تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی ناگفته‌های محمد هاشمی از درگذشت «آیت‌الله»

«آقای هاشمی در ماه‌های آخر عمرشان چند باری درباره‌ اوضاع کشور صحبت کردند و تاکیدشان این بود که مردم راه‌شان را پیدا کرده‌اند و سفارش‌شان هم به ادامه حرکت اعتدال

ناگفته‌های محمد هاشمی از درگذشت «آیت‌الله»

ناگفته های محمد هاشمی از درگذشت «آیت الله»

عبارات مهم : خانواده

«آقای هاشمی در ماه های آخر عمرشان چند باری راجع به اوضاع کشور صحبت کردند و تاکیدشان این بود که مردم راه ارزش را پیدا کرده اند و سفارش ارزش هم به ادامه حرکت اعتدالی بود و در برابر مردم، گروه های افراطی را در اقلیت می دیدند. براساس گفته های ایشان و آینده نگری ای که داشتند این اقلیت افراطی نمی توانند کاری کنند هرچند که به حضورشان ادامه می دهند.»

یک‎سالی می‎شود که «ستون انقلاب» درست در کنار «معمار کبیر جمهوری اسلامی» تن به خاک سپرده است که انتظار می رفت در این ۱۲ ماه تلاش بیشتری جهت زنده نگهداشتن یاد آیت الله انجام شود ولی از سویی اگر دید دیگری نسبت به ماجرا داشته باشیم بعید نیست با خودمان به این نتیجه برسیم که پذیرش سخنان «آیت‎الله» از مقطعی از سوی بعضی مدعیان کم کردن یافت و پذیرش این گزاره، لزوماً نیازمند بررسی حال‎ و روز فعلی نیست.

ناگفته‌های محمد هاشمی از درگذشت «آیت‌الله»

هاشمی از سال ۸۸، آرام‎آرام پا به صحنه‎ای گذاشت که او، همانی که انگار هر لحظه باید با صفاتی همچون «رئیس»، «فرمانده» و «سردار» از وی یاد می‎شد را به جایی رساند که مخالفان، «عمود خیمه فتنه» بخوانندش، «فائزه» و «مهدی»‎اش را روانه‎ زندان و بازداشتگاه کردند، آخرین خطبه‎ی نماز جمعه‎اش را با شعار «مرگ بر فتنه‎گر» همراهی کنند، حتی محسن رفیقدوست هم از در کنایه و باب رفیق دوستی در این میان سنگ تمام بیندازند! و در عقلانیت او شک کنند.

هاشمی ولی انگار نه آن رفتارها را می‎دید، نه آن شعارها را می شنید، نه آن کنایه‎ها را به خود می‎گرفت و نه آن رنگ‎عوض‎کردن‎ها را به روی خود می‎آورد؛ راه خودش را می‎رفت و در هر دیدار و مناسبتی که لب می‎گشود بازهم همان اندیشه‎ها و راهکارهای آشنایش را طرح می‏ کرد و بر آن‎ها پای می‎فشرد. کار حتی به «عدم احراز صلاحیت»ش در انتخابات هم رسید، ولی او بازهم از کوره در نرفت. نه گلایه‎ای کرد، نه مخالفتی نشان داد؛ تنها مردم را به حضور حداکثری در انتخابات دعوت کرد و نتیجه‎اش هم گزینش نزدیک‎ترین کاندیدا به او، یعنی حسن روحانی بود. شخصیتی که سابقه همراهی‎اش با «فرمانده جنگ» به سال‎های دهه‎ ۱۳۶۰ بازمی‏ گردد و سیاست‎های اقتصادی و اجتماعی دولتش مشابه دولت‎های پنجم و ششمِ «سردار سازندگی» و مشی سیاسی‎اش هم وامدار «اعتدال‎گرایی» مدیر فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

«آقای هاشمی در ماه‌های آخر عمرشان چند باری درباره‌ اوضاع کشور صحبت کردند و تاکیدشان این بود که مردم راه‌شان را پیدا کرده‌اند و سفارش‌شان هم به ادامه حرکت اعتدال

اما کم نیستند تحلیلگرانی که گمان می‏ کنند با درگذشت هاشمی‎رفسنجانی، دولت روحانی هم یتیم شده است و شخص مدیر جمهوری دیگر راه و رسم گذشته را فراموش کرده و مسیری تازه پیش گرفته هست. مسیری که به تعبیر کسانی همچون صادق زیباکلام به حدی از تصور عمومی دور است که «باید چراغی به‎دست گرفت و به دنبال روحانی پیش از ۹۶ گشت».

اما اگر پای سخنان محمد هاشمی برادر کوچکتر آیت الله بنشینیم او جهت مان چنین تحلیل می کند که هنوز شش ماه از شروع دولت دوم روحانی نگذشته است و چهار سال وقت زیادی هست؛ بنابراین از حالا نمی توان سراغ ارائه چنین نظراتی رفت و روحانی را سریع به قضاوت نشست. البته تأثیرات غیاب آیت‎الله به همین بحث ها محدود نمی‎شود. رفتن او به تعبیر محمد هاشمی در این مصاحبه، آن قدر «دور از انتظار و غیرمترقبه» بود که همچنان حواشی‎اش را ۱۲ ماه به دنبال خود بکشاند و در آستانه سالروز درگذشتش، فائزه از وجودِ ۱۰ برابر حد مجاز رادیواکتیو در بدن پدرش پرده بردارد و فاطمه هم از وجود وصیت‎نامه‎ای که اینک مفقود شده است سخن به میان آورد. حواشی‎ای که به نظر نمی‎رسد به این زودی‎ها سایه‎اش از سر ماجرای درگذشت او کنار رود.

در چنین فضایی و در آغازین روزهای ناآرامی هایی که حالا پشت سر گذاشته شده است هست، محمد هاشمی میزبان ما می‎شود و در گفت‎وگویش با ایسنا، هم از حال‎وهوای خانواده هاشمی در این یک سال می‎گوید، هم ماجرای راه‎اندازی کمپین «پشیمانیم» را تحلیل و هم نظرش را راجع به تجمعات اخیر بیان می‎کند. او نتیجه واکنش‌ها احمدی‎نژاد با قوه قضائیه را نه صرفاً سخنان یک فرد علیه یکی از ارکان نظام، که سرآغاز ایجاد رخنه‎ای در کشتی جمهوری اسلامی می‎داند که اگر مسدود نشود، همه را باهم غرق خواهد کرد.

ناگفته‌های محمد هاشمی از درگذشت «آیت‌الله»

رئیس شرکت صداوسیما در دهه ۶۰ همچنین در این مصاحبه از شروع پروژه هاشمی‎زدایی در دانشگاه آزاد سخن می‎گوید و ابعاد آن را تشریح می کند و البته گلایه‎هایش از رویکرد صداوسیما نسبت به برادر بزرگترش را به صراحت به زبان می‎آورد.

مشروح گفت وگوی محمد هاشمی با ایسنا را در ادامه می‎خوانید:

یک سال از درگذشت آیت الله هاشمی می گذرد. فضای این یک سال بر خانواده چگونه گذشت؟

«آقای هاشمی در ماه‌های آخر عمرشان چند باری درباره‌ اوضاع کشور صحبت کردند و تاکیدشان این بود که مردم راه‌شان را پیدا کرده‌اند و سفارش‌شان هم به ادامه حرکت اعتدال

برای ما که اعضای خانواده هستیم از لحاظ عاطفی بسیار سخت گذشت. تقریباً وابستگی تمامی اعضای خانواده به ایشان زیاد و رفتنشان هم بسیار غیرمترقبه و دور از انتظار بود. از جهات دیگر رفتارهایی که با خانواده می شد و شد هم دور از انتظار نبود. چراکه در وقت حیات آقای هاشمی هم نسبت به خانواده و شخص ایشان حرکت هایی ایذایی صورت و خانواده مشمول مهرورزی بعضی قرار می گرفت، بنابراین بزرگترین مسئله خانواده در این یک سال از لحاظ عاطفی بوده است.

در بعد کشوری و جهت مردم هم انتخابات را داشتیم که با توجه به نظراتی که ایشان بیان کرده بودند مردم به طور جدی دنبال پیگیری خواسته های ایشان بودند و تاثیرشان در انتخابات کمتر از وقت حیاتشان نبود. مردم جهت سپاسگزاری و قدردانی با میزان بالایی در انتخابات حضور یافتند و حتی تا ساعت ۱۲ شب هم که وقت انتخابات تمدید شد، مردم در حوزه های انتخابیه بودند که در نوع خود اتفاقی استثنایی بود، تاحدی که در این دوره مسئولان موفق نشدند از همه کسانی که علاقه مند بودند که رای دهند، رای گیری به عمل آورند و شاید این فضا زیاد تحت تأثیر و مدیون نظر آیت الله هاشمی بود که می گفتند مردم راه خود را پیدا کرده اند و من دیگر نگرانی ندارم.

ناگفته‌های محمد هاشمی از درگذشت «آیت‌الله»

در بین مسئولان و پرسشها رسمی کشور ولی بحث جداگانه ای هست. می بینیم که صداوسیما بعد از گذشت یک هفته از وفات آیت الله هاشمی به روال گذشته باز گشته و بعضی نشریات و تریبون ها بعد از رحلت ایشان هم دست از تخریب بر نمی دارند. اینگونه به نظر می رسد که آنان در تلاشند نام هاشمی در اذهان مردم به فراموشی سپرده شود ولی با وجود میل آنان این اتفاق نمی افتد و در بین مردم بعد از رحلت ایشان، نام هاشمی بیش از حیاتش به نیکی یاد می شود.

چقدر معتقدید که عملکرد آقای روحانی و انفعالی که گاهی در رفتارش در دولت دوم دیده می شود تحت تاثیر فقدان آیت الله هاشمی است؟ به گونه ای که این عنوان را به ذهن متبادر می کند که چون روحانی حمایت هاشمی را از دست داده در پیگیری مطالبات مردم در مواردی، منفعلانه عمل می کند.

من خیلی فضا را رصد نکردم و تحلیل مشخصی هم ندارم، ولی راجع به دولت دوم روحانی فکر می کنم هنوز فضا جهت قضاوت این دولت سریع هست. کمتر از شش ماه است که این دولت تشکیل شده است و چهار سال وقت پیش رو واقع شده است است و باید در نظر داشته باشیم رقیبی که در انتخابات شکست خورده بود، نخواست این شکست را بپذیرد و به نوعی همراهی شایسته ای با مدیر جمهوری داشته باشد. به خصوص که آقای روحانی بعد از آخر انتخابات اعلام کرد که دوران مسابقه به آخر رسیده و حال نوبت همکاری و همدلی و همراهی جهت حل پرسشها مردم است.

متاسفانه پرسشها مردم در زمینه امرار معاش و رشد بیکاری، کمبود اشتغال و زیاد کردن ناهنجاری های فرهنگی بسیار زیاد است و می طلبد که همه همکاری کنیم تا مسئله برطرف شود، ولی به نظر می رسد که گروهی هنوز خود را در مسابقه احساس می کند و از این وقت بهره می جوید که اگر نتوانسته رقیب را در میدان شکست دهد با این رفتارهای مسابقه گونه که نمونه هایش را در روزهای اخیر شاهد بوده ایم، پرسشها دولت را زیاد کند.

با توجه به شروع بعضی تجمعات اعتراضی در شهرهای متفاوت کشور در روزهای اخیر، فکر می کنید منشا این تجمعات مردمی است یا آن طور که عده ای می گویند از سوی رقبای آقای روحانی تهییج شده است اند؟

هر واکنش‌ها اینگونه ای که ایجاد شود، دودش به چشم همه می رود و خسارتش جهت همه ما هست. مرحوم امام اوایل انقلاب که اختلافات میان حزب جمهوری اسلامی و دولت موقت ایجاد شده است بود، در جلسه ای که خدمتشان رسیده بودیم تعبیری کردند به این مضمون که شما همه در یک کشتی سوارید و اگر این کشتی سوراخ شود همه تان غرق می شوید. این طور نیست که یک گروه غرق شود و گروه دیگر نه. اعتقاد دارم که امروز نیز این تعبیر حکیمانه امام (ره) باید مدنظر همه ما باشد. چه در شرایط فعلی و چه در آینده باید توجه کنیم که دشمن هنگامی که بیاید و اثر خود را بگذارد و در صفوف مردم و نظام تفرقه ایجاد کند، به هیچ کس رحم نمی کند و همه ما غرق می شویم. بعد مورد نیاز است که مشی انسجام وحدت را بعد از این هم با قدرت زیاد ادامه دهیم.

پاسخ این پرسش را نگرفتیم که در بین تحلیلگران این عنوان مطرح است که تاثیر فقدان آقای هاشمی موجب شده است است که روحانی در بعضی مباحث این چنین منفعلانه عمل کند، آیا شما با این تحلیل موافقید؟

در همه زمینه ها و صحنه ها آقای هاشمی فقط حامی دولت و شخص مدیر جمهوری نبود. بعد این تنها دولت نیست که یک حامی را از دست داده بلکه نظام است که یک حامی را از دست داده هست. آقای هاشمی در شرایط سخت به گونه ای عمل می کرد که اگر کسانی هستند که منتقدند و در حاشیه نظام قرار گرفته اند و یا به حاشیه رانده شده است اند، آنان را به متن بیاورد و با شیوه های مخصوص خود جلوی آسیب ها را بگیرد تا نظام لطمه نبیند. ایشان اعتقاد بود که نقادی انجام شود تا به اصل نظام آسیبی نرسد و من شاهد بودم که در دیدارهای خود با گروه های متفاوت بر حمایت از اصل نظام تاکید داشتند و حرفشان هم موثر بود.

در حال حاضر نه تنها دولت حامی خود را از دست داده بلکه نظام یک حامی و تکیه گاه را از دست داده است و متاسفانه ممکن است این فقدان، آسیب های زیادی داشته باشد. به خصوص که حکمتی که آقای هاشمی داشت را کمتر در سایرین می بینیم.

رفتارهای اخیر آقای احمدی نژاد و برخوردش با قوه قضائیه را چطور ارزیابی می کنید؟

حوادثی که قبل از شروع تجمعات اخیر انجام شد و کارهایی که آقای احمدی نژاد انجام داد و طی آن، مستقیماً جلوی نظام ایستاد، اینگونه نیست که صرفاً یک فرد در برابر نظام ایستاده باشد. این پرسشها آثاری نامطلوب دارد که فقط به یک فرد و حرفی که زده هست، محدود نمی شود. درست است که قوه ی قضائیه ضعف ها و آسیب هایی دارد ولی شاهد بودیم که در وقت حیات آقای هاشمی با نقش اعتدالی که ایشان ایفا می کرد کمتر این پرسشها اتفاق می افتاد و امروز نبود یک نگاه حکمت آمیز را نسبت به پرسشها شاهد هستیم.

من شاهد بودم که هنگامی که وقت صدور بیانیه ی اجلاسیه ی نهایی مجلس خبرگان می رسید، ایشان با دقت وارد عنوان می شد و می کوشید بیانیه ای صادر شود که جمله ای از آن باعث تفرقه نشود. ولی الان کمتر این توجهات را می بینیم و هنگامی که عده ای اینگونه واکنش‌ها می کنند، دودش به چشم نظام خواهد رفت.

تا چه اندازه معتقدید راه اندازی کمپین پشیمانی از روحانی ریشه در نظر مردم و رای دهندگانِ به او دارد؟

من این کار را در جهت فعالیت رقبا می دانم. همه ی ما کمابیش با جامعه و مردم سروکار داریم و بعضی نظرسنجی ها را هم رصد می کنیم. این نوع مسائل، مسائلی نیست که ریشه در مردم داشته باشد. این ها گروه خاصی هستند که در جهت ترمیم بعضی از شکست ها می کوشند تا این رفتارها را در جامعه مرسوم کنند. بنابراین فکر نمی کنم که بحث عبور از روحانی چندان ریشه ی مردمی داشته باشد و مردم یا اکثریت به دنبال آن باشند. البته ممکن است که عده ای از مردم نسبت به پرسشها معیشتی و شیوع بیکاری ناراضی باشند ولی ثابت کرده اند که به نظام وفادارند و اینگونه مشکلات، کمتر آنان را وادار به تقابل با اصل نظام می کند. این تجربه ی ما در چهل سال گذشته است که نشان می دهد رابطه ی مردم با نظام وفادارانه است و آنان مشکل ها را به خاطر حفظ نظام تحمل می کنند. بعد اعتقاد نیستم که این پرسشها چندان ریشه ی مردمی داشته باشد ولی باید تحقیق شود که ریشه ی این پرسشها از کجاست.

در پرسشی که از منشا اعتراضات اخیر داشتیم، پاسخی روشن ندادید که آیا معتقدید این تجمعات اعتراضی در جهت تخریب دولت روحانی است یا اینکه صرفاً ریشه ای مردمی دارد و خودجوش است؟

نمی دانم. با بعضی از ویدئوهایی که در اینترنت از این عنوان دیدم، برداشتم این نیست که حرکت فعلی مردمی باشد و مقداری مشکوک به نظر می رسد. البته اطلاعاتم نسبت به این پرسشها زیاد نیست ولی اینکه این موج یک موج مردمی باشد هم به نظرم درست نیست. اینکه مردم از کجا جنبش شده است اند و چگونه و با حمایت و هدایت چه کسانی به خیابان می آیند، کار نهادهای اطلاعاتی و امنیتی است که آن را مشخص کنند ولی آن حرفی که من در رسانه های مجازی دیدم و با شعارهایی که جهت این تجمعات گزینش شده است این کار به نظر مردمی نمی رسد و در واقع این شک وجود دارد که این تحریکات از طریق رقبا جهت برخورد با روحانی انجام شده است یا اینکه آنان نقطه ای بالاتر از روحانی را نشانه گرفته اند.

دولت باید چه واکنشی در برابر این عنوان داشته باشد؟

شعارهایی که در این تجمعات مطرح می شد به پرسشها اقتصادی نمی خورد و شعارهای اندکی راجع به گرانی ها بود. زیاد شعارها سیاسی بود. دولت باید مطابق قانون اساسی و قوانین مدنی که وظیفه مسئولان را در برابر اینگونه پرسشها در آن مشخص کرده اند، عمل کند.

شما در گفته هایتان اشاره کردید که طیفی می خواهند نام هاشمی از اذهان مردم برود، این طیف مشمول بر چه جریاناتی می شود؟

در دانشگاه آزاد یک استراتژی شروع شده است که نام آن را هاشمی زدایی گذاشته اند. در دانشگاه آزاد دو نظر در این باره وجود دارد. یکی تفکر هاشمی است که آزاداندیشی و آزادی عمل را در خود داشت و جایگاه دانشجو و استاد را خاص می دانست.

همان طور که در بعضی بحث ها، مرحوم هاشمی تاکید می کرد که دانشگاه با پایگاه نظامی تفاوت دارد و نمی شود آن را با سیاست های پادگانی اداره کرد آیا که دانشجو قشر آینده ساز این جامعه هست. اوایل انقلاب هم عده ای آمدند و تحت عنوان انقلاب فرهنگی در بعضی کلاس ها میان دختران و پسران دیوار کشیدند و امام (ره) که متوجه این عنوان شد دستور داد که دیوارها را خراب کنید، این چه کاری است که انجام می دهید. این تفکر هنوز هم وجود دارد. در حال حاضر بعضی در دانشگاه آزاد می خواهند به شکل پادگانی عمل کنند و در این جهت هر نیرویی که وابستگی فکری به هاشمی رفسنجانی داشته و ایشان منصوبش کرده است باید از بین بردن شود.

من خودم خوشبختانه یا متاسفانه کمتر درگیر پرسشها دانشگاه آزاد شده است ام و اطلاعاتم نسبت به آن کم است ولی در همین حد که در رسانه ها مطرح شده، می توان این واقعیت را دید. همانطور که در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم می کوشند که هیچ نامی از هاشمی نباشد و در جاهای دیگر هم می بینیم که هیچ اقبالی به نام و مسیر هاشمی وجود ندارد.

برای آنچه که اسمش را هاشمی زدایی می گذارید، مصادیق بیشتری هم بیان می کنید؟

الان توجه کنید که هفته ی جنگ مدتی پیش پشت سر گذاشته شد. آقای هاشمی در آن دوران هشت ساله فرمانده جنگ بود ولی رادیو و تلویزیون و بعضی رسانه ها اسمی از ایشان نمی آورند، انگار که اصلاً هاشمی وجود خارجی نداشته است یا سالگرد انقلاب که به آن نزدیک می شویم را ببینید، نقش آقای هاشمی در انقلاب بسیار پررنگ بود ولی برخوردها طوری است که انگار ایشان اصلاً در آن دوران نبوده است.

سالگرد درگذشت ایشان هم چند روز آینده فرا می رسد و آن وقت می بینید که صداوسیما چگونه عمل می کند. در همین روزهای اخیر همایشی بسیار پرمحتوا و علمی در قم برگزار شد که راجع به ی اخلاق از نظر آیت الله هاشمی بود. همایشی که آیت الله جوادی آملی جهت آن خبر تصویری فرستاد و صحبت های خوبی در آن انجام شد ولی یک کلمه از این همایش در خبرهای صداوسیما بیان نشد.

در رادیو معارف در قم جمله ای گفته شد که چنین همایشی برگزار شده است است ولی اخبار سراسری هیچ پوششی از این برنامه انجام نداد. فرصتی و زمانی که تلویزیون جهت نمایش برنامه های آشپزی می گذارد حتی یک هزارمش را هم صرف آیت الله هاشمی نمی کند. در همان روزها در همدان برنامه ای راجع به ی عالِمی دیگر برگزار شد که صداوسیما آمد و خبرش را هم پوشش داد ولی چنان کینه ای از آیت الله هاشمی دارند که خبر همایشی که بیش از دو هزار عالم دینی در قم برگزار کرده بودند را حتی در حد یک کلمه، پوشش نمی دهند. معلوم است که کدام جریان می خواهد نام هاشمی فراموش شود.

اگر آیت الله هاشمی این روزها زنده بود واکنشش نسبت به پرسشها امروز کشور از نظر شما چگونه بود؟

آقای هاشمی در ماه های آخر عمرشان چند باری راجع به ی اوضاع کشور صحبت کردند و تاکیدشان این بود که مردم راهشان را پیدا کرده اند و سفارششان هم به ادامه حرکت اعتدالی بود و در برابر مردم، گروه های افراطی را در اقلیت می دیدند. براساس گفته های ایشان و آینده نگری ای که داشتند این اقلیت افراطی نمی توانند کاری کنند هرچند که به حضورشان ادامه می دهند. ولی در عین حال اینکه بخواهیم از آینده آینده نگری دقیقی داشته باشیم جهت ما مسئله است.

اخیراً فائزه هاشمی موضوعی را از قول شورای عالی امنیت ملی مطرح کرده است که در بدن پدرش ۱۰ برابر حد مجاز رادیو اکتیو وجود داشته و در بدن مادرش و نیز خواهرش فاطمه هم این میزان سه برابر حد مجاز بوده هست. شما از این عنوان و گزارش شورای عالی امنیت ملی در این باره خبر دارید؟

بعد از ارتحال آیت الله هاشمی کمیته ای در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد که بررسی کنند و ببینند علت فوت ایشان چه بوده هست. پزشکان اعلام کردند علت ایست قلبی است ولی همانطور که قبلا هم با ایسنا صحبت کرده بودم ایست قلبی علل و عواملی دارد که هیچ کس آن را اعلام نکرد و کمیته ای که در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد جهت بررسی همین عنوان بود. بعد از انجام بررسی ها آن طور که فائزه می گفت خانواده را دعوت کردند تا گزارش نهایی را بدهند و در آن گزارش گفتند که در بدن ایشان اشعه رادیواکتیو ۱۰ برابر حد مجاز بوده هست. ولی اینکه چگونه این میزان از حد مجاز فراتر رفته را کسی نمی داند و من هم در آن جلسه حضور نداشتم.

پرونده آیت الله هاشمی در شورای عالی امنیت ملی بسته شده است است؟

نمی دانم. ارتباطی با آن شورا ندارم.

آیا شب درگذشت آقای هاشمی شما شاهد انتقال پیکر ایشان جهت کالبد شکافی یا بررسی های زیاد بودید؟

نه. تا جایی که من می دانم ایشان به جایی انتقال یافته نشدند و کالبدشکافی هم انجام نشد و معاینه بیشتری هم از سوی کسی بعد از فوت ایشان ندیدم. در واقع من هنگامی که بالای سر ایشان رسیدم دیدم که پزشکان مشغول تنفس رسانی و ایجاد شوک در بدنش هستند تا جایی که حتی استخوان های سینه ایشان در اثر فشار پزشکان خون مرده شده است بود و هنگامی که من این صحنه را دیدم برایم شوک بزرگی بود و حالت بهت زدگی به من دست داد. مدام چشمم را به مانیتور می انداختم تا علائم حیات در بدن ایشان را ببینم که هنگامی که با علائم موقتی روبه رو شدم و از دکتر پرسیدم، گفت که این علائم صرفا جهت وارد کردن شوک است و حتی از ایشان پرسیدم زمانی که آیت الله هاشمی به بیمارستان رسید علائم حیات داشت یا نه که پاسخش منفی بود.

در نهایت هم مردها قاضی زاده هاشمی، روحانی و جهانگیری آمدند و تیم احیا بررسی های مورد نیاز را انجام دادند و گفتند امیدی به بازگشت ایشان نیست و همانجا پیکر را از بیمارستان به جماران انتقال یافته کردند و دو روز بعد هم مراسم خاکسپاری انجام شد. ولی به هر حال از آنجا که علت ایست قلبی اعلام شده است و دلیلی جهت آن ذکر نشده است جای شبهه وجود دارد و منشأ بعضی گمانه زنی ها می شود.

فاطمه هاشمی هم اخیراً گفته بود وصیت نامه ای از پدرش وجود دارد که کسی آن را پیدا نمی کند، شما از این عنوان اطلاع بیشتری دارید؟

فاطمه زن از مادرش نقل می کرد که سه سال قبل روزی آقای هاشمی در منزل هم وصیت نامه خود و هم همسرشان را نوشته اند و این جدا از آن وصیت نامه ای است که سال ۷۹ در یک برگ کاغذ جهت آنژیوگرافی نوشته اند. ولی من هم این وصیت نامه تازه را ندیده ام و هیچ اطلاعی از آن ندارم.

بعد از انتخابات ۸۸ شاهد نظر انتقادی آیت الله هاشمی نسبت به اوضاع موجود بودیم و گاهی انتقاداتی از سوی وی به مدیر جمهوری وقت را می شنیدیم. شما خاطره ای از برخورد آیت الله هاشمی با آقای احمدی نژاد به یاد دارید؟

گویاترین سندی که از نظر آقای هاشمی نسبت به آقای احمدی نژاد وجود دارد همان نامه بدون سلام سال ۸۸ است که اگر کسی آن را مطالعه کند، همه ی پرسشها امروزی که آقای احمدی نژاد پیش آورده اند در آن آینده نگری شده است و از این عنوان که احمدی نژاد چه رفتارهایی دارد و چه کارهایی انجام خواهد داد، صحبت به میان آمده هست. بعد از انتخابات هم فکر می کنم روز شنبه ۲۳ خرداد ایشان را دیدم که جلسه ی مجمع تشخیص بود البته حضور ذهن دقیق ندارم و اگر همان روز جمعه ایشان را ندیده باشم، شنبه حتما دیده ام ولی صحبت خاصی بین ما انجام نشد و فضا به گونه ای بود که همه متاثر بودند.

بهرحال برخوردهایی که امروز با خانواده آقای هاشمی می شود نه در جهت تکریم که در جهت تخریب هست. البته کسی توقع ندارد کسانی که از گذشته دشمنی می کرده اند امروز رویه دیگری پیش بگیرند ولی کسانی که مدعی دوستی بودند آن طور که باید عمل نمی کنند.

اکثر مسئولان رده بالای کشور هر کدام به نحوی مورد احسان آقای هاشمی قرار گرفتند ولی در این یک سالی که از فوت ایشان می گذرد ظاهراً همه یادشان رفته است که کسی که از دنیا رفته، خانواده ای دارد و باید از آنان یادی کرد. بحث مسئولیت داشتن خانواده ی ایشان در جایی نیست، کسی چنین توقعی ندارد. بحث یک عنوان انسانی است و آن به فراموشی سپردن خانواده وی هست. کسانی که شاید همه زندگانی ارزش را و جایگاه ارزش را از آقای هاشمی دارند و الان در مسندی نشسته اند، یادشان رفته است که هاشمی خانواده ای هم داشته است.

رابطه بیت رهبری با خانواده آقای هاشمی چطور است؟

رابطه با بیت رهبری که خوب هست. از خانواده ی آقای هاشمی، محسن آقا گاهی به بیت می رود و می آید. من هم بعد از رحلت حاج آقا دو دیدار با رهبری داشته ام. یکی بعد از مراسم ترحیم حاج آقا در حسینیه ی رهبری، که در راهرویی رهبری آمدند و با همه سلام و احوال پرسی کردند. یک بار هم بعد از وفات حاج آقا از سوی رهبری از اعضای خانواده و البته زیاد مردان خانواده از جمله فرزندان خود آقای هاشمی، فرزندان من و سایر برادرانش به همراه آقای مرعشی به بیت دعوت شدیم که زیاد جنبه ی عاطفی و دید و دیدار داشت و ما هم از خبر ایشان جهت درگذشت حاج آقا تقدیر کردیم. اخیراً هم گزارشی از چگونگی برگزاری مراسم سالگرد ایشان از طریق دفتر رهبری به شخص آیت الله خامنه ای در دیداری که من و محسن آقا نزد ایشان رفتیم، ارائه کردیم.

آقای روحانی و جهانگیری چطور؟ آنان هم به خانواده آیت الله هاشمی سر می زنند؟

من در این پنج ساله نه آقای روحانی نه آقای جهانگیری را مستقیماً ندیده ام. مگر اینکه در مراسم هایی آمده اند و در جایی نزدیک ما نشسته اند که حتی به سلام و احوال پرسی هم نرسیده هست. ما کار خاصی با آنان نداریم و بالاخره در دولت سرشان شلوغ هست. هیچ کدام از وزرا را هم ندیده ام و کاری هم با آنان ندارم. ولی بهرحال آنان هم هیچ وقت احوال ما را نمی پرسند. البته احتمالاً به بیت آقای هاشمی سر می زنند ولی هر وقت که ما رفته ایم خبری از حضور آنان در آنجا نبوده است.

ایسنا

واژه های کلیدی: خانواده | انتخابات | حسن روحانی | محمد هاشمی | دولت روحانی | فائزه هاشمی | هاشمی رفسنجانی | اخبار سیاسی و اجتماعی

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو