تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی زمزمه بنزین ۱۵۰۰ تومانی از دی ماه

قیمت بنزین یکی از جذاب‌ترین موضوعاتی است که هر ساله با ارایه لایحه بودجه به وسیله دولت به مجلس شورای اسلامی مورد توجه خاص قرار می‌گیرد.

زمزمه بنزین 1500 تومانی از دی ماه

زمزمه بنزین ۱۵۰۰ تومانی از دی ماه

عبارات مهم : انرژی

قیمت بنزین یکی از جالب ترین موضوعاتی است که هر ساله با ارایه لایحه بودجه به وسیله دولت به مجلس شورای اسلامی مورد توجه خاص قرار می گیرد.

اعتماد نوشت: همزمان با ارایه لایحه و بررسی آن به وسیله نمایندگان رایزنی ها در مورد قیمت های جدید بنزین و حامل های انرژی از سوی منابع آگاه در درون دولت و حتی تحلیل های کارشناسی بر سر زبان ها رانده می شود.

زمزمه بنزین ۱۵۰۰ تومانی از دی ماه

این عنوان که مسبوق به سابقه هست، هر سال در وقت ارایه لایحه تکرار می شود و در نهایت با بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مجلس نتیجه نهایی و اعلام می شود؛ روالی که در سال ۹۶ با مخالفت های متعدد نمایندگان و بار تورمی که برای بودجه ایجاد می کرد قیمت حامل های انرژی ثابت ماند ولی در همان لایحه نمایندگان مجلس به دولت اجازه دادند تا از ابتدای دی ماه سال جاری قیمت حامل های انرژی مخصوصا بنزین و نفت گاز را افزایش دهد.

به این ترتیب و طبق اطلاعاتی که خبرنگار اعتماد از مدیران شرکت برنامه و بودجه کشور به دست آورده هست، دولت قصد دارد از ابتدای دی ماه سال جاری قیمت بنزین را به ۱۵۰۰ تومان و قیمت نفت گاز را به ۴۰۰ تومان افزایش دهد؛ تصمیمی که ظاهرا دولتی ها بر اساس قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده یک قانون هدفمندی گرفته اند.

قیمت بنزین یکی از جذاب‌ترین موضوعاتی است که هر ساله با ارایه لایحه بودجه به وسیله دولت به مجلس شورای اسلامی مورد توجه خاص قرار می‌گیرد.

البته سال گذشته نمایندگان مجلس در ادامه بررسی لایحه بودجه ۹۶ بخش درآمدی تبصره ۱۴ این لایحه را بررسی و تصویب کردند که طی آن دولت در سال ۹۶ مجوز افزایش قیمت حامل های انرژی را نداشت ولی در همان وقت نمایندگان مجلس به دولت اجازه دادند تا پیشنهاد خود برای افزایش قیمت حامل های انرژی را در ماه های پایانی سال ارایه کند؛ موضوعی که گویا دولتی ها در لایحه بودجه سال ۹۷ آن را منظور کرده اند.

مستندات لایحه بودجه ۹۷ نشان می دهد دولت افزایش قطعی قیمت حامل های انرژی را کلید زده و درآمد ۱۷ هزار میلیارد تومانی آن را پیش بینی کرده هست. براساس تبصره ۱۸ این لایحه، احتمال اجرای آن در پایان امسال وجود دارد.

بر اساس تبصره ۱۸ لایحه بودجه سال آینده کل کشور، دولت اجازه ای درخواست کرده تا صد درصد منابع حاصل از مابه التفاوت قیمت حامل های انرژی در سال ۱۳۹۷ نسبت به قیمت این حامل ها در ابتدای سال ۱۳۹۶ را به حساب خاصی نزد خرانه داری کل کشور واریز و منابع حاصله را تا سقف ۱۷۴ هزار میلیارد ریال به شکل وجوه اداره شده است و یارانه سود و ترکیب با منابع صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی در جهت حمایت از طرح های تولید، اشتغال و آموزش و کمک به کارورزی جوانان دانش آموخته دانشگاهی پرداخت کند.

زمزمه بنزین ۱۵۰۰ تومانی از دی ماه

نکته مهم در اینجا به عنوان حامل های انرژی باز می گردد که در صورت تصویب می توان از آن به عنوان فاز جدیدی از هدفمندی یارانه ها نام برد. یعنی دولت به دنبال افزایش قیمت حامل ها و واقعی کردن آنها است.

با این حال این تبصره قیدی دارد که در نوع خود جالب و قابل تامل هست؛ آنجایی که گفته شده است «نسبت به قیمت این حامل ها در ابتدای سال ۹۶»؛ بنابراین احتمالا دولت قصد دارد در سال جاری و با ملاحظات خود، قیمت حامل ها را در پایان سال افزایش دهد. در همین راستا یک مقام مسوول دولتی در رابطه با این تبصره اعتقاد است: دولت برای افزایش حامل های انرژی در تبصره ۱۴ قانون بودجه امسال و سال های گذشته اجازه افزایش قیمت ها را گرفته است.

قیمت بنزین یکی از جذاب‌ترین موضوعاتی است که هر ساله با ارایه لایحه بودجه به وسیله دولت به مجلس شورای اسلامی مورد توجه خاص قرار می‌گیرد.

یکی از سناریو های قوی دولت بنا به ادبیات این تبصره آن است که در پایان سال جاری قصد افزایش حامل های انرژی را دارد و مابه التفاوت قیمت این حامل ها در سال ۹۷ نسبت به ابتدای سال ۹۶ را به حسابی نزد خزانه برای موارد گفته شده، واریز خواهد کرد.

خلاف روال ۲۰ درصدی

البته گویا دولت قصد دارد با توجه به عدم افزایش قیمت ها که در سال ۹۶ صورت گرفته است برای ماه های پایانی حتی خلاف مجوز قبلی اش عمل کرده و به جای افزایش ۲۰ درصدی که هر سال برای افزایش قیمت رعایت می شد، قیمت حامل های انرژی را بیش از ۴۰ درصد افزایش بدهد. به همین باعث در طرحی که در شرکت برنامه و بودجه قطعی شده است و مدیران آن قصد دارند بعد از بررسی لایحه به مجلس بدهند قیمت بنزین به ۱۵۰۰ تومان خواهد رسید و قیمت نفت گاز به ۴۰۰ تومان.

زمزمه بنزین ۱۵۰۰ تومانی از دی ماه

این امر مورد تایید یکی از مدیران شرکت برنامه و بودجه نیز هست. این مقام ارشد شرکت برنامه و بودجه با تایید عنوان افزایش قیمت حامل های انرژی به ۱۵۰۰ و ۴۰۰ تومان از ذکر جزییات بیشتر خودداری و می گوید: « عنوان افزایش قیمت بنزین و گازوییل در دولت نهایی شده است است و قصد بر آن است که از ابتدای دی ماه سال جاری اجرایی شود.»

وی ادامه می دهد: «این روال با تایید و مجوزی که پیش از این دولت از مجلسی ها کسب کرده است انجام خواهد شد.» این مدیر دولتی هر چند که اشاره بیشتری به جزییات افزایش قیمت بنزین برای بنزین معمولی و سوپر نمی کند.

اما به نظر می رسد با توجه به قیمت هزینه های دولت باید از محل هدفمند کردن یارانه ها که که برای بودجه در نظرگرفته است قیمت بنزین معمولی به ۱۲۰۰ تومان و بنزین سوپر به ۱۵۰۰ تومان برسد و در این راستا قیمت گازوییل نیز به ۴۰۰ تومان برسد، که افزایشی تقریبا ۲۵ درصدی برای هر یک از این حامل ها منظور

شده است.

منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین به بیمه سلامت تخصیص می یابد

البته در سال ۹۵ زمانی که بحث افزایش قیمت حامل های انرژی مطرح بود نیز همین ارقام از سوی شرکت برنامه و بودجه کشور در مهرماه سال ۹۵ مطرح شد ولی با عدم افزایش قیمت حامل های انرژی این امر منتفی شد. در عین حال منابع شرکت برنامه و بودجه تاکید می کنند که منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین وگازوییل به بخش بیمه سلامت انتقال یافته خواهد شد.

پیش از این هم حسینی مکارم معاون مالی شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران در یک نشست خبری اعلام کرد که شهرداری به طور رسمی برای تامین درآمدهای پایدار شهرداری به دولت پیشنهاد داده که قیمت بنزین ۱۵۰ تومان افزایش یابد. علاوه بر این مباحث، دولت همه ساله افزایش ۲۰ درصدی گازوییل، آب، برق و دیگر حامل ها را به صورت جداگانه در بودجه های سنواتی لحاظ کرده ولی بنا به دلایلی عملیاتی نمی کند.

براین اساس متن تبصره ۱۸ لایحه برنامه ششم توسعه به شرح زیر است: «با نشانه اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد با تاکید بر اشتغال جوانان، دانش آموختگان دانشگاهی، زنان و اشتغال حمایتی به دولت اجازه داده می شود صد درصد منابع حاصله از مابه التفاوت قیمت حامل های انرژی در سال ۱۳۹۷ نسبت به قیمت این حامل ها در ابتدای سال ۱۳۹۶ را به حساب خاصی نزد خرانه داری کل کشور واریز و منابع حاصله را تا سقف ۱۷۴ هزار میلیارد ریال به شکل وجوه اداره شده است و یارانه سود و ترکیب با منابع صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی در جهت حمایت از طرح های تولید، اشتغال و آموزش و کمک به کارورزی جوانان دانش آموخته دانشگاهی پرداخت نماید.

بر این اساس اعتبارات عنوان این بند بر اساس شاخص هایی که به پیشنهاد شرکت برنامه و بودجه کشور به تصویب هیات وزیران می رسد، در اختیار استان ها قرار می گیرد. همچنین صندوق توسعه ملی موظف است تا معادل ۱۵۰ هزار میلیارد ریال از منابع ارزی خود را با تصویب هیات امنا نزد بانک های عامل سپرده گذاری نماید تا با تلفیق با منابع نظام بانکی، صرف اعطای تسهیلات عنوان این بند گردد. به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می شود از طریق بانک های عامل، معادل به طرح های توسعه تولید و اشتغال عنوان این حکم، تسهیلات اعطا نماید.»

در صورت افزایش قابل توجه قیمت حامل های انرژی، دولت به صورت رسمی وارد اجرای فاز سوم هدفمندی یارانه ها شده است هست. اگرچه بعد از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در سال ۹۳، مواردی چون از بین بردن سهمیه بنزین و محاسبه بنزین با قیمت آزاد و افزایش قیمت بعضی حامل های انرژی به صورت پراکنده اتفاق افتاده است ولی دولت هیچگاه حاضر نشد رسما این موارد را به عنوان اجرای فاز بعدی هدفمندی یارانه ها محسوب کند.

تکلیف بنزین در مجلس مشخص می شود

محمد کردبچه، مشاور رییس شرکت برنامه و بودجه و از کارشناسان شرکت برنامه و بودجه، در مورد میزان افزایش قیمت بنزین گفت: «هنوز مشخص نیست که بنزین گران خواهد شد. در تبصره ۱۸ لایحه بودجه ۱۳۹۷ که درجهت ایجاد اشتغال و برطرف مشکل بیکاری هست، اعدادی آورده شده است که تنها نظرات دولت هست. مانند تبصره ۱۴ این لایحه که مبحث مرتبط با یارانه ها هست. اگر مجلس در این تبصره ها تغییراتی ایجاد کند، آن گاه دولت از سناریوهای خود برای افزایش درآمدها یا کاهش هزینه هایش باید استفاده کند.»

وی افزود: «هر تغییری که در لایحه بودجه صورت گیرد، اعداد و ارقام بودجه را عوض می کند و افزایش قیمت حامل های انرژی و بنزین نیز در این رابطه تغییر خواهند کرد. از نظر من زمانی می توان به شکل دقیق از افزایش و میزان تغییر قیمت بنزین صحبت کرد که نظر نهایی مجلس آماده شود. مهم ترین بخش این بررسی ها نیز تبصره های ۱۸ و ۱۴ هستند که می تواند به طور کلی مسیر اقتصاد برای سال آینده را مشخص کند.»

به گفته کردبچه نمایندگان مجلس از روز یکشنبه در حال واکنش نشان دادن به بودجه هستند و این اتفاقی است که هر سال می افتد. درنتیجه دولت تلاش کرد تا لایحه ای را آماده کند که انعطاف داشته باشد و بتواند با نظرات متفاوت دیگر نیز هماهنگ شود، به همین دلیل اکنون نمی توان از تغییرات احتمالی سخن چندانی گفت. این مقام مسوول گفت: صحبت های آقای نوبخت نیز باید اینگونه بررسی شوند که ایشان پیش بینی اقتصادی خود از رشد اقتصادی و قیمت تورم را در شرایطی اعلام کردند که قیمت حامل های انرژی تغییر نکند. افزایش قیمت ها در این بخش تبعات اقتصادی خاصی دارد و به همین دلیل نمی توان شتاب زده عمل کرد آیا که اگر قیمت حامل های انرژی افزایش یابد، اثر افزایشی بر تورم و تاثیر کاهشی بر رشد اقتصادی خواهد داشت. درنتیجه هنوز چیزی مشخص نیست و باید منتظر ماند.»

واژه های کلیدی: انرژی | بنزین | منابع | بودجه ۹۶ | برنامه | اخبار اقتصادی و بازرگانی

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو