تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار پزشکی هوای آلوده قاتل ٢٠ هزار ایرانی

آمار فوت و میر ناشی از آلودگی هوا در سال ٩۵، نسبت به سال ٩۴، ٧ هزار و ١٠٣ مورد زیاد کردن پیدا کرده است. 

هوای آلوده قاتل ٢٠ هزار ایرانی

هوای آلوده قاتل ٢٠ هزار ایرانی

عبارات مهم : سلامت

آمار فوت و میر ناشی از آلودگی هوا در سال ٩۵، نسبت به سال ٩۴، ٧ هزار و ١٠٣ مورد زیاد کردن پیدا کرده هست.

به گزارش شهروند؛ آخرین آمار وزارت بهداشت از فوت های ناشی از آلودگی هوا حکایت از این دارد که در سال ٩۵، ٢٠ هزار فوت مرتبط با آلودگی هوا در کشور ثبت شده است که سهم تهرانی ها از این ماجرا، ۵ هزار فوت بوده هست. این آمار درحالی اعلام می شود که پاییز امسال، میزان فوت ناشی از آلودگی هوا در سال ٩۴، ١٢ هزار و ٨٩٧ نفر عنوان شد که در مقایسه با آمار جدید، نشان از زیاد کردن هفت هزار و ١٠٣ موردی دارد.

آبان ماه امسال بود که سرپرست گروه سلامت هوای وزارت بهداشت، آمار قربانیان آلودگی هوا در سال ٩۴ را اعلام کرد. به گفته عباس شاهسونی، قربانیان آلودگی هوا، معمولا مبتلایان بیماری های قلبی و عروقی بودند که بیماری آنها از طریق حضور مکرر در فضای آزاد شدت یافتن و منجر به فوت آنها می شود. با این همه، به گفته سرپرست گروه سلامت هوای وزارت بهداشت، میانگین غلظت ذرات از سال ٩٢ تا سال ٩۴ از مقدار ٣٩میکروگرم به ٣١,٧میکروگرم کم کردن پیدا کرده ولی میانگین غلظت آلاینده ها نسبت به استاندارد جهانی سه برابر است.

هوای آلوده قاتل ٢٠ هزار ایرانی

آمار تازه فوت ومیر ناشی از آلودگی هوا را علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت دیروز اعلام کرد و گفت که: «مردم باید این آمارها را بدانند.» او در ادامه راجع به آمارگیری موارد فوت های مرتبط با آلودگی هوا، توضیح بیشتری داد: «براساس فرمول شرکت بهداشت جهانی، میزان فوت هر سال و آلایندگی ها، تعداد روزهای هوای پاک و… جهت به دست آوردن آمار فوت منتسب به آلودگی هوا مورد توجه قرار می گیرد.» به گفته این مسئول در وزارت بهداشت، کلانشهرهای کشور، امروز درگیر آلودگی هوا هستند: «ما باید به خودرو، بنزین سالم و وسایل نقلیه عمومی دسترسی داشته باشیم. وزارت بهداشت هم باید بتواند سلامتی مردم را رصد و گزارش کند. به همین علت باید بتوانیم فوت های منتسب به آلودگی هوا را استخراج کنیم و بتوانیم در وضع هشدار، با دستگاه های مسئول همکاری کنیم.»

۵٠ تا ۵٧ هزار فوت به علت مصرف سیگار

آمار فوت و میر ناشی از آلودگی هوا در سال ٩۵، نسبت به سال ٩۴، ٧ هزار و ١٠٣ مورد زیاد کردن پیدا کرده است. 

به گزارش ایسنا، عنوان بعدی که معاون وزیر بهداشت، در این نشست مورد توجه قرار داد، مصرف سیگار بود. آمار مصرف سیگار و فوت های ناشی از آن در کشور دلواپس کننده هست، به طوری که به گفته رییسی، هر سال، ۵٠ تا ۵۵ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود و حدود ۵٠ تا ۵٧ هزار فوت مرتبط با مصرف سیگار، گزارش شده است است.

براساس آنچه این مسئول در وزارت بهداشت اعلام کرده، این میزان مصرف دخانیات، هر سال ٢٠ تا ٣٠ هزار میلیارد تومان جهت نظام سلامت هزینه دارد. حالا رییسی به تمهیداتی اشاره کرد که می تواند مصرف سیگار را کنترل کند: « سال ۸۵ مصوب شد که مالیات بر سیگار به خاص بر خرده فروشی سالیانه ۱۰درصد زیاد کردن پیدا کند، ولی درحال حاضر به جز افغانستان، کشور عزیزمان ایران پایین ترین مالیات بر سیگار را دارد. شرکت بهداشت جهانی تأکید کرده، کشور عزیزمان ایران در زمینه بیماری های غیرواگیر به خوبی فعالیت می کند، ولی ما را زیر پرسش می برد که آیا کمترین مالیات بر سیگار را داریم. ترکیه ۸۴ درصد مالیات بر خرده فروشی سیگار دارد، ولی این رقم در کشور عزیزمان ایران کمتر از ۱۰ درصد است.»

به گفته رییسی، به علت اجرانشدن این قانون، هر سال ٣ تا ۴ هزار میلیارد تومان به جیب دلالان می رود. او این پرسش را مطرح کرد که «آیا به علت سودجویی بعضی از افراد باید سالیانه ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان به نظام سلامت هزینه تحمیل شود؟ «لابی گری هایی که در این زمینه وجود دارد، باعث می شود مالیات بر سیگار پایین بماند. از سوی دیگر، یکی از پرسشها ما این است که به علت مالیات پایین بر خرده فروشی سیگار، دسترسی جهت جوانان زیاد شده است هست. بررسی ها نشان می دهد که زیاد کردن مالیات سیگار منجر به کم کردن قاچاق آن می شود. بعضی می گویند؛ زیاد کردن این مالیات، قاچاق را زیاد کردن می دهد، درحالی که می توان از محل این مالیات ها، سالی ١٢ هزار میلیارد تومان درآمد داشت.» عنوان دیگری که معاون وزیر بهداشت به آن اشاره کرد، مصرف قلیان بود: «بررسی های ما نشان داده که درحال حاضر، سن مصرف قلیان در دختران به ١۴ سال رسیده، علت آن هم دسترسی راحت آن است.»

هوای آلوده قاتل ٢٠ هزار ایرانی

وضع مراکز بهداشتی، محور دیگر پرسش خبرنگاران و توضیح معاون وزیر بهداشت بود: «ما برنامه ریزی کرده ایم تا زیرساخت های شهری را تکمیل کنیم. امکان ندارد در سطح کشور روستایی پیدا کنید که منزل بهداشت نداشته باشد. امروز به ازای هر ۵ هزار نفر، یک مرکزدرمانی و به ازای ۱۲ تا ۱۵ هزار نفر، یک مرکز بهداشتی و درمانی شبانه روزی وجود دارد. به ازای ۱۲۵۰۰نفر نیز یک پایگاه سلامت و جهت هر ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر یک مرکز جامع سلامت طراحی شده است هست. براین اساس، دو هزار و ۲۵۰ مرکز خدمات سلامت جامع شهری و ۵۲۰۰ پایگاه بهداشتی تجهیز شده است تا بتوانیم پوشش شبکه بهداشت شهری را تأمین کنیم.»

تجهیز ۹۰ درصد بیمارستان ها به دستگاه بی خطرسازی پسماندهای پزشکی، خبری بود که رییسی آن را اعلام کرد، با این توضیح که: « سال گذشته بیش از یک میلیون و ۲۳۵ هزار دیدار از اماکن عمومی صورت گرفت و ۵۵ هزار و ۲۶۰ مرکز متخلف به دستگاه قضائی معرفی شدند. درحالی که در سال ۹۲ هم ۷هزار و ۵۲۰ تماس با سامانه ۱۹۰ بهداشت عمومی انجام شده است ولی در ۷ماهه اول امسال، این عدد به ۱۷۲ هزار رقم رسید. ما گسترش و تقویت دفاتر سلامت و سامانه ۱۹۰ را جزو برنامه های خود قرار دادیم.» رییسی در ادامه به تفاهمنامه معاونت بهداشت با شرکت غذا و دارو و جهاد کشاورزی جهت کنترل میزان سموم باقیمانده در ۶ محصول کشاورزی اشاره کرد: «قرار است از سال آینده میزان سموم کشاورزی در سیب، خیار و گوجه گلخانه ای، پرتقال، سیب زمینی و پیاز کنترل شود. به این ترتیب برنامه ریزی می کنیم که بتوانیم محصولات را با اطمینان بیشتری به مردم ارایه کنیم.»

آمار فوت و میر ناشی از آلودگی هوا در سال ٩۵، نسبت به سال ٩۴، ٧ هزار و ١٠٣ مورد زیاد کردن پیدا کرده است. 

این مسئول در وزارت بهداشت در ادامه به غربالگری امراض اشاره کرد و راجع به بیماری تیرویید گفت: «برای ٩٧ درصد نوزادان، غربالگری تیرویید انجام شده است است.

در سه سال گذشته هم یک میلیون و ۴۰۰ هزار نوزاد شناسایی شدند که از این میان ۳۵۰۰ نوزاد کم کاری تیرویید داشتند و درمان شدند. اگر کم کاری تیرویید درمان نشود، قطعا باعث عقب ماندگی نوزاد خواهد شد.» او اجرای برنامه خطرسنجی بیماری های قلبی و عروقی در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر را مورد توجه قرار داد: «این برنامه جزو خدمات مراکز بهداشتی قرار گرفته است و به «ایراپن» آشنا می شود. در این برنامه، دیابت، فشارخون، بیماری های قلبی، بیماری تنفسی و سه سرطان روده بزرگ، دهانه رحم و پستان غربالگری می شوند. این سه سرطان قابل پیشگیری هستند. ویروس اچ پی وی نیز می تواند باعث عفونت و سرطان دهانه رحم در زنان شود. به همین علت در آینده غربالگری اچ پی وی راه اندازی می شود.»

هوای آلوده قاتل ٢٠ هزار ایرانی

او به ثبت اطلاعات دقیق مبتلا شدن به سرطان جهت نخستین بار در کشور اشاره کرد: «این اطلاعات مربوط به آمار مبتلا شدن به سرطان در سال ۹۳ است و قرار است در نیمه اول سال ۹۷ اطلاعات سال ۹۴ و در نیمه دوم آن اطلاعات سال ۹۵ منتشر شود. تا آخر سال آینده نیز، به استانداردهای اطلاع رسانی ثبت این بیماری می رسیم. ما بعد از پیداکردن توزیع شیوع سرطان ها، باید عوامل خطر آن را پیدا کرده و به دنبال کنترل آن برویم.» به گفته او، میزان مبتلا شدن به سرطان در کشور عزیزمان ایران از میانگین جهانی پایین تر است: «تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار مورد سرطان در کشور شناسایی شده است و طبق اطلاعات ثبت سرطان، ۱۰۹ هزار نفر در سال ۹۳ به این بیماری مبتلا شده است اند.»

براساس اعلام این مسئول در وزارت بهداشت، تمام دانش آموزانی که به مقطع متوسطه می روند، می توانند به صورت رایگان جهت دریافت خدمات دندانپزشکی به ۴۱۰۰ مرکز که جهت این کار گزینش شده است اند، مراجعه کنند. ۶۰ درصد این جمعیت معادل ۷۰۰ هزار نفر پوسیدگی دندان دارند. مراقبان بهداشت در مدارس آنها را شناسایی می کنند و در لیست دندانپزشکان قرار می دهند. اگر اجرای این برنامه موفق بود، بعد از مدتی سطوح بالاتر نیز تحت پوشش قرار می گیرند. او در بخش دیگری از صحبت هایش ادامه داد: «۹۰ درصد مردم پرسشها دندانپزشکی دارند و ۲۰ درصد پرداختی از جیب آنها، به خاطر خدمات دندانپزشکی است.

بنابراین ما حوزه پیشگیری را گزینش کردیم و دو گروه نوجوان زیر ۱۴ سال و مادران باردار و شیرده را گزینش کردیم. براساس تفاهمنامه ای که با آموزش وپرورش امضا شده، تاکنون ۱۲ میلیون خدمت وارنیش فلوراید جهت ۶ میلیون دانش آموز انجام شده است هست. یک میلیون خدمت ترمیمی و ۵۰ هزار خدمت فیشورسیلانت نیز جهت گروه سنی زیر ۱۴ سال انجام شده است است.»

به گفته او، سال گذشته معادل هزار میلیارد تومان خدمات پزشکی به افراد نشانه در مناطق با جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر ارایه شده است و درحال حاضر ۴۱۰۰ واحد دندانپزشکی آماده ارایه خدمت در این زمینه هست. ۱۲۰۰ دندانپزشک نیز در روستاها نیز مشغول و ۱۱۰۰نفر نیز در شبکه بهداشت و درمان مشغول فعالیت هستند. او ادامه داد: «شاخص NFT که مربوط به پوسیدگی، از دست دادن و پرکردن، پیش از اجرای این طرح ۲.۹ درجمعیت ۱۲ساله ها بود که درحال حاضر به ۱.۸۴ رسیده هست. قرار است سال ۹۷ سراغ کودکان زیر ۶ساله در کشور برویم و خدمت وارنیش فلوراید را جهت آنها در منزل بهداشت انجام دهیم.»

واژه های کلیدی: سلامت | سیگار | برنامه | مالیات | آلودگی | برنامه | بهداشت | بیماری | سلامتی | بهداشتی | سرطان دهان

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو