تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار کنکور و دانشگاه مافیای ٨هزار‌میلیاردی کنکور

یک دهه پیش بود که مجلسی ها طرحی را جهت از بین بردن کنکور به عنوان تنها مکانیسم ورودی به دانشگاه ها تصویب کردند. بعد از سال ها حرف وحدیث و تلاش های ناکام جهت

مافیای ٨هزار‌میلیاردی کنکور

مافیای ٨هزار میلیاردی کنکور

عبارات مهم : آموزش

یک دهه پیش بود که مجلسی ها طرحی را جهت از بین بردن کنکور به عنوان تنها مکانیسم ورودی به دانشگاه ها تصویب کردند. بعد از سال ها حرف وحدیث و تلاش های ناکام جهت لغو این غول آموزشی، مدیر دانشگاه آزاد اسلامی با افشاگری هایی از وجود ذی نفع هایی که اجازه نمی دهند این آزمون از بین بردن شود، بار دیگر پیشنهاد از بین بردن کنکور را مطرح کرد.

مافیای ٨هزار‌میلیاردی کنکور

او در سخنانش که روز سه شنبه منتشر شد، گفت: «برگزاری آزمون و پرسشها این چنینی دارای هشت هزار میلیارد تومان گردش مالی است که افرادی اجازه نمی دهند کنکور از بین بردن شود. باید ببینیم چه کسانی و به چه دلایلی نمی گذارند کنکور از بین بردن شود». در همین حال، چندی پیش علی لاریجانی، مدیر مجلس، نیز با بیان اینکه تا زمانی که شرکت سنجش منحل نشود مسئله کنکور حل نخواهد شد، بیان کرده بود: «تا آنها هستند، نمی توانند بگذارند این مسئله حل شود».

گفته های این دو صورت اصولگرا راجع به کنکور در شرایطی خبری شده است است که بر اساس قانون مصوب ٩ آبان ١٣٨۶ مجلس شورای اسلامی، مشهور به قانون از بین بردن کنکور، قرار بود در پنج سال، سابقه تحصیلی جایگزین کنکور شود و کنکور سراسری در نهایت سال ١٣٩٢ از بین بردن شود؛ ولی از آن روز نه تنها کنکور از بین بردن نشد، بلکه روزبه روز بر تعداد و قدرت آموزشگاه ها و کلاس های کنکور نیز افزوده شده است هست؛ مراکزی که با گرفتن مبالغ هنگفت از شرکت کنندگان، به آنها جهت شرکت در کنکور آموزش یا مشاوره می دهند. تمام اینها در حالی است که امروزه کمتر کشوری وجود دارد که از این روش جهت ورود به مقاطع عالی استفاده کند.

یک دهه پیش بود که مجلسی ها طرحی را جهت از بین بردن کنکور به عنوان تنها مکانیسم ورودی به دانشگاه ها تصویب کردند. بعد از سال ها حرف وحدیث و تلاش های ناکام جهت

نمره نهایی و دانشگاه

برخی از کارشناسان بر این باور هستند که آزمون های کنکور متکی به حافظه، پول و تکنیک است و در مواردی بدون خواندن سؤال می توانند پاسخ ها را تشخیص دهند و به همین علت ارزش علمی ندارند. به گفته آنها، جهت ورود به مقاطع عالی نمره های امتحانات نهایی دانش آموزان که سؤالات آنها تشریحی است و پاسخ به این سؤالات متکی به ذهن فعال و سطوح پیشرفته یادگیری هست، باید سهم بیشتری جهت ورود به دانشگاه داشته باشد؛ ولی با قدرت مافیای کنکور و در رأس آن شرکت سنجش، ضریب ناعادلانه ٧۵ تا صددرصد به کنکور تخصیص داده شده است داده شده است هست.

دراین باره احمد حج فروش، پژوهشگر حوزه اموزش وتربیت، به روزنامه «شرق» گفت: «مجلس دو قانون را جهت از بین بردن کنکور تصویب و ابلاغ کرده هست؛ ولی وزارت علوم در ١٠ سال گذشته به بهانه های متفاوت آن را اجرا نکرده هست. هرچند آموزش وپرورش بر اجرای قانون تأکید دارد؛ ولی با مدیریت ضعیفی که در این مدت (به خاص در مرکز سنجش این وزارتخانه) بوده، بهانه را جهت شرکت سنجش آموزش عالی فراهم کرده است.

به هرحال مافیای کنکور اجازه نداد نخستین قانون از بین بردن کنکور اجرا شود؛ بنابراین شرایط جهت عوض کردن قانون در تاریخ ١٠ شهریور ٩٢ فراهم شد. بر اساس قانون دوم، قرار بود ضریب سابقه تحصیلی از ٢۵ درصد در سال ١٣٩٢ بعد از پنج سال (در سال ١٣٩۶) به ٨۵ درصد برسد، ولی شرکت سنجش از این اعداد به نفع کنکورِ درآمدزای شرکت خویش بهره برداری خاص کرده هست. به طوری که ضریب کنکور در سال ٩۶ عملا به میزان صددرصد اعمال شد و ضریب سابقه تحصیلی به صفر تنزل یافت».

مافیای ٨هزار‌میلیاردی کنکور

او در ادامه افزود: «کم نیستند داوطلبانی که معدل ١٧ تا ٢٠ آنان تأثیری در رتبه آنها جهت ورود به دانشگاه نداشته هست. از سوی دیگر، بسیارند کسانی که با معدل های کمتر از ١۵ در دانشگاه های دولتی عضویت شده است اند. چرا؟ چون مافیای کنکور، علی رغم قانون این گونه اراده کرده است که «کنکور با ضریب صددرصد تنها معیار و محور سنجش و پذیرش دانشجو» در رشته های پرداوطلب (دانشگاه دولتی و غیردولتی) باشد. با اینکه ارزش علمی کنکور چهارساعته با سؤالات عینی چهارگزینه ای (متکی به حافظه و ترفند)، بسیار پایین تر از امتحانات نهایی تنها دو درس دو ساعته با سؤالات تشریحی (متکی به سطوح یادگیری پیشرفته و غیرقابل ترفند) است که پاسخ آنها از سوی داوطلب خلق می شود، استدلال شرکت سنجش این است که چون متقاضیان رشته محل های پرداوطلب بیش از ظرفیت این رشته هاست، باید از طریق کنکور داوطلبان رتبه بندی شوند. که این حکم با ضریب پنج درصدی هم جهت کنکور ممکن است».

آموزشگاه های کنکور یا مافیا؟

یک دهه پیش بود که مجلسی ها طرحی را جهت از بین بردن کنکور به عنوان تنها مکانیسم ورودی به دانشگاه ها تصویب کردند. بعد از سال ها حرف وحدیث و تلاش های ناکام جهت

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی راجع به برگزاری مستقل آزمون های مقاطع متفاوت این دانشگاه، گفت: این سؤال را باید از وزارت علوم و شرکت سنجش پرسید، این عنوان از نظر ما حل شده است هست، ولی باید ببینیم نظر وزارت علوم و شرکت سنجش در این زمینه چیست. او با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی عضو کمیته بررسی این عنوان است و پیشنهاد بنده این بود که از بین بردن کنکور که مدت هاست مسکوت باقی مانده، مورد بررسی مجدد قرار بگیرد، گفت: مدیر جمهور دستور داد شورای عالی انقلاب فرهنگی کمیته ای را تشکیل و این مسئله را در دستور کار قرار دهد تا برنامه عملیاتی از بین بردن کنکور مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت سنجش منحل می شود یا خیر؟ گفت: بحث انحلال مطرح نیست، بلکه مسئله عوض کردن ساختار در دست بررسی هست. در دنیا چند کنکور در سال برگزار می شود و یک فرد می تواند با بالاترین نمره ای که از کنکورها می گیرد، در دانشگاه ها پذیرش شود. او راجع به برطرف نگرانی خانواده ها از کنکور، گفت: یکی از پیشنهادهای دانشگاه آزاد اسلامی این است که به جای برگزاری یک کنکور در سال و واردکردن استرس به خانواده ها، چندبار در سال کنکور برگزار شود و بالاترین نمره فرد ملاک پذیرش قرار گیرد.

مافیای ٨هزار‌میلیاردی کنکور

فرهاد رهبر خاطرنشان کرد: یک لولا میان نظام پرورشی و نظام آموزش عالی وجود دارد که براین اساس هشت هزار میلیارد تومان گردش مالی آن هست؛ یعنی کلاس های کنکور، برگزاری آزمون و پرسشها این چنینی دارای هشت هزار میلیارد تومان گردش مالی است که افرادی اجازه نمی دهند کنکور از بین بردن شود. مدیر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه باید ببینیم چه کسانی و به چه دلایلی نمی گذارند کنکور از بین بردن شود، گفت: این طرح را دنیا اختراع کرده و ما می توانیم از آن استفاده کنیم.

مافیایی وجود ندارد

این در حالی است که هامون سبطی، عضو شورای سیاست گذاری منابع درسی و پرورشی وزارت آموزش وپرورش، با ردکردن سخنان فرهاد رهبر به «شرق» می گوید: نمی دانم آقای رهبر به چه اطلاعات خاصی دسترسی دارد و براساس چه پژوهش میدانی یا آماری به این نتیجه رسیده هست، ولی به گمان من که نزدیک به ٢٠ سال در زمینه آموزش فعالیت دارم، سخنان ایشان زیاد حدس و گمان هست. آموزشگاه های کنکور هیچ نفوذی در بدنه دولت ندارند. در حقیقت به جای اینکه نقش نظارتی خود را به درستی انجام دهیم، پدیده ای به نام آموزشگاه های کنکور را علم کرده ایم. آموزش وپرورش در این زمینه ضعیف عمل کرده هست، به طوری که ما شاهد برنامه های آموزشی از صداوسیما هستیم که اعتبار علمی و صلاحیت آموزشی ندارند و تمام نظارت ها پشت گوش انداخته شده است است و جهت همین می گویم آموزشگاه های کنکور بد هستند و مافیایی وجود دارد که به نظر من واقعیت ندارد.

او با بیان اینکه حدود یک میلیون نفر جهت راه پیداکردن به مراکز عالی برتر کشور با یکدیگر در مسابقه هستند، ادامه داد: جهت برقراری عدالت نیاز به آزمون رقابتی داریم و نه حدنصابی. آزمون حدنصابی به گونه ای است که اگر دانش آموز به امتیاز تعیین شده است دست پیدا کرد بتواند به مرحله بعدی راه پیدا کند. با این کار شرکت کنندگان احساس امنیت زیاد و استرس کمتری خواهند داشت.

کنکور قریب به ٢٠ سال است که مسئولان را دچار سردرگرمی کرده، به طوری که مجلس به اشتباه به جای اینکه با متعادل کردن کنکور از استرس شرکت کنندگان بکاهد، قصد از بین بردن کنکور را دارد. این درحالی است که در نهایت این یک میلیون نفر در مقطعی جهت راه یافتن به مراکز عالی برتر کشور باید با یکدیگر مسابقه کنند. پیشنهادی که در رسانه ها هم عنوان کردم، وزن دادن به گزینه های آزمون های کنکور است که این آزمون را به آزمونی تشریحی نزدیک کرده و از اضطراب آن بسیار می کاهد.

اخبار دانشگاه – شرق

واژه های کلیدی: آموزش | قانون | اسلامی | آموزشی | برگزاری | دانشگاه | دانشگاه | آموزشگاه | کنکور سراسری | مجلس شورای اسلامی

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو