تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار اجتماعی کسری زندگی کارگری و بازنشستگی را هنوز نمی‌توانیم کنترل کنیم/ هر کجا احساس بی‌عد

وزیر کار گفت: این سیاست ماست که مزد را بر تورم پیشی دادیم و سیاست درستی هم است ولی واقعیت این است که کسری زندگی کارگری، بازنشستگی و کارمندی را هنوز نمی‌توانیم ک

کسری زندگی کارگری و بازنشستگی را هنوز نمی‌توانیم کنترل کنیم/ هر کجا احساس بی‌عد

علی ربیعی: کسری زندگی کارگری و بازنشستگی را هنوز نمی توانیم کنترل کنیم/هر کجا احساس بی عدالتی بوده، ناآرامی زیاد بوده

عبارات مهم : سیاست

وزیر کار گفت: این سیاست ماست که مزد را بر تورم پیشی دادیم و سیاست درستی هم است ولی واقعیت این است که کسری زندگی کارگری، بازنشستگی و کارمندی را هنوز نمی توانیم کنترل کنیم.

به گزارش ایلنا، علی ربیعی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در پاسخ به نخستین پرسش مجری برنامه گفتگوی خاص خبری؛ مبنی بر اینکه «در بودجه سال آینده تعیین شده است که حقوق کارمندان حداکثر تا ۲۰ درصد زیاد کردن یابد. فکر می کنید توافق جهت سال آینده روی چه رقمی باشد؟» گفت: سوالتان راحت است ولی متاسفانه خیلی ها در زمینه اندازه گیری مزد و میزان آن و نقش آن در قیمت تمام شده است کالا بحث علمی نمی کنند. عنوان حداقل مزد فقط مختص یک طبقه نیست. من اعتقاد دارم که مزد با قدرت خرید مردم و سیاست های عدالت جویانه ای که دنبال می کنیم، ارتباط دارد.

وی با بیان اینکه «مزد شاخص رفاه یک جامعه است» ادامه داد: یکی از بااهمیت ترین مباحثی که جامعه به صورت ملموس در زندگی یک ساله خود احساس می کند بحث مزد است و از این لحاظ جهت ما پراهمیت هست. بنابراین سیاست هایی که ما در مورد مزد اتخاذ می کنیم به نظرم نمی تواند خارج از سیاست های عادلانه کردن درآمدهای جامعه و برطرف فقر باشد ولی خیلی ها عنوان را فارغ از این می بینند.

کسری زندگی کارگری و بازنشستگی را هنوز نمی‌توانیم کنترل کنیم/ هر کجا احساس بی‌عد

ربیعی خاطرنشان کرد: صادقانه بگوییم قدرت خرید مردم و کارگران خوب نیست. در یک دهه اخیر تقریبا قدرت خریدی را می بینیم که براساس آن وضع بهتر می شود. چهار سال ساکن است و قدرت خرید بهتر نمی شود و جهت مردم ثابت می ماند، بعد می بینیم سقوط می کند و وضع خراب تر می شود و شکاف می افتد. به عنوان نمونه امروز ۶۷ درصد بین آنچه یک بازنشسته گرفته و از دست داده؛ فاصله افتاده و آن را باید با سیاست مزدی جبران کنیم.

او ادامه داد: ما الان مزد را اضافه می کنیم و خیلی هم خوشحالیم. این سیاست ماست که مزد را بر تورم پیشی دادیم و سیاست درستی هم است ولی واقعیت این است که کسری زندگی کارگری، بازنشستگی و کارمندی را هنوز نمی توانیم کنترل کنیم.

وزیر کار گفت: این سیاست ماست که مزد را بر تورم پیشی دادیم و سیاست درستی هم است ولی واقعیت این است که کسری زندگی کارگری، بازنشستگی و کارمندی را هنوز نمی‌توانیم ک

ربیعی با بیان اینکه «دو کار انجام دادیم تا مزد بر تورم پیشی بگیرد»، گفت: من هنوز اعتقاد دارم که ما باید یک دهه این سیاست را دنبال کنیم که در این صورت تازه مردم را برمی گردانیم به قدرت خریدی که در سال های گذشته داشتند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه «بررسی ها نشان می دهد از سال ۸۶ تا ۹۲ در بخش شهری ۲۲ درصد و در روستایی ۳۸ درصد از قدرت خرید مردم کاسته شده است هست. این زیاد کردن دستمزد مساوی زیاد کردن هزینه تولید هست. اگر قرار باشد این سیکل را ادامه دهیم یعنی زیاد کردن هزینه تولید می شود مساوی عدم مسابقه پذیری تولید و ورشکستگی بنگاه ها و بدون کار شدن عده ای» گفت: اولا زیاد کردن دستمزد باعث می شود که قدرت خرید مردم اوج برود و این به تولید کمک می کند. بالاخره این سبد مصرف وجود دارد. معمولا بازنشسته ها، کارمندان و کارگران قدرت بعد انداز ندارند و هرچه به دست می آورند باید خرید کنند و این به آنها کمک می کند. دوم اینکه من فکر می کنم اندازه مزد را در قیمت تمام شده است کالا غیرواقعی محاسبه می کنیم. هزینه مبادله و بانک و تکنولوژی و بهره وری و مدیریت را اندازه نمی گیریم و روی شاخص مزد می ایستیم.

ربیعی ادامه داد: من فکر می کنم اگر با سایر شاخص ها کنترل کنیم، وضع مان در نسبت مزدمان با قیمت تمام شده است کالا از بعضی کشورها بهتر است و از بعضی نه. کماکان فکر می کنم باید مزد را زیاد کردن دهیم. اگر بخواهم سال پایه را ۹۱ بگیریم باید ضرب در ۳٫۲ کنیم تا به قدرت خرید قابل قبولی نسبت به آن سال ها برسیم.

کسری زندگی کارگری و بازنشستگی را هنوز نمی‌توانیم کنترل کنیم/ هر کجا احساس بی‌عد

او در پاسخ به این پرسش که «نظرتان در این باره چیست» گفت: نمی خواهم پیش داوری کنم. من وزیر کار هستم و مراقب تولید هم هستم و این عنوان هم برایم مهم هست. اعتقاد دارم بنگاه ها جاندار نیستند. نباید کاری کنیم که به بنگاه هم فشار بیاید ولی قدرت خرید کارگر، وضع بازنشسته و مزد جهت کارگر فقط به سیاست تولید مرتبط نیست بلکه به پرسشها اجتماعی هم مربوط هست. البته ممکن است تولیدکنندگان بگویند هزینه سیاست های اجتماعی تان را ما نباید بدهیم؛ این هم است ولی من فکر می کنم در مورد عدالت ما اوضاع نامناسبی داریم.

ربیعی راجع به وقت نهایی شدن مزد نیز گفت: صبح خدمت آقای دکتر روحانی بودم و در این زمینه صحبت کردیم. هم راجع به کنترل تورم و هم پیشی گرفتن مزد. سیاست دولت همین است و روی آن توافق شده. باید بتوانیم این روند را زیاد کرده و ادامه دهیم و اگر وضع مالی مان خوب شود با کارهای جانبی دنبال کنیم. ولی مذاکرات معمولا آنقدر طولانی است و تنها جایی است که به صورت حقیقی و واقعی در آن چانه زنی می شود، همین جلسات هست. باور کنید تا لحظه آخر نمی دانم نتیجه چه خواهد شد. جلسات مزد معمولا تا شب عید طول می کشد ولی تلاش می کنیم امسال به شب عید نیفتد چون پرسشها دیگری را می تواند تحت تاثیر خود قرار دهد.

وزیر کار گفت: این سیاست ماست که مزد را بر تورم پیشی دادیم و سیاست درستی هم است ولی واقعیت این است که کسری زندگی کارگری، بازنشستگی و کارمندی را هنوز نمی‌توانیم ک

در ادامه این گفتگو، علی خدایی (فعال کارگری) به صورت تلفنی به بعضی اعتراضات اخیر ازسوی جامعه کارگری اشاره کرد. وی با اشاره به عنوان دست اندازی دولت به صندوق تامین اجتماعی با تصویب بند ز تبصره ۷ لایحه بودجه ۹۷ دولت به وسیله مجلس شورای اسلامی گفت: حق بیمه کارگردان جزء اموال عمومی و بیت المال است و دولت حق دست اندازی به آن را ندارد ولی متاسفانه دولت می خواهد به علت اینکه در بحث طرح تحول سلامت موفق نبوده هست، از صندوق تامین اجتماعی پول بردارد و جهت طرح تحول سلامت تامین اعتبار کند.

عضو کارگری شورای عالی کار در ادامه سخنان خود گفت: شرکت تامین اجتماعی ۱۲۳ میلیارد تومان از دولت طلب دارد ولی دولت به جای طلب شرکت تامین اجتماعی؛ پروژه های نیمه کاره را به تامین اجتماعی داده است.

کسری زندگی کارگری و بازنشستگی را هنوز نمی‌توانیم کنترل کنیم/ هر کجا احساس بی‌عد

ربیعی نیز در تصویر العمل به سخنان خدایی گفت: قرار نیست کسی دیگر یا افرادی دیگر منابع تامین اجتماعی را خرج کنند. این منابع باید به وسیله خود شرکت تامین اجتماعی خرج شود. هرچند این طرح تصویب شده است ولی من با آن مخالف بودم و در ولت نیز مخالفتم را بیان کردم، ولی مقرر شد هیچ سازمانی به جز تامین اجتماعی حق هزینه کردن از این منابع را نداشته باشد.

وی با اشاره به خدمات شرکت تامین اجتماعی گفت: امروز منابع درآمدی ما در شرکت تامین اجتماعی از هزینه ها پیشی گرفته و به سقف ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است البته ما هنوز به بیمارستان ها بدهی داریم.

وزیر کار ادامه داد: متاسفانه به علت بعضی قوانین از لحاظ درآمدی ما دچار کاستی هستیم و اگر منابعی که به ما داده نشده؛ به ما داده شود، پول کم نمی آوریم. ما تلاش کردیم یک روز حقوق مستمری بگیران را عقب نیندازیم و این در حالی است که ما باید ۵۴۰ مییلیارد تومان مستمری پرداخت کنیم.

ربعی با اشاره به بحث از بین بردن فقر مطلق در کشور گفت: امروز ما شاهد نابرابری در حاشیه شهرها و مرکز شهرها هستیم. امروز یک نفر در شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران جهت استفاده از امکانات و هزینه زندگی در ماه حدود دو میلیون تومان هزینه می کند درحالیکه به عنوان نمونه این مبلغ در زاهدان صفر می شود.

وی ادامه داد: امروز باید روستاییان و حاشیه نشین های شهرها را توانمند کنیم و به فقر حمله کنیم ولی حمله به فقر نیاز به سیاست منسجم دارد. اگر فقر رها شود، نابرابری را تولید می کند و زیاد کردن می دهد. امروز متاسفانه هر سیاستی که اتخاذ می کنیم؛ زیاد دهک های یکم تا سوم از آن بهره مند می شوند. هر کاری تئوری و نظریه می خواهد. ما باید یک سیاست بیست ساله را در حوزه مبارزه با فقر در پیش بگیریم.

ربیعی با اشاره به بودجه قوه مجریه در سال ۹۷ جهت از بین بردن فقر گفت: از ۷ هزار میلیارد تومان پیشنهاد دولت جهت این طرح، مجلس با ۴ هزار میلیارد تومان موافقت کرد و باید ۳ هزار میلیارد تومان باقیمانده را خودمان تامین کنیم.

وی با اشاره به رشد سالمندی در کشور نیز گفت: جامعه آینده رو به سالمندی می رود و این مسئله سیاست خاص خود را می خواهد تا سالمندان به سمت فقر نروند.

ربیعی افزود: دولت روحانی به دنبال محدود کردن فقر هست. ما روی فقر غذایی کار کردیم و در زمینه فقر آموزش نیز در دنیا افتخار داشته ایم. روی بیمه روستایی هم کار کردیم و از طرح های سنتی در حال عبور هستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در کشور شش میلیون نفر بیمه نشده هستند که در این باره، لایحه آن در دولت در حال بررسی است.

ربیعی راجع به ضریب جینی نیز اظهار داشت: ضریب جینی که بدون تحلیل بیان می شود، درست نیست. اگر از من بپرسید، می گویم اوضاع جامعه از نظر رفاهی خوب نیست. از من پرسید، می گویم سیاست مان درست هست. از من بپرسید، می گویم باید با همین روش ها پیش رفت و … هرچند اوضاع معلولان ما اصلا خوب نیست و احساس بی عدالتی زیاد است و فقر شهری عریان است.

وی در پاسخ به سوالی پیامکی مبنی بر اینکه «آیا حقوق دو میلیون تومانی را جهت فرد بازنشسته قبول می کنید؟» تصریح کرد: من اگر بگویم قبول می کنم، اشتباه هست. من قبول نمی کنم. کاملا حق با مردم هست. البته ما در این دو، سه سال تلاش کردیم. نسبت به زمانی که من وزیر شده است ام، ۸۹ درصد از اوضاع بازنشستگان را اصلاح دادیم ولی کافی نیست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه «فاصله بین حقوق کارگری و تورم را کم کردن دادیم و اصلاح یافته است»، خاطرنشان کرد: از من بپرسید آیا اوضاع مردم بهتر شده است است؟ می گویم خیر. ما متاسفانه با زبان خوب نتوانستیم با مردم درست حرف بزنیم. وضع خوب نیست ولی سیاست ما درست هست. ما اوضاع را فهم کرده ایم و باید با همین فرمان پیش برویم ولی اینکه مدام تحلیل منفی ارائه داد هم درست نیست. باید اوضاع مردم را اصلاح داد و قدرت خرید مردم را زیاد کردن دهیم.

ربیعی با اشاره به ناآرامی های دی ماه نیز ابراز داشت: من گاهی مطالعات میدانی مستقل انجام می دهم. در هنگامی که ناآرامی ها پیش آمده بود، آنها را در اطلس جغرافیایی ریختم و دیدم هر کجا که احساس بی عدالتی بوده، ناآرامی هم زیاد بوده هست. هنگامی که در شهری؛ تئاتر و سینما وجود ندارد و فرد احساس خوب به آینده ندارد و بی عدالتی زیاد هست، ناآرامی هم پیش می آید.

وی راجع به طرح اشتغال فراگیر بیان کرد: ما برنامه شش گانه اشتغال را در سال ۹۶ دنبال می کنیم که برنامه سال های ۹۷ و ۹۸ هم در امتداد همین برنامه هست. هرچند ممکن است اصلاحاتی نیز در این برنامه صورت بگیرد. یکی از سیاست های ما تثبیت شغل هست. هزینه ایجاد شغل ۴۰۰، ۵۰۰ میلیون تومان هست. با آقای شریعتمداری و وزیر کشور در حال همکاری هستیم. به استاندار ها تفویض اختیار کردیم. من امروز ظهر در جمعیت امام علی(ع) حضور یافته بودم. یک فردی می گفت من شغل هم که پیدا می کنم بازهم احساس ناامنی شغلم را ترساندن می کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ما مداخله در شغل ها نخواهیم کرد. ما در تثبیت مداخله می کنیم. سیاست ما اشتغال فراگیر هست. بودجه پیشنهادی ما در این باره جهت سال آینده ۷۲ هزار میلیارد هست. سه هزار بودجه جهت بازار کار داریم و اجازه گرفتیم ۱۲ هزار میلیارد تومان از سرجمع عمرانی جابجا شود.

ربیعی راجع به اشتغال روستایی نیز یادآور شد: بحث روستاها هم به سال آینده انتقال یافته شده است هست. در مسئله روستاها تاخیری نیست و از آن دفاع می کنم.

وی در تصویر العمل به تاخیر در اجرای طرح اشتغال فراگیر عنوان کرد: آیا ما می خواهیم پول بپاشیم یا شغل ایجاد کنیم؟ آیین نامه ها را تنظیم کرده ایم. من یک هفته در میان با ۱۰ بانک دیدار دارم. اگر قرار به پول پاشی بود، من مسئولیت نمی پذیرفتم. گاهی فشار ایجاد می شود. گاهی فکر می کنند با ۲۰۰ هزار تومان کار درست می شود. با پول پاشی شغل درست نمی شود بلکه باید نهادسازی صورت گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: مسئله دیگر، اشتغال روستایی هست. ۳۰۰ هزار نفر در طرح اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی ثبت کردند که ۸۷ هزار طرح پذیرفته شده است و به بانک ها معرفی شده است اند و در مرحله مطالعات در بانک ها هست. جهت تسریع از کارگروه بانک ها به کارگروه فنی انتقال داده شده است هست. ما نظام تضامین مالی تعریف کردیم و در معاونت تعاون هزار دِه مطالعه شده است اند.

وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی ادامه داد: اشتغال حمایتی را دنبال می کنیم و وام ها را به سمتی می بریم که از نهادهای حمایتی کمک بگیریم. همین جا از بنیاد مستضعفان و بسیج تقدیر می کنم که به کمک ما در اشتغال آمدند. طرح آخرمان یعنی طرح کاج مهم هست. ما ۳ هزار میلیارد تومان بودجه داریم. هم مشوق کارفرمایی می گذاریم و هم اگر خدا بخواهد در هفت استان مهم محروم با معکوس درآمد و قیمت بیکاری؛ یارانه دستمزد خواهیم داد.

ربیعی یادآور شد: طرحی را خود آقای مدیر جمهور اعلام کردند مبنی بر اینکه یک سال افرادی که می خواهند در محیط واقعی کار آموزش ببینند را از شمول قوانین کار خارج کنیم و کارپذیران و افرادی که کارآموز می پذیرند به آسانی به خصوص در صنوف این پذیرش را داشته باشند. هفته گذشته از سه اتاق دعوت کردیم که مشمول بر اتاق اصناف، کانون کارفرمایی، اتاق تعاون و اتاق بازرگانی بود. می خواهیم امور را به خود آنها واگذار کنیم و این شش برنامه اگر خدا بخواهد انجام می شود.

او با اشاره به اینکه بخشی از اشتغال سمت مردم هست، گفت: ما باید بدانیم و شما باید در این برنامه ها به مردم بگویید که دیگر عنوان اشتغال به مثابه استخدام تمام شد. دیگر اینطور نیست که هرکسی فکر کند جهت اشتغال باید مستخدم یک جای دولتی شود. من یک رفیق قدیمی دارم، هفته پیش او را دیدم، فرزند اش گفت من بیکارم. دیدم فروشنده مغازه ای است و ماهی سه میلیون تومان درآمد دارد ولی می گوید بیکارم چون فروشندگی می کند درحالیکه همین هم یک شغل هست. او فکر می کند باید استخدام شود. باید انگاره هایمان را در مورد شغل ها عوض کردن دهیم. بحث زیاد است ولی واقعیت این است که ورودی نیروی کارمان زیاد از اشتغال است و باید فکری بکنیم ولی امسال هم سال بدی نبوده است.

ربیعی در پاسخ به پرسش دیگر مجری مبنی بر اینکه «بالاخره وظیفه یارانه نقدی در سال ۹۷ چیست؟ آیا کسی از این قطار پیاده می شود؟ اگر بله؛ بگویید با چه سازوکاری؟» گفت: تا الان که من اینجا هستم هیچ برنامه خاصی در این زمینه نداریم تا مصوبه مجلس بیاید. برنامه ای که الان تدوین کرده باشیم و بخواهیم در سال ۹۷ تعدادی را از بین بردن کنیم، نداریم. فعلا مصوبه ها و برنامه ها را بسته ایم.

او ادامه داد: من یکبار هم گفته ام که دهک های میانی ما بسیار خاص اند. هنگامی که از دهک های بالاتر می آیید پایین؛ می بینید آنقدر جاندار نیستند که بتوانید زندگی ارزش را دست کاری کنید. من به عنوان وزیر کار جهت این عنوان برنامه دارم ولی قعلا تصمیمی در جلسه ای اتخاذ نشده که بخواهیم کاری انجام دهیم. تا الان هیچ برنامه و تصمیمی در این زمینه نداریم.

در بخش دیگری از این برنامه محسن ایزدخواه (معاون پیشین حقوقی و پارلمانی شرکت تامین اجتماعی) به صورت تلفنی به گفتگوی خاص خبری پیوست. وی با اشاره اوضاع صندوق های بازنشستگی گفت: یکی از عوامل موثر در صندوق های بازنشستگی اقتصاد کلان هست. اگر قرار باشد جهت این صندوق ها دولت چاره اندیشی کند باید متعهد به قانون ساختار نظام جامع رفاه باشد و دست اندازی خود را در سطوح متفاوت بیمه ای به حداقل برساند و به مقوله سه جانبه گرایی بپردازد و از راه اندازی مدیران سیاسی پرهیز کند و از بی ثباتی در مدیریت صندوق های بیمه ای خودداری کند.

ربیعی نیز در پاسخ به ایزدخواه گفت: مسئله مهم در مورد صندوق ها از ۲۵ سال پیش شروع شده است است ولی هیچکس این پرسشها را بیان نکرد. نخستین کسی که از مجلس جهت این صندوق ها درخواست جلسه غیرعلنی کرد، من بودم که در سال ۹۲ پیگیری و بیان کردم. البته مسئله این صندوق ها در بسیاری از کشورها وجود دارد.

وی ادامه داد: در بعضی از این صندوق ها به عنوان نمونه صندوق فولاد، پولی از کارگر گرفته می شود ولی به حساب صندوق واریز نمی شود درحالیکه باید صندوق با پول بازنشسته ها فعالیت اقتصادی کند و به آنها سود بدهد.

ربیعی با اشاره به تفاوت صندوق بیمه ای با صندوق حمایتی گفت: به عنوان نمونه می گوییم افراد باید ۲۰ ساله بازنشسته شوند ولی جهت پول آن فکر نمی شود. راجع به صندوق ها مصرف ایجاد شده است ولی درآمد درنظر گرفته نشده هست. باید با ثبات مدیریت، مصارف و درآمدها را درست کنیم و باید جهت صندوق ها یک تصمیم سخت و درست بگیریم. یکی از مواردی که بنا به دستور مقام معظم رهبری مطرح شده؛ بحث تامین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی است.

وی ادامه داد: باید منابع را درست آینده نگری کنیم و سهم ورودی افراد، دولت و کارفرما را مشخص کنیم. باید آن را در بودجه های هر سال آینده نگری کنیم و از بنگاه داری خارج شویم و باید سهام داری کنیم.

وی در آخر با تقدیر از علی لاریجانی (رئیس مجلس) و حسن روحانی (رئیس دولت) گفت: ما مصوبه گرفتیم تا ۵۰ هزار میلیارد تومان در سال آینده از طلب های خود را دریافت کنیم و به جای بدهی تامین اجتماعی به بانک ها بدهیم لذا بدهی تامین اجتماعی به بانک ها سال آینده تسویه می شود و سال آینده؛ سال اصلاحات صندوق ها خواهد بود.

واژه های کلیدی: سیاست | صندوق | اشتغال | برنامه | علی ربیعی | اخبار اجتماعی

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو