تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی تنها با نماز جمعه نه با تعیین صلاحیت‌ها , خداحافظی جنتی

هر چند آقای جنتی یادآور نماز جمعه هم است ولی بااهمیت ترین بخش زندگی او این ربع اخیر و ۲۵ سال از ۷۱ تا ۹۶ است که با رد صلاحیت های گسترده بیسترین تأثیر را بر آرای

تنها با نماز جمعه نه با تعیین صلاحیت‌ها , خداحافظی جنتی

خداحافظی جنتی؛ تنها با نماز جمعه نه با تعیین صلاحیت ها

عبارات مهم : ایران

هر چند آقای جنتی یادآور نماز جمعه هم است ولی بااهمیت ترین بخش زندگی او این ربع اخیر و ۲۵ سال از ۷۱ تا ۹۶ است که با رد صلاحیت های گسترده بیسترین تأثیر را بر آرایش فضای سیاسی بر جای گذاشت …

«خداحافظ آقای جنتی»؛ این تیترِیکِ یک روزنامۀ حرفه ای و جدیدالانتشار است راجع به آخر حضور آیت الله احمد جنتی در نماز جمعۀ تهران.

در خبرها آمده بود که مقام معظم رهبری که در عین حال امام جمعه پایتخت کشور عزیزمان ایران نیز هستند با درخواست کناره گیری احمد جنتی امام جمعۀ موقت پایتخت کشور عزیزمان ایران موافقت کرده اند.

تنها با نماز جمعه نه با تعیین صلاحیت‌ها , خداحافظی جنتی

با این حال این اتفاق به منزلۀ وداع ایشان با مناصب دیگر مانند عضویت در فقها و دبیری شورای نگهبان، عضویت و ریاست مجلس خبرگان رهبری و طبعا یا به تَبَع عضویت در نهادهایی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست و آیت الله جنتی را مادام که دبیر شورای نگهبان و رییس مجلس خبرگان رهبری است نمی توان بازنشستۀ سیاسی قلمداد کرد و دبیری شورای نگهبان البته مهم تر است چون صلاحیت خبرگانی ها را هم او تأیید می کند.

با این که اقامۀ نماز جمعه یک نوبت در ماه چندان سنگین نیست ولی پخش مستقیم خطبه ها و گسترش رسانه ها و حساسیت بر روی آقای جنتی احتمالا خود ایشان را در ۹۱ سالگی به این نتیجه رسانده که دیگر صلاح نیست در مراسمی که مستقیما پخش می شود صحبت کنند یا به او توصیه شده است یا یکی از سیاست های حجت الاسلام علی اکبری در ستاد نماز جمعۀ پایتخت کشور عزیزمان ایران است که با دعوت از آقای ابوترابی فرد نشان داد تغییراتی به قصد تعدیل در راه است.

هر چند آقای جنتی یادآور نماز جمعه هم است ولی بااهمیت ترین بخش زندگی او این ربع اخیر و ۲۵ سال از ۷۱ تا ۹۶ است که با رد صلاحیت های گسترده بیسترین تأثیر را بر آرای

آمارها از کم کردن شدید شمار شرکت کنندگان در نماز جمعۀ پایتخت کشور عزیزمان ایران حکایت می کند و احتمالا در تغییرات تازه قصد دارند فضا را قدری تلطیف کنند. با این که ابتدا تصور می شد ابوترابی فرد به جای احمد خاتمی خطبه می خواند ولی اکنون روشن شده است که او به جای احمد جنتی در نظر گرفته شده است بود.

با این همه بااهمیت ترین نقشی که آیت الله احمد جنتی در ۲۵ سال اخیر ایفا کرده نه در خطبه های نماز جمعه که در تعیین صلاحیت کاندیداهاست به گونه ای که ده ها هزار نفر از نامزدهای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در این ۲۵ سال مجوز ورود نگرفته اند. دربارۀ ریاست جمهوری هر چند از بین بردن غیر رجال طبیعی است ولی در این فقره هم شورای نگهبان رد صلاحیت های پر سر و صدایی داشته است.

مهم ترین چالش درون حاکمیت بعد از درگذشت رهبر فقید انقلاب، بر سر تفسیر کلمه «نظارت» درگرفت.

تنها با نماز جمعه نه با تعیین صلاحیت‌ها , خداحافظی جنتی

در قانون اساسی «نظارت» بر انتخابات به شورای نگهبان سپرده شده است و در حیات مرحوم امام روال این بود که تنها دربارۀ صحت و سقم نحوۀ برگزاری انتخابات نظر می دادند و چنانچه شوراهای اجرایی نامزدی را واجد شرایط مصرح و مشخص قانونی نمی دانستند به شکایت او پیگیری می کردند.

در وصیت نامۀ امام خمینی هم آمده است که چنانچه نماینده ای به صورت نامشروع وارد مجلس شد نمایندگان دیگر اعتبار نامۀ او را تصویب نکنند و صحبتی از نقش شورای نگهبان در این فقره نیست ولی در شروع دهۀ ۷۰ شورای نگهبان و شخص آیت الله جنتی راجع به انتخابات قایل به نظارت استصوابی شدند یعنی از بای بسم الله تا تای تَمّت(از ابتدا تا انتها) را آنان باید نظارت کنند و در انتخابات اخیر صلاحیت نماینده اصفهان را بعد از راه یافتن به مجلس هم رد کردند.

هر چند آقای جنتی یادآور نماز جمعه هم است ولی بااهمیت ترین بخش زندگی او این ربع اخیر و ۲۵ سال از ۷۱ تا ۹۶ است که با رد صلاحیت های گسترده بیسترین تأثیر را بر آرای

دربارۀ مجلس خبرگان رهبری هم شرط احراز اجتهاد در غیر مشهورین یا منصوبین رهبری را اخذ آزمون دانستند.

به همین خاطر تیتر امروز «خداحافظ آقای جنتی» یادآور تیتر روزنامۀ سلام در ۲۵ سال قبل هم است که بعد از رد صلاحیت های گسترده در صفحه اول تیتر زد: «خسته نباشید آقای جنتی!»

تنها با نماز جمعه نه با تعیین صلاحیت‌ها , خداحافظی جنتی

با این حال نباید تصور کرد که آیت الله جنتی از سپهر سیاست و تأثیرگذاری در مناسبات قدرت خداحافظی کرده بلکه تنها از نماز جمعه رفته هست. به این بهانه ولی می توان چند جملۀ مشهور ایشان را دوباره نقل کرد:

– تابستان ۸۸ و بعد از اتفاقات بعد از انتخابات: «عده ای دستگیر شده است اند و دارند اعتراف می گیرند از آنها.»

– بعد از عضویت آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۹۲: «رییس جمهوری باید راحت زیست باشد. نمی شود فردی با بنز بیاید و برود؛ فردی که چنین ماشینی سوار شود و خانۀ آن چنانی داشته باشد نمی تواند درد مردم را بفهمد. این چنین فردی اصلاً معنی گرسنگی را نمی فهمد و نمی توان به او رأی داد».

– «بشر غیر از اسلام، همان حیواناتی هستند که روی زمین می ‏چرخند و فساد می ‏کنند». این جمله تصویر العمل و انتقاد نمایندۀ زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی را به دنبال داشت.

– راجع به حجاب و در توصیه به دولت: «دولت اگر می خواهد وضع پوشش را اصلاح کند باید ابتدا از جیره خواران خود – یعنی کسانی که در ادارات دولتی کار می کنند – و کسانی که از دولت حقوق می گیرند . دختران دانشجویی که می خواهند درس بخوانند بعد از ورود به دانشگاه چادر خود را برمی دارند و خراب می شوند. دانشویان جهت کسب نمره هر صحبتی را گوش می دهند بعد بهتر است اگر حجابشان را رعایت نکردند نمره ارزش کم شود.»

– در سال ۸۸: «اسنادی به دستش رسیده که نشان می دهد سران فتنه (دو نامزد معترض) از آمریکا یک میلیارد دلار پول گرفته اند و قرار بوده اگر موفق شدند نظام را منقرض کنند، باز هم دلار دیگر هم بگیرند.»

– بعد از نامۀ محمود احمدی نژاد به جرج بوش رییس جمهوری آمریکا:«این نامه فوق العاده است و عقیدۀ من این است که از الهامات خدا بود … توصیه می کنم این نامه را فرزند ها همه بخوانند و در مدارس و دانشگاه ها خوانده شود و صداوسیما نیز مکرر آن را بخواند».

– بعد از شدت یافتن تحریم ها در آخرهای دوران احمدی نژاد: «ممکن است زمانی فرا برسد که ما روزی دو وعده غذا بخوریم. چه اشکالی دارد حتی اگر شرایط بدتر شود ما روزی یک وعده غذا بخوریم؟ همان طور که الان نیز بعضی روزی یک وعده غذا می خورند».

– بعد از فوت هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا و اعلام بازگشت او: «ای کاش کسانی که می درخواست کردند حرفی بزنند چهارتا کتاب می خواندند… چاوز به لحاظ سیاسی آدم خوبی بود ولی نامسلمان بود و رجعت در موردش صدق نمی کند».

باری، آیت الله احمد جنتی فراز و فرودهای فراوانی را سپری کرده و شاید همین توصیه کفایت کند که از چهار فرزند (همه پسر) او یکی (حسن) در روستای زادگاه همراه مادر زندگی می کند و به درود گری (نجاری) مشغول هست. دیگری (محمد) از ابتدا همراه او بوده هست. علی به وزارت هم رسید ولی از نظر سیاسی افکار پدر را خصوصا در نقد هاشمی رفسنجانی تأیید نمی کند و حتی یک سال رییس دفتر هاشمی بود. فرزند دیگر (حسین) ولی پیش و بعد از انقلاب ۵۷ عضو مجاهدین خلق (منافقین) بود و در سال ۱۳۶۱ کشته یا اعدام شد.

درست است که آیت الله جنتی با خطبه ها هم فرایاد می آید ولی بااهمیت ترین بخش زندگی او این ربع اخیر و ۲۵ سال از ۷۱ تا ۹۶ است که با رد صلاحیت های گسترده بیشترین تأثیر را بر آرایش فضای سیاسی بر جای گذاشته تا جایی که این تیغ نه تنها شماری از وزیران و نمایندگان سابق و لاحِق و سیاست مداران و روحانیون مشهور و حتی نواده و یادگار امام که دو رییس جمهوری سابق و اسبق را نیز از گردونۀ انتخابات از بین بردن کرد.

عصر ایران/مهرداد خدیر

واژه های کلیدی: ایران | سیاسی | نگهبان | انتخابات | رد صلاحیت | ریاست جمهوری | انتخابات مجلس | مقام معظم رهبری | مجلس خبرگان رهبری | مجلس شورای اسلامی

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو