تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار علمی و آموزشی کارخانه موشک‌سازی ایلان ماسک نابغه , Space X

بخشی از فیلم ابرقهرمانی «مرد آهنی ۲» در کارخانه کمپانی SpaceX در کالیفرنیا فیلمبرداری شد و مدیرعامل اش، ایلان ماسک (E.Musk)، نیز در صحنه ای از آن بازی کرد. در آ

کارخانه موشک‌سازی ایلان ماسک نابغه , Space X

Space X؛ کارخانه موشک سازی ایلان ماسک نابغه

عبارات مهم : سیستم

بخشی از فیلم ابرقهرمانی «مرد آهنی ۲» در کارخانه کمپانی SpaceX در کالیفرنیا فیلمبرداری شد و مدیرعامل اش، ایلان ماسک (E.Musk)، نیز در صحنه ای از آن بازی کرد. در آن صحنه کاراکتر «تونی استارک» با بازی رابرت داونی جونیور (R.Doweny,Jr) به ماسک – که در نقش خودش بازی می کند – بابت ساخت موتورهای مرلین موشک فالکن دست مریزاد می گوید.

به گزارش روزنامه سازندگی، بخشی از فیلم ابرقهرمانی «مرد آهنی ۲» در کارخانه کمپانی SpaceX در کالیفرنیا فیلمبرداری شد و مدیرعامل اش، ایلان ماسک (E.Musk)، نیز در صحنه ای از آن بازی کرد. در آن صحنه کاراکتر «تونی استارک» با بازی رابرت داونی جونیور (R.Doweny,Jr) به ماسک – که در نقش خودش بازی می کند – بابت ساخت موتورهای مرلین موشک فالکن دست مریزاد می گوید.

جان فاورو (J.Favereau) کارگردان «مرد آهنی ۲» در تاریخچه کوتاهی راجع به این پیشگام پروازهای فضایی تجاری که در مجله تایم منتشر شد، نوشت: «رابرت داونی جونیور در خلق شخصیت تونی استارک، نابغه میلیونر پشت ابرقهرمان مشهور داستان های Marvel Comics، از شخصیت حقیقی ماسک الهام گرفت.»

ماسک SpaceX را در سال ۲۰۰۲ تاسیس کرد، ولی او را زیاد به خاطر کمپانی اتومبیل سازی تسلاموتورز می شناسند که صاحب و مدیرعامل اش هست. ماسک سرمایه اولیه ماجراجویی هایش را با همکاری در تاسیس سیستم پرداخت آنلاین PayPal به دست آورد. شخصیت جالب ماسک چنان در دل هوادارانش جا خوش کرده که او را تونی استارک دنیای واقعی می دانند. به گفته ماسک «هر چند لباسی از فولاد بر تن ندارم و پرواز نمی کنم؛ ولی همه چیز جادویی هست، به گمانم داریم موشک های غول آسایی می سازیم.»

SpaceX در سال ۲۰۱۰ نخستین شرکتی بود که یک فضاپیمای ساخت بخش شخصی را به مدار برد و به سلامت به زمین برگرداند. این کمپانی اکنون تلاش می کند نخستین کمپانی شخصی باشد که یک کپسول فضایی تجاری را به ایستگاه فضایی بین المللی متصل می کند. با این حال ماسک اهداف بزرگ تری را دنبال می کند: تبدیل شدن به نخستین کارآفرینی که یک فضانورد را در مدار قرار می دهد. ماسک ایده های باورنکردنی تری هم دارد. او اعتقاد است انسان جهت بقا باید به گونه ای چند سیاره ای تبدیل شود. او می خواهد کلونی های انسانی را در سیاره سرخ برپا کند.

وقتی کمپانی SpaceX نخستین موشک «فالکن سنگین» (Falcon Heavy) را از همان سکویی پرتاب کرد که حدود چهار دهه پیش جهت ماموریت های آپولوی ناسا به کار رفته بود، مدعی شد که این نیرومند ترین موشک فعلی دنیا است ولی این تمام آن چیزی نیست که SpaceX و مدیرعاملش ایلان ماسک جهت امسال تدارک دیده اند. خبرهای بیشتری در راه است از جمله اعزام فضانورد به فضا با فضاپیمای سرنشین دار «دراگون» و تدارک جهت آزمایش های احتمالی «موشک فالکن بزرگ» (BFR) در سال ۲۰۱۹٫

کارخانه موشک‌سازی ایلان ماسک نابغه , Space X

پیش از آنها نگاهی بیندازیم به فالکن سنگین که کمپانی SpaceX در هفت سال گذشته نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار خرجش کرد تا به بازار پرتاب های فضایی سنگین جهت ارسال ماهواره های بزرگ و فضاپیما به مدار زمین راه یابد. توان حمل بار این موشک دو برابر نزدیک ترین رقیبش (موشک دلتا IV سنگین کمپانی یونایتد لانچ آلیس) هست. آن هم با قیمتی پایین تر و سه تقویت کننده مرحله اول آن طوری طراحی شده است که دوباره قابل استفاده هستند. ماسک در نشست خبری بعد از پرتاب موفق گفت: «فالکن سنگین سطح جدیدی از توان حمل بار را معرفی کرد، دو برابر هر موشک دیگری در دنیا می تواند بار حمل کند. این موشک بی آن که نیازی به توقف داشته باشد می تواند محموله ها را مستقیم به پلوتون و فراسوی آن ببرد.»

آینده فالکن سنگین
فالکن سنگین می تواند محموله هایی تا ۶۴ تن را در مدار قرار دهد. این موشک در آزمایش، اتومبیل رودستر تسلای ماسک را که محصول یکی دیگر از کمپانی های او هست، از سکوی پرتاب مرکز فضایی کندی ناسا بلند کرد و به سفری در اعماق فضا به سوی کمربند سیارکی منظومه شمسی فرستاد. این توانایی حمل به SpaceX اجازه می دهد ماهواره های سنگین تر از این اتومبیل را به مدار پایین زمین ببرد و به مدارهای بالاتری دست یابد.

ماهواره هایی که در این مدارهای زمین ثابت (۳۵ هزار کیلومتر بالاتر از خط استوا) قرار می گیرند همگام با چرخش زمین حرکت می کنند و موقعیت ارزش نسبت به زمین ثابت هست. کمپانی SpaceX در تبلیغاتش می گوید هزینه هر پرتاب فالکن سنگین ۹۰ میلیون دلار هست. نزدیک ترین رقیبش، موشک دلتا IV سنگین، ۳۲ تن ظرفیت حمل بار دارد و هزینه هر پرتابش بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار هست. ماسک به خبرنگاران گفته بود اگر پرتاب آزمایشی فالکن سنگین موفق باشد، کمپانی اش ظرف ۳ تا ۶ ماه آینده می تواند جهت پرتاب بعدی آماده شود.

پرتاب البته موفق بود، ولی دو اتفاق خارج از برنامه نیز رخ داد: یکی از سه تقویت کننده مرحله اول که قرار بود روی سکوی یک کشتی بی سرنشین فرود بیاید اشتباه رفت و در اقیانوس اطلس متلاشی شد؛ احتراق نهایی موتور مرحله دوم موشک نیز نیرومند تر از حد انتظار بود و باعث شد محموله منحصر به فرد این پرتاب (اتومبیل شخصی ماسک و مانکنی به نام «مرد ستاره ای» که پشت فرمانش نشسته بود) به جای آن که مطابق برنامه ریزی اولیه در مدار مریخ قرار بگیرد به مداری برود که تا کمربند سیارکی منظومه شمسی امتداد می یابد.

انتظار می رود فالکن سنگین در سال ۲۰۱۸ دو ماموریت دیگر نیز انجام دهد. پرتاب ماهواره مخابراتی حجیم و سنگین عرب ست ۶۸؛ و برنامه آزمایش فضایی ۲ جهت نیروی هوایی ایالات متحده که همراه با آن بادبان خورشیدی انجمن سیاره ای موسوم به LightSail2 نیز پرتاب خواهد شد.

علاوه بر این دو پرواز دیگر جهت ماموریت های آینده فالکن سنگین در نظر گرفته شده است تا ماهواره هایی را جهت شرکت های اینمارست و ویاست پرتاب کند. بنابراین ماسک امیدوار است تعداد پروازهای آینده فالکن سنگین به حدی برسد که این موشک بتواند گواهی پرتاب ماهواره های سنگین ماموریت های امنیت ملی جهت ارتش ایالات متحده را دریافت کند.

کمپانی SpaceX نخستین ماموریت فالکن ۹ را در سال ۲۰۱۷ جهت ارتش آمریکا انجام داد. به گفته ماسک «ما چند مشتری تجاری جهت فالکن سنگین داریم. واقعا فکر می کنم گرفتن ماموریت های امنیت ملی عنوان دست و پاگیری باشد.»

پرواز اژدها
همان طور که پیش تر اشاره شد، فالکن سنگین آخر ماجراهای فضایی SpaceX و ماسک در سال ۲۰۱۸ نیست. این کمپانی در نظر دارد تا آخر امسال با موشک فالکن ۹ و فضاپیمای سرنشین دار اژدها فضانورد اعزام کند. این کمپانی سال هاست که ماموریت های بی سرنشین ارسال محموله به ایستگاه فضایی بین المللی را جهت ناسا انجام می دهد. با این حال ناسا در سال ۲۰۱۴ دو کمپانی دیگر را جهت ماموریت های اعزام فضانوردان آمریکایی به ایستگاه گزینش کرد: کمپانی Hawthome در کالیفرنیا و بوئینگ که قرار است فضانوردان را به کپسول خدمه استارلاینز و موشک های اطلس ۷ اعزام کند.

بخشی از فیلم ابرقهرمانی «مرد آهنی ۲» در کارخانه کمپانی SpaceX در کالیفرنیا فیلمبرداری شد و مدیرعامل اش، ایلان ماسک (E.Musk)، نیز در صحنه ای از آن بازی کرد. در آ

به گفته ماسک «ما در زمینه کپسول خدمه اژدها پیشرفت های بزرگی کردیم.» او در ادامه افزود در هر پرتاب SpaceX اطمینان از ماموریت نخستین اولویت کمپانی است و بعد از آن تا همین آخرهای اولویت دوم فالکن سنگین بود ولی از یک ماه پیش این اولویت دوم به برنامه سرنشین دار اژدها عوض کردن کرده هست. به گفته او «آرزوی ما این است که آخر سال میلادی جاری خدمه ایستگاه را در مدار قرار دهیم. فکر می کنم سخت افزار مورد نیاز تا آن موقع آماده شود. آن لباس فضایی که بر تن «مرد ستاره ای» (مانکن داخل اتومبیل) بود همان است که فضانوردان در اژدها خواهند پوشید.»

ابرموشک BFR
و آخر موشک فالکن بزرگ (BFR) که ماسک می خواهد از آن جهت برپایی کلونی انسانی در مریخ استفاده کند. روی کاغذ موشک فالکن بزرگ کمپانی SpaceX شبیه ابرموشکی است که ختم همه ابرموشک ها خواهد بود.

این سیستم پرتاب که یک فضاپیمای غول پیکر روی آن واقع شده است است کاملا قابل استفاده مجدد است و تقویت کننده بزرگ آن هم به ۳۱ موتور رپتور مجهز هست. نیروی پیشران هر موتور رپتور در خلأ به ۱۹۰۰ کیلونیوتن می رسد (موشک فالکن سنگین در آزمایش هفته گذشته از ۲۷ موتور مرلین استفاده کرد که نیروی پیشران آن ۶۹۰ کیلونیوتن است). ارتفاع مجموع موشک BFR و فضاپیمای روی آن به ۱۰۶ متر می رسد و توانایی حمل ۱۵۰ تن بار به مدار پایین زمین را دارد.

این موشک حتی از موشک ساترن V ناسا که در برنامه آپولو به کار رفت نیرومند تر هست. حداکثر ظرفیت حمل بار ساترن V 122 تن به مدار پایین زمین بود. به گفته ماسک «هرچند فالکن سنگین نیرومند ترین موشک عملیاتی کنونی هست؛ ولی توانش نصف ساترن V هم نیست.»

ماسک در کنگره بین المللی فضانوردی سال گذشته در استرالیا در توصیف این سیستم گفت: «هر فضاپیمای سوار شده است روی موشک BFR می تواند تا ۱۰۰ مسافر حمل کند و از خود فضاپیما – بدون تقویت کننده ها – می توان جهت سفرهای نقطه به نقطه بسیار سریع در زمین استفاده کرد.»

او هفته گذشته اعلام کرد کار پروژه سیستم BFR که نخستین بار در سال ۲۰۱۶ از آن رونمایی شد، به خوبی پیش رفته است و کمپانی SpaceX دیگر برنامه ای جهت استفاده از موشک فالکن سنگین جهت اعزام فضانوردان به ماموریت های اعماق فضا نخواهد داشت.

در واقع ماسک سال گذشته گفته بود که این کمپانی با استفاده از کپسول اژدها و موشک فالکن سنگین دو مسافر را به سفر دور ماه اعزام خواهد کرد، صفر جذابی که احتمالا تا آخر ۲۰۱۸ رخ می دهد. ولی اکنون احتمالا SpaceX موشک فالکن سنگین را جهت جابجایی مسافر تایید نمی کند و این ماموریت به سیستم BFR سپرده خواهد شد. به گفته ماسک «به زبان راحت BFR گزینه بهتری است.» او راجع به فضاپیمایی که روی BFR سوار می شود، گفت: «اگر مخزن هایش را پر کنیم، این سفینه به تنهایی و بدون تقویت کننده می تواند با احتراق تک مرحله ای به مدار برسد.»

این فضاپیمای تازه احتمالا جهت چند پرواز نمایشی کوتاه در سال ۲۰۱۹ آماده خواهد شد، پروازهای کوتاهی شبیه به آزمایش های انجام شده است روی موشک گراسهاپر که در نهایت منجر به خلق تقویت کننده های تک مرحله ای فالکن ۹ شد که توانایی استفاده مجدد دارند و به تکیه گاه مهم پرتاب های کنونی SpaceX تبدیل شده است اند.

با این که کمپانی SpaceX می تواند پروازهای آزمایشی و کوتاه فضاپیمای BFR را در دریا و بین دو سکوی فرود شناور بی سرنشین انجام دهد، ولی به احتمال فراوان این آزمایش ها در سکوی پرتاب تازه کمپانی در تگزاس انجام خواهد شد. به گفته ماسک «احتمالا آزمایش ها در محل جدیدمان انجام می شود و اگر منفجر شود، آنجا یک عالم زمین داریم.» او در ادامه افزود: «اگر پروازهای آزمایشی BFR موفق باشند، کمپانی SpaceX مجموعه پروازهای پیچیده تری را جهت اثبات توانایی این سیستم ترتیب خواهد داد. فکر می کنم منطقی باشد که نخستین پروازهای آزمایشی مان را طی سه یا چهار سال انجام دهیم. بعد از آن مرحله سیستم BFR به مدار پایین زمین فرستاده می شود.»

با این اوصاف SpaceX سال مهم و احتمالا سال های مهم تری در پیش دارد و همه اینها در حالی رخ می دهد که این کمپانی به پرتاب عادی ماهواره های میانگین و ارسال محموله های کوچک تر ناسا به ایستگاه فضایی بین المللی با موشک فالکن ۹ ادامه خواهد داد. نمایش فالکن سنگین سومین پرتاب کمپانی در سال ۲۰۱۸ بود و پیش از آن در ژانویه امسال فالکن ۹ دو ماموریت انجام داد: پرتاب محموله اسرارآمیز Zuma جهت دولت ایالات متحده و ماهواره مخابراتی GovSat-1. ماموریت بعدی امسال هم با فالکن ۹ خواهد بود که از پایگاه وندنبرگ نیروی هوایی آمریکا پرتاب می شود و ماهواره Paz را جهت شرکت اسپانیایی Hisdesat حمل خواهد کرد. این ماموریت جهت هفته آینده (۱۷ فوریه) برنامه ریزی شده است هست. بعد از آن هم در ۲۲ فوریه باز هم موشک فالکن ۹ ماهواره دیگری از همین شرکت مخابراتی را حمل خواهد کرد.

نابغه بازیگوش
وقتی ایلان ماسک نتوانست با قیمت دلخواهش موشک بخرد، کمپانی موشک سازی خودش را تاسیس کرد

کمی طول می کشد مغز تحلیل اش کند. تصویر خیره کننده ناهمخوان و به شکلی دیوانه وار غیرعادی هست؛ اتومبیلی شناور در فضا. آن که پشت فرمان است لباس فضایی بر تن دارد و کمربند ایمنی را هم بسته هست. سیاره زمین در بعد زمینه تصویر تاب می خورد. هیچ یک از المان های تصویر با هم جور در نمی آیند.

کارخانه موشک‌سازی ایلان ماسک نابغه , Space X

به دستکاری های ناشیانه با فوتوشاپ زیاد شباهت دارد؛ ولی واقعی هست؛ این تصویر حاصل بازیگوشی و نبوغی است که در یک نفر جمع شده؛ ایلان ماسک! حتی خود ماسک، صحنه گردان این نمایش هم از این که شیرین کاری متهورانه اش جواب داد شگفت زده شد و توئیت کرد: «ظاهرا یک اتومبیل در مداری به دور زمین است.»

برنامه او جهت این رودستر ۱۰۰ هزار دلاری تسلا که روی داشبردش حک شده است «وحشت نکن» و از بلندگوهایش ترانه ای از دیوید بویی پخش می شود، این است به سوی کمربند سیارکی منظومه شمسی برود. روی تخته مدار این اتومبیل هم یادداشتی جهت بیگانگان حک شده است است: «ساخت زمین به دست انسان ها». ولی چطور شد که کار به اینجا کشید؟ اینکه یک فضانورد مانکن سوار بر اتومبیل الکتریکی در آسمان ها چرخ بزند.

سال ۲۰۰۱ بود که ماسک ایده «جان پناه مریخ» را مطرح کرد، پروژه ای جهت برپایی یک گلخانه آزمایشی کوچک و پرورش گیاه های در مریخ. او که جهت جلب توجه عمومی به اکتشافات فضایی و کمک به زیاد کردن بودجه ناسا صحبت مین کرد راجع به این ایده گفت: «این دورترین مسافتی خواهد بود که حیات تاکنون طی کرده است.»

ماسک تلاش کرد از روسیه موشک های ارزان قیمت بخرد ولی قیمت مناسبی در کار نبود و دست خالی از روسیه برگشت. در راه بازگشت به آمریکا به این فکر افتاد یک کمپانی تاسیس کند که بتواند موشک های مورد نیازش را با قیمت مناسب تولید کند.

ماسک حساب کرد هزینه مواد خام مورد نیاز جهت ساخت یک موشک در واقع تنها سه درصد قیمت فروش آن هست. در نهایت به لطف تکنیک ادغام عمودی، تولید داخلی ۸۵ درصد سخت افزار پرتاب و رویکرد ماژولی برگرفته از مهندسی نرم افزار، کمپانی تازه تاسیس SpaceX توانست قیمت تمام شده است را در حالی به یک دهم کم کردن دهد که حاشیه سودی ۷۰ درصدی را حفظ کند. کمپانی به سرعت رشد کرد و تعداد کارمندانش از ۱۶۰ نفر در ۲۰۰۵ به ۱۱۰۰ نفر در ۲۰۱۰ و نزدیک به ۶۰۰۰ نفر در آوریل ۲۰۱۷ رسید. تا آخر سال ۲۰۱۲ کمپانی SpaceX بیش از ۴۰ پرتاب انجام داد که درآمدش از آن نزدیک به ۴ میلیارد دلار بود.

هم شرکت های تجاری و هم شرکت های دولتی در فهرست مشتریان کمپانی به چشم می خورند که در بسیاری از آن قراردادها حتی پیش پرداخت هم داده بودند. SpaceX جهت پروازهای برنامه ریزی شده است کمپانی در سال ۲۰۱۳ حدود ۵۰ قرارداد امضا کرد که دو سوم مشتریانش شرکت های تجاری بودند.

در همان سال رسانه های حوزه فضا از این کمپانی نوظهور به عنوان پدیده بازار پرتاب ماهواره های تجاری و مخابراتی یاد کردند. SpaceX که در واقع محصول ایده بلندپروازانه ماسک جهت تاسیس کلونی انسانی در مریخ است به حدی در سال های اخیر رشد کرد که اکنون به یکی از بااهمیت ترین شرکای ناسا در برنامه های آینده اکتشاف فضا تبدیل شده است است.

خصوصی، ارزان و سریع
با کمک شرکت های فضایی شخصی مسیر سخت ناسا جهت فرستادن انسان به مریخ هموارتر می شود

اواسط سال میلادی گذشته کمپانی های فضایی تجاری از قانون گذاران آمریکایی درخواست کردند که همکاری های موفق ناسا با بخش شخصی را جهت برنامه های آینده سفر به ایستگاه فضایی و ماموریت های سرنشین دار به مریخ تمدید کند. پیش از این نیز ناسا با ۶ شرکت شخصی جهت ساخت نمونه های اولیه زیستگاه هایی همکاری کرده بود که قرار است به کپسول چند میلیارد دلاری اوریون و موشک سیستم پرتاب فضایی تازه ناسا متصل شوند.

این همان سیستمی است که ناسا می خواهد از آن جهت اعزام فضانوردان به مریخ در دهه ۲۰۳۰ استفاده کند. تیم هیوز (T.Hughes) نایب مدیر کمپانی SpaceX، اعتقاد است سرمایه گذاری مالیات دهندگان در این کمپانی های شخصی می تواند به روند توسعه این برنامه سرعت ببخشد و هزینه های آن را کم کردن دهد. به گفته او SpaceX میل به دارد در توسعه بعضی تکنولوژی ها با ناسا همکاری کند، از جمله ماموریت های محموله سنگین به مریخ، سیستم های مخابراتی اعماق فضا و اجرای ماموریت بلند شدن و فرود عمودی روی ماه.»

همکاری هایی از این دست تاکنون نتیجه های امیدوار کننده ای داشته اند و شاید بااهمیت ترین نمونه آن برنامه COTS (خدمات تجاری حمل و نقل مداری) ناسا باشد که توانست علاوه بر میلیون ها دلار سرمایه گذاری تجاری از مالیات دهندگان آمریکایی هم ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه جذب کند. این برنامه که با نشانه ساخت دو وسیله پرتاب در کلاس میانگین و دو کپسول باری شروع شد، در مقایسه با برنامه های پیشین ناسا جهت ساخت سیستم های فضایی هزینه به مراتب پایین تری داشت و روند اجرای آن نیز سریع تر بود.

دو شرکت ناسا در برنامه COTS – کمپانی های SpaceX و Orbital ATK – اکنون نخستین قراردادهای جداگانه خدمات پرتاب به طور مرتب محموله های ناسا را به ایستگاه فضایی بین المللی حمل می کنند. کمپانی سومی هم در راه است که تا سال ۲۰۱۹ به این ناوگان حمل و نقل فضایی خواهد پیوست. با توجه به موفقیت این الگو، ناسا در برنامه دیگری مشابه با COTS سرمایه گذاری می کند که با همکاری SpaceX و بوئینگ جهت ساخت سیستم حمل فضانورد اجرا خواهد شد.

بر اساس برنامه COTS ناسا تنها زمانی به شرکایش پول پرداخت می کند که آنها به نقاط عطف تکنیکی از پیش مشخص شده است ای دست یابند. در واقع ناسا جهت شرکایش اهداف را تعیین می کند؛ ولی نحوه رسیدن به آنها را دیکته نمی کند. به گفته هیوز «این شیوه باعث تشویق افکار نو و خلاقیت در حل مسئله می شود. وجود چنین رقابتی جهت موفقیت برنامه هایی مانند COTS مهم است.»

بسیاری از فعالان بخش شخصی صنایع فضایی معتقدند بعد از خارج شدن ایستگاه فضایی بین المللی از مدار، این نوع همکاری های دولتی – شخصی می تواند در تاسیس یک پایگاه پژوهشی مدارگرد به کار گرفته شود. هنگامی که ماموریت ایستگاه فضایی در سال ۲۰۲۴ یا بعد از آن به آخر برسد، ایالات متحده باید این آمادگی را داشته باشد که از وقفه احتمالی در روند اعزام فضانورد به مدار پایین زمین جلوگیری کند؛ اتفاقی که با بازنشستگی ناوگان شاتل ها در ۲۰۱۱ رخ داد و باعث شد آمریکا دست کم تا سال ۲۰۱۹ که ناسا امیدوار است بتواند از سیستم های بوئینگ و SpaceX استفاده کند، جهت اعزام فضانوردان به ایستگاه به روسیه متکی شود.

به گفته رابرت کابانا (R.Cabana)، مدیر مرکز فضایی کندی، «تثبیت عملیات های تجاری شرکت های شخصی در مدار پایین زمین تا پیش از خاتمه ماموریت ایستگاه فضایی بین المللی بسیار حیاتی هست. همین حالا این ایستگاه مقصد بسیار مهمی جهت شرکای تجاری ما است.»

بخشی از فیلم ابرقهرمانی «مرد آهنی ۲» در کارخانه کمپانی SpaceX در کالیفرنیا فیلمبرداری شد و مدیرعامل اش، ایلان ماسک (E.Musk)، نیز در صحنه ای از آن بازی کرد. در آ

واژه های کلیدی: سیستم | برنامه | کمپانی | برنامه | برنامه ریزی | ایستگاه فضایی بین المللی | اخبار علمی و آموزشی

کارخانه موشک‌سازی ایلان ماسک نابغه , Space X

کارخانه موشک‌سازی ایلان ماسک نابغه , Space X

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو