تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار اجتماعی ایران در دو سال آینده با بحران آلودگی منابع آبی مواجه خواهد شد

معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو گفت: بحران کیفیت آب، معضل بزرگی است که طی دو سال آینده کل منابع آبی کشور را دچار مسئله خواهد کرد.

ایران در دو سال آینده با بحران آلودگی منابع آبی مواجه خواهد شد

ایران در دو سال آینده با بحران آلودگی منابع آبی مواجه خواهد شد

عبارات مهم : منابع

معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو گفت: بحران کیفیت آب، معضل بزرگی است که طی دو سال آینده کل منابع آبی کشور را دچار مسئله خواهد کرد.

هدایت فهمی معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو در گفتگو با گروه تحریریه سایت، در رابطه با روز جهانی آب اظهار کرد: ۲۲ ماه مارس مصادف با ۲ فروردین از سوی شرکت ملل متحد به عنوان روز جهانی آب نام گذاری شده است هست. این نام گذاری نخستین بار در سال ۱۹۹۲ در کنفرانس محیط زیست و توسعه شرکت ملل در شهر ریودوژانیرو کشور برزیل رسما اعلام شد و از کشورهای عضو این معاهده کاسته شده است هست. این روز را به ترویج و آگاهی سازی مردم جهت مصرف بهینه آب تخصیص داده شده است داده اند.

ایران در دو سال آینده با بحران آلودگی منابع آبی مواجه خواهد شد

وی افزود: هر سال نیز جهت این روز شعاری در نظر می گیرند، به عنوان نمونه این روز در سال ۲۰۱۸ با شعار محیط زیست جهت آب نامگذاری شد. این شعار مهم و نشانگر آن است که عنوان محیط زیست و اجزای متفاوت آن مانند خاک، گیاه، تالاب و همه عنصرهای محیط زیست بر عنوان مدیریت آب تاثیر مستقیم دارند.

معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو این شعار عمدتا مربوط به راهکار توسعه منابع آب با گرایش و رویکرد محیط زیست محور هست. ما باید به محیط زیست به عنوان یک اصل در همه فعالیت های توسعه ای در بخش آب توجه کنیم.

معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو گفت: بحران کیفیت آب، معضل بزرگی است که طی دو سال آینده کل منابع آبی کشور را دچار مسئله خواهد کرد.

وی افزود: زمانی که می گوییم محیط زیست جهت آب، یعنی اینکه ما در زیرساخت های خود که زیر ساخت های خاکستری محسوب می شوند، باید به سمت ایجاد زیرساخت های سبز و اقتصاد سبز برویم و زیر ساخت های خاکستری را باید با زیرساخت های سبز هماهنگ کنیم.

معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو گفت: عنوان جنگل کاری از جمله مولفه هایی است که در بخش آب موثر هست. تلاش در جهت حفظ رژیم جریان رودخانه ای، تامین حق آبه های زیست محیطی رودخانه ها و تالاب ها و در یک کلام ایجاد تعادل در تناوب آب در هماهنگی با محیط زیست به سلامت و معیشت پایدار مردم کمک می کند.

مهمترین چالش ها و عوامل بحران زا جهت کشور

وی افزود: بحران آب و سایر بحران ها در عرصه های متفاوت طبیعت، جنگل ها، مراتع، ریزگردها و گونه های زیستی عواملی هستند که کشور را به سمت یک بحران محیط زیستی و سرزمینی هدایت می کنند. این عوامل به شرح ذیل است:

ایران در دو سال آینده با بحران آلودگی منابع آبی مواجه خواهد شد

– با زیاد کردن جمعیت مصرف آب نیز زیاد کردن می یابد. در کشور ما میزان مصرف آب زیاد از الگوهای مصرف بهینه هست، بنابراین مصرف آب در کشور ما در بخش صنعت، کشاورزی و شرب زیاد از الگوهای میانگین جهانی مصرف آب است و این عنوان باعث شده است تا ما در بخش منابع آبی دچار کمبود شویم.

– وقوع عوض کردن اقلیم و فقدان برنامه جامع خشکسالی و سازگاری با اقلیم و کم آبی به معنای آن است که با کم کردن بارش ها و زیاد کردن خشکسالی در کشور روبه رو هستیم.

معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو گفت: بحران کیفیت آب، معضل بزرگی است که طی دو سال آینده کل منابع آبی کشور را دچار مسئله خواهد کرد.

– با بهره وری فیزیکی و اقتصادی پایین آب، حجم عظیم تلفات در مصرف آب را شاهد هستیم.

-ورود آلاینده های شیمیایی، بیولوژیکی، عالی، فاضلاب شهری و صنعتی و ذهاب های کشاورزی به منابع آبی، منابع محدود ما را زیاد محدود و نابود می کند.

ایران در دو سال آینده با بحران آلودگی منابع آبی مواجه خواهد شد

-ساختار و معایب اقتصادی آب باید بازبینی شود.

-ضعف ساختاری در بخش منابع طبیعی، محیط زیست، کشاورزی و آب باعث شده است ما در حفاظت کمی و کیفی منابع آبی و زیستی توفیق چندانی نداشته باشیم.

-ضعف مدیریت و حکمرانی ناپایدار در تمامی بخش های سرزمینی مانند منابع طبیعی، کشاورزی، محیط زیست، آب.

-تحمیل خودکفایی( نه خود اتکایی در محصولات استراتژی) محصولات غذایی و اشتغالزایی موجب بروز بحران در بخش آب شده است است.

فهمی تصریح کرد: دو عامل خارجی نبود نقشه جامع آمایش سرزمین که هنوز به صورت یک طرح جامع و ملی وجود ندارد و دیگری عدم وجود دکترین توسعه به خاص توسعه پایدار در برنامه های توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور باعث بحران در کشور شده است اند.

آخرین اوضاع آبروهای کشور

معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو گفت: تا این لحظه که ۴۷ درصد نسبت به بارش میانگین دراز مدت کم کردن بارندگی داریم، به جز ۴ استان که مقداری بالاتر از نرمال هستند، تقریبا تمام استان های کشور زیر میانگین بارش جهانی بارندگی قرار دارند، از آن جمله می توان به استان های سیستان و بلوچستان با ۷۳ درصد، کرمان ۷۰ درصد، اصفهان ۶۷ درصد، خراسان جنوبی ۶۶ درصد و هرمزگان ۶۵ درصد کم کردن بارندگی اشاره کرد.

فهمی تصریح کرد: میزان آب موجود در رودخانه ها نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد کم کردن پیدا کرده هست. میزان پر شدگی موجود در سدهای کشور ۴۶ درصد است و سدهای شهرها از جمله پایتخت کشور عزیزمان ایران ۳۰ درصد، خوزستان ۵۰ درصد، زاینده رود ۱۱ درصد پر هستند و این یعنی آبی پشت سد نیست و به همین علت تنش های آبی به تنش‎های اجتماعی تبدیل شده است است و ممکن است این اوضاع را در سایر مناطق کشور نیز شاهد باشیم.

جنگ آب در منطقه

وی افزود: درگیری ها بر سرآب همین الان نیز وجود دارد. آب در کشور ما یک پدیده هست. آب تنها یک کالا و یا پدیده اقتصادی صرفا جهت حیات نیست بلکه آب جنبه اجتماعی نیز دارد،زیرا کشور ما تنوع اقوام، ادیان و زبان را داراست. این مباحث می تواند گسل های اجتماعی را به سرعت فعال کند و آن ها را به ناآرامی های اجتماعی تبدیل کند. بنابراین هر نوع بحث در مورد مدیریت و انتقال آب باید با حساسیت انجام شود.

معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو گفت: مسئولان کشوری باید در رابطه با انتقال آب با احتیاط عمل کنند و اگر آبی انتقال داده می شود فقط جهت مصارف شرب باشد و حتما باید منافع حوزه پذیرنده آب و حوزه دهنده آب به صورت یکسان استفاده شود، لذا این عنوان مهمی است و باید حساسیت های منطقه را در نظر بگیریم که در این خصوص کارگروهی به نام کارگروه ملی سازگاری با کم آبی در دولت تشکیل شده است است و یکی از وظایف آن حل و فصل مناقشات و تعارضات منطقه ای با یک سازوکار گفتگویی است.

انتقال آب از دریای خزر به مرکز کشور

فهمی تصریح کرد: انتقال آب از دریاها یعنی انتقال آب شور، شیرین سازی و نمک زدایی هم جنبه مثبت و هم منفی دارد.

وی افزود: کشور ما باید در منابع آبی مربوط به دریاها وآب های یکسان حقابه سازی کند،چراکه این حقابه سازی به نفع منافع ملی هست. در انتقال آب باید جنبه های زیست محیطی را در نظر گرفت.

معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو گفت: انتقال آب باید از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد. نمک زدایی آب دریا در بسیاری از مناطق در هر مترمکعب حدود ۴ هزار تومان هزینه در بر دارد و انتقال آب بسیار پر هزینه است.

فهمی تصریح کرد: وزارت نیرو جهت شرب مردم به هر قیمت انتقال آب را انجام می دهد و وظیفه وزارت نیرو تامین آب شرب هست، ولی جهت بخش صنعت و سایر نیازها بخش شخصی اگر آمادگی دارد می تواند با رعایت ضوابط زیست محیطی این انتقال را انجام دهد.

بحران آب در کشور

وی افزود: طی ۶۰ سال گذشته چنین خشکسالی را در کشور نداشتیم. امسال سال آبی استثنایی بود. سال آبی از شهریور ماه شروع و تا شهریور سال بعد ادامه دارد. اگر اوضاع بارش ها به همین صورت پیش رود سال بسیار مشکل از نظر کم آبی خواهیم داشت. آبی که در پشت سدها جمع شده است هست، آب مربوط به امسال نیست،بلکه آبی است که سال های قبل نیز ذخیره سازی شده است هست. بنابراین اگر سال آینده نیز این اوضاع ادامه داشته باشد، می توان گفت یکی از دوران بسیار سخت در آب و سایر بخش های صنعت و کشاورزی را شاهد خواهیم بود.

معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو گفت: وزارت نیرو باید با مدیریت صحیح ذخایر استراتژیک را در مخازن حفظ کند و همچنین تامین آب شرب جهت مردم نیز وظیفه این وزارتخانه هست. تلفات در شبکه های توزیعی باید کم کردن یابد، همچنین باید جهت تامین آب پشتیبان از روش های دیگری استفاده شود تا کشور دچار بحران آب نشود.

فهمی تصریح کرد: مردم نیز جهت بهینه مصرف کردن آب تکالیف و وظایفی دارند. در بخش کشاورزی، کشاورزان باید آب را بهینه مصرف کنند و همچنین بخش شرب و صنعت نیز همین گونه باید عمل کنند.این یک تعامل بین مردم و دولت است و دولت به تنهایی نمی تواند بحران آب را حل کند.

آلودگی های آب

وی افزود: آلودگی و پسماندها از جمله عوامل خطرناکی هستند که به زودی گریبان کشور را می گیرد.

معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو گفت: بحران کیفیت آب، معضل بزرگی است که طی دو سال آینده کل منابع آبی کشور را دچار مسئله خواهد کرد. اگر فاضلاب های خانگی، صنعتی و ذهاب های کشاورزی با این حجم آلایندگی همچنان به بدنه ها و محیط های آبی بازگردند، منابع آبی کشور که از نظر کمیت مسئله دارد این بار با مسئله کیفیت روبه رو خواهد شد.

فهمی تصریح کرد: هر متر مکعب آب فاضلاب یا ذهاب کشاورزی با توجه به غلظت آلایندگی از ۸ متر مکعب تا ۱۵ متر مکعب آب سالم و بهداشتی را آلوده خواهد کرد. حجم آب های برگشتی ما از فاضلاب و ذهاب کشاورزی حدود ۳۰ میلیاردمترمکعب هست. پسماندهایی که در محیط رها می شوند و شیرآبه هایی که از این پسماندها به محیط باز می گردند ترساندن بزرگی جهت منابع آبی کشور هستند.

واژه های کلیدی: منابع | انتقال | کشاورزی | کشاورزی | انتقال داده | اخبار اجتماعی

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو