تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی جهانگیری، فدای توقف قیمت‌دلار

در روزهایی که قیمت ارز به شکل تلخ و ترساننده ای اوج گرفته بود، اسحاق جهانگیری به میدان آمد و بعد از ساعت ها کار کارشناسی با اقتصاددان دولتی و غیردولتی جهت دلار

جهانگیری، فدای توقف قیمت‌دلار

جهانگیری، فدای توقف قیمت دلار

عبارات مهم : بازار

در روزهایی که قیمت ارز به شکل تلخ و ترساننده ای اوج گرفته بود، اسحاق جهانگیری به میدان آمد و بعد از ساعت ها کار کارشناسی با اقتصاددان دولتی و غیردولتی جهت دلار قیمت مشخصی را طرح کرد و با این کار موجب ثبات در بازار ارز شد.

جهانگیری، فدای توقف قیمت‌دلار

این خبر همان روزها مثل آب سردی بر حرارت دلار، شتاب بازار را گرفت و تا حد زیادی از نظر روانی موجب آرامش مردم شد. ولی به همان اندازه آگاهان سیاسی حیرت زده برجا مانده بودند که آیا چنین تصمیمی گرفته می شود هنگامی که بازار سازوکارهای خود را بر هر بخشنامه ای تحمیل می کند؟ آیا معاون اول مدیر جمهور چنین چیزی را آینده نگری کرده است؟ آیا تصمیمی که حتی بعضی اشخاص اقتصادی دولت هم به چالاکی از کنار آن گذشتند و با لبخند و سر تکان دادن، در دایره اقتضای گفتار نماندند، می تواند به صرف گفتن، اجرا شود و آیا اسحاق جهانگیری، مرد سرد و گرم چشیده دولت و صورت موثر دستیابی های اقتصادی کلان دولت یازدهم این را نمی داند؟ پرسش ها آرام آرام راه خود را باز می کند و بی آنکه نیازی به پاسخ های روشن و صریح باشد، به بخش ها و لایه های مبهم اشاره دارد.

آیا مطرح شدن این عنوان به وسیله معاون اول و عدم حمایت مورد نیاز از سوی اشخاص اقتصادی هدفی دیگر داشته است؟ آیا در بعد سکوت، قصد نهایی خراب کردن وجهه سنجیده و موثر جهانگیری بوده است؟ چگونه ممکن است کسانی از اسحاق جهانگیری جهت پیشبرد برنامه های خود استفاده کنند و او را کنار بگذارند؟ اگر حتی چنین احتمالی وجود داشته باشد، یک عنصر مهم در آن نادیده گرفته شده است هست؛ خود جهانگیری.

در روزهایی که قیمت ارز به شکل تلخ و ترساننده ای اوج گرفته بود، اسحاق جهانگیری به میدان آمد و بعد از ساعت ها کار کارشناسی با اقتصاددان دولتی و غیردولتی جهت دلار

آتش در محاصره دریای یخ

در روزهایی که مخالفان اصلاحات به تمامی خود را تجهیز کرده بودند تا بتوانند در مناظره های انتخاباتی و مواجهه رودررو با روحانی، هم جلو اهمیت ادامه کار دولت را بگیرند –که آیت ا… هاشمی بر آن تاکید کرده بود- و هم از ماجراهای به یاد مانده از مناظره های سال ۹۲ انتقامی سخت بگیرند، فکر یک چیز را نکرده بودند. آنها فکر نمی کردند که اسحاق جهانگیری به میدان بیاید و یک تنه بار سنگین اعتبار اصلاحات را بردوش بکشد و جلو حمله مستقیم به حسن روحانی را بگیرد.

او در آن مناظره ها هنگامی که از علت مهم کاندیداتوری خود گفت نشان داد تا چه اندازه جهت ماندن و هزینه دادن آماده هست. جهانگیری که با اقبال وسیع مردم، بعد از نخستین مناظره رودررو مواجه شده است بود، هر جا که توانست نشان داد جهت خود و جهت چیزی غیر از اهداف اصلاح طلبانه ارزشی قائل نیست. او قرار گرفتن کنار روحانی را به معنی الزام دیده بود وگرنه مرد سرد و گرم چشیده و برآمده از کنترل تورم در دولت یازدهم با ابعاد و استعدادهای کابینه یازدهم آشنا بود. آنجا اسحاق جهانگیری خود را به تمامی در برابر هجمه های سنگین تندروها گذاشت تا انرژی آنها را بگیرد و گرفت.

جهانگیری، فدای توقف قیمت‌دلار

چشم درچشم با خطر

با نگاه به بازی انجام شده است در روزهای اخیر می توان گفت کسانی حتی از دولتی ها خیلی بدشان نمی آمد که او با مطرح کردن ارز تک نرخی به تنهایی هزینه بپردازد. آنها خیال می کردند که با این کار جهانگیری خراب می شود. اینکه آیا چنین تصوری داشتند و اینکه کارنامه روشنی که بعد از عمری تلاش صادقانه شکل گرفته به آسانی خراب نمی شود، عنوان دیگری است و شاید در جای دیگری به آن پرداخت ولی اینجا باید گفت از قضا جهانگیری به عنوان نماینده جریان اصلاحات در این بین نه تنها خراب نشد که بر اعتبار او هم افزوده شد.

در روزهایی که قیمت ارز به شکل تلخ و ترساننده ای اوج گرفته بود، اسحاق جهانگیری به میدان آمد و بعد از ساعت ها کار کارشناسی با اقتصاددان دولتی و غیردولتی جهت دلار

اینکه بعضی حتی تلاش کرده اند برنامه تک نرخی ارز به نتیجه نرسد و موفقیتی به دست نیاید، به این معنی نیست که کار انجام شده است اشتباه بوده هست. با این کار صندوق ذخیره ارزی حفظ شد و هم با مدیریت منابع ارزی و هدایت ارز تک نرخی به کانال های کنترل در تولید و دیگر بازارهای سرمایه عوض کردن محسوسی در اقتصاد حاصل می شود. این همان توصیه ای است که خود جهانگیری هم به آن اشاره کرده و گفته است: دولت اجازه نمی دهد زندگی میلیون ها ایرانی متأثر از نوسانات ارزی به وسیله بعضی افراد سودجو آسیب ببیند.

در مجموع با تخصیص ارزهای صادراتی و تخصیص ارز تعیین شده است جهت تولید دارو و دیگر اقلام حیاتی و مهم به روشنی می توان گفت جهانگیری و اصلاح طلبان موفق شده است اند. اگر چه هنگامی که جهانگیری وارد چنین آوردگاهی شد، هنگامی که از سوی دیگر بخش های نزدیک هم حمایت نشد و سهل است که کسانی در درگاه صرافی ها ایستادند و فریاد کشیدند که «بروید ارزتان را از جهانگیری بگیرید» به نظر روشن می رسد که کسانی جهت خراب کردن وجهه او برنامه داشته و تلاش کرده اند ولی دستاوردهای چنین خطر کردنی و چنین تنها به دل خطر زدن نشان می دهد که جهانگیری آگاهانه وارد کار شده است هست. او بحران را دید و وارد کار شد و به قصد نجات کشور از درهم ریختگی زیاد و خارج کردن اقتصاد کشور از بحران ارزی وسیع تمام سرمایه خود را برابر گذاشت و آگاهانه خود را فدا کرد.

جهانگیری، فدای توقف قیمت‌دلار

بروتوس؛ تو هم؟

فدا کردن آنجا رنگ می گیرد و از تاریکی بیرون می آید که در دولت دوازدهم به بازی گرفته نشد. او که در دولت یازدهم دستاوردی داشت که اینجا و آنجا به شکلی در سابقه یک دولت نوشته شد، او که در روزها سخت پدید آمده آنقدر مورد حمایت قرار نگرفت که بازار از ارز تهی نشود، کسی که پیش از آن به عنوان فرمانده اقتصاد مقاومتی آشنا می شد، زمانی به دشواری افتاد که در مناظره ها مواضعی صریح و براق اتخاذ کرد. او حتی به مناسبتی به رابطه خود با بزرگان هم اشاره کرد؛ رابطه ای که دستخوش عوض کردن شد. اقبال بخش مهمی از اصلاح طلبان و مردم به جهانگیری نگرانی آور بود که ریشه در قاطعیت و صراحت روشن او داشت؛ زمانی که در مناظره ها، از اصلاح طلبی سخن گفت و بخش بسیار کوچکی از فساد را افشا کرد. مگر می توان آن صراحت و وضوح را از خاطره مردم زدود؟

جلسه ستاد ارز

معاون اول مدیر جمهور گفت: نظام بانکی کشور باید با برنامه ریزی و مدیریت نقدینگی موجود کشور به جامعه اطمینان دهد که ارزش دارایی های مردم حفظ خواهد شد. به گزارش مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد اقتصادی ساماندهی پرسشها ارزی کشور اظهار داشت: حفظ ذخایر و منابع بانک مرکزی به عنوان بعد انداز ملی از اولویت های دولت است که با اجرای سیاست های ارزی اتخاذ شده است این مقصود حاصل خواهد شد. جهانگیری از بانک مرکزی خواست با ایجاد حساب سپرده گذاری سکه همانند سپرده گذاری ارزی در بانک ها اقدام مورد نیاز را انجام دهد تا مردم بتوانند با سپرده گذاری طلا و سکه نزد بانک ها سود این سپرده گذاری ها را نیز دریافت کنند. مدیر کل بانک مرکزی نیز با اشاره به میزان پیش فروش سکه و استقبال مردم در روزهای اخیر گفت: جهت از بین بردن حباب قیمت در بازار طلا و سکه بانک مرکزی به پیش فروش سکه ادامه خواهد داد. در این جلسه که وزرای اقتصاد و دارایی، بهداشت، صنعت، معدن و تجارت و روسای شرکت برنامه و بودجه و بانک مرکزی و معاون اقتصادی مدیر جمهور و دستیار ارشد اقتصادی مدیر جمهور حضور داشتند اطراف نحوه عرضه و قیمت سکه در بازار و تخصیص مابه التفاوت واردات دارو و کالاهای اساسی بحث و تبادل نظر شد و تصمیمات مورد نیاز اتخاذ شد.

آرمان/ محمد سلیمی

واژه های کلیدی: بازار | مرکزی | برنامه | اقتصادی | جهانگیری | برنامه ریزی | اخبار اقتصادی و بازرگانی

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو