مطالعه تازه محققان دانشگاه “براون” نشان میدهد که هنگام یادگیری افراد، دو سیستم متفاوت مغز با هم همکاری میکنند.
سیستم های مغز هنگام یادگیری همکاری می کنند
عبارات مهم : حافظه
به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، این مطالعه بر تعامل دو حالت کاملا متفاوت یادگیری یک کار جدید، که مشمول بر “یادگیری تقویتی” و”حافظه کاری” می شود، متمرکز است.
یادگیری تقویتی یک فرایند است که در آن افراد با پردازش پاداشها و تنبیه ها در سطح عصبی به تدریج یاد می گیرند کدام کار را انجام دهند و آنچه را که به طور میانگین عالی ترین کار است گزینش کنند.
سیستمهای مغز هنگام یادگیری همکاری میکنند
در مقابل، حافظه کاری مشمول بر حفظ فعالیت های قبلی و نتیجه های آنها در ذهن است تا سرعت و انعطاف پذیری عملکرد را اصلاح بخشد.
“مایکل فرنک” (Michael Frank)استاد دانشکده علوم شناختی، زبانی و روانشناسی دانشگاه براون و یکی از نویسنده های این مقاله گفت: مردم عمدتا این سیستم ها را به عنوان سیستم مستقل در فرآیند یادگیری تفسیر کرده اند ولی ما در این مطالعه نشان می دهیم که این دو سیستم با هم کار می کنند.
مطالعه تازه محققان دانشگاه “براون” نشان میدهد که هنگام یادگیری افراد، دو سیستم متفاوت مغز با هم همکاری میکنند.
“آن کالینز” (Anne Collins)، استادیار دانشگاه “کالیفرنیا، برکلی”، در این تحقیق با فرانک همکاری می کند. کالینز و فرانک یک روش آزمایشی طراحی شده است جهت جداسازی سیگنال های مغزی مرتبط با هر یک از این دو سیستم را توسعه داده اند.
در این مطالعه ۴۰ شرکت کننده حضور داشتند که به هر یک از آنها یک سری از نمادها، بر روی یک صفحه نمایش نشان داده شد و سپس از آنها راجع به هر کدام از نمادها پرسش پرسیدند و آنها جهت پاسخ به هر نماد می بایست یک کلید مخصوص را به روی صفحه کلید می فشردند. آنها به شرکت کنندگان نگفته بودند که کدام کلید جهت کدام نماد مناسب هست. آنها مجبور بودند آن را یاد بگیرند. هنگامی که آنها پاسخ درست می دادند، امتیاز می گرفتند. طی آزمایشات مکرر، شرکت کنندگان یادگرفتند که کدام کلیدها با کدام نمادها مطابقت دارد.
محققان، جهت جداسازی شرکت کنندگان در سیستم های یادگیری تقویتی و حافظه کاری چند مسئله با تعدادی نماد گزینش کردند و شرکت کنندگان مجبور بودند یاد بگیرند که کدام دکمه را باید جهت کدام مسئله فشار بدهند.
سیستمهای مغز هنگام یادگیری همکاری میکنند
به طور کلی، شرکت کنندگان تنها می توانند سه یا چهار مورد را در یک وقت حافظه کاری و فقط جهت مدت کوتاهی نگه دارند. بنابراین هنگامی که تعداد نمادها یا مکث ها زیاد کردن می یابد، سهم حافظه کاری در فرایند یادگیری کم کردن می یابد.
همانطور که شرکت کنندگان آزمون را انجام می دادند، یک کلاه “نوارمغزی” (EEG) سیگنال های مغز را ضبط می کرد و نویسندگان از روش های آماری جهت استخراج سیگنال های مرتبط با یک سیستم یادگیری استفاده کردند.
مطالعه تازه محققان دانشگاه “براون” نشان میدهد که هنگام یادگیری افراد، دو سیستم متفاوت مغز با هم همکاری میکنند.
این مطالعه نشان داد که هنگامی که که تقاضای حافظه اوج بود، سیگنال های مغزی مرتبط با یادگیری تقویتی نیرومند تر شدند. به عبارت دیگر، زمانی که از سیستم حافظه کاری زیاد استفاده شده است بود، نقش سیستم یادگیری تقویتی در روند یادگیری زیاد شد.
در مقابل، هنگامی که شرکت کنندگان اطلاعات را در ذهن داشتند، سیگنال های مرتبط با یادگیری تقویتی ضعیف تر شد و نقش حافظه کاری زیاد شد.
سیستمهای مغز هنگام یادگیری همکاری میکنند
محققان می گویند این یافته ها نشان می دهد که این دو سیستم به طور مستقل کار نمی کنند.
سیستم یادگیری تقویتی به وسیله چیزی به نام “خطای آینده نگری پاداش” (RPE)شناخته می شود و این سیگنالی است که محققان از آن جهت پیگیری روند یادگیری تقویتی استفاده کردند .
فرانک گفت: درنظر گرفتن این سیستم ها به عنوان یک سیستم یکپارچه بزرگ نه یک سیستم جداگانه درک ما را از علوم پایه ای که چگونه مردم و حیوانات یاد می گیرند عوض کردن می دهد. این سیستم روزی می تواند درمان های بهتری جهت اختلالات یادگیری را به ارمغان بیاورد.
واژه های کلیدی: حافظه | سیستم | سیگنال | سیگنال | مطالعه | یادگیری | یادگیری | اخبار علمی و آموزشی