تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین

این چندمین بار است که مستقیم و غیرمستقیم از تریبون‌های عمومی شاهد کنش و تصویر العمل هایی غیرمعمول هستیم. گویا در این بین جهت روسای قوه مجریه و قضاییه هم عادی شد

آتش‌بس لطفا!

آتش بس لطفا!

عبارات مهم : مسئولان

این چندمین بار است که مستقیم و غیرمستقیم از تریبون های عمومی شاهد کنش و تصویر العمل هایی غیرمعمول هستیم. گویا در این بین جهت روسای قوه مجریه و قضاییه هم عادی شده است است که هر چند وقت یک بار با ادبیاتی غیر رسمی با یکدیگر به مجادله لفظی بپردازند. اتفاقی که شاید هرچه سریعتر نیاز به آتش بس دارد.

به گزارش ایسنا، در چند ماه اخیر حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی و آیت الله صادق آملی لاریجانی چند بار با یکدیگر به جدال لفظی پرداخته اند و انتقادات تندی را علیه هم مطرح کرده اند. کاری که ممکن است عواقب خوشایندی جهت نظام جمهوری اسلامی نداشته باشد. ماجرایی که معمولا با یک صحبت رییس جمهور شروع می شود و با پاسخ رییس قوه قضاییه که معمولا در جلسه مسئولان عالی قضایی بیان می شود، ادامه می یابد.

آتش‌بس لطفا!

۱۵آبان پارسال بود که رییس جمهور در مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با انتقاد غیرمستقیم از قوه قضاییه به توقیف بعضی رسانه ها اشاره و اظهار کرد: شما اصحاب رسانه و دنیای فرهنگ و هنر می توانید جهت جامعه امنیت آفرین باشید، ولی اگر خود اصحاب رسانه امنیت نداشته باشند و دل دلواپس امنیت خود، راه خود، شغل و قلم خود باشند چگونه می توانند امنیت بیافرینند؟

وی در ادامه تاکید کرد: از قلم شکسته و دهان بسته کاری ساخته است؟ نشکنیم قلم ها را به بهانه های واهی، نبندیم دهان ها را با بهانه های غیراساسی. بگذاریم در این جامعه آزادی باشد و بگذاریم آزادی مسئولانه باشد، امنیت امروز جهت ما اصل است ولی فکر نکنید تنها با تفنگ امنیت ساخته و یا حفظ می شود که تفنگ هم به جای خود مورد نیاز هست. ولی قلم چه؟ ولی بیان؟ و ولی فرهنگ؟

این چندمین بار است که مستقیم و غیرمستقیم از تریبون‌های عمومی شاهد کنش و تصویر العمل هایی غیرمعمول هستیم. گویا در این بین جهت روسای قوه مجریه و قضاییه هم عادی شد

روحانی با اشاره به «ضرورت وجود فضای مجازی»، گفت: نمی توان گفت اینترنت را نمی خواهیم، ما چه کاره هستیم که بگوییم اینترنت را می خواهیم یا خیر. مثل این که یادمان رفته است صاحب مهم کشور مردم هستند، مثل این که اصل ششم قانون اساسی را فراموش کرده ایم، مثل این که یادمان رفته همه چیز از صندوق رأی بیرون می آید و مردم صاحب مهم نظام مردم سالاری دینی هستند.

وی با بیان این که «دولت در حال تدوین نظام رسانه ای است»، خاطرنشان کرد: همانند نظام پزشکی، دولت به دنبال تدوین نظام رسانه ای است که تقدیم مجلس شورای اسلامی کند. بسیاری از تخلفات باید در همان نظام رسانه ای بررسی شود و جایش در دادگاه نیست. خیلی پرسشها در رسانه ها وجود دارد که ممکن است حتی یک حقوقدان حاذق هم آن را نداند. مگر همه تخلفات رسانه ای باید دادگاهی شود هنگامی که راه حل های حرفه ای تر و کم هزینه تر وجود دارد.

تنها دو روز بعد از صحبت روحانی، رییس دستگاه قضا به آن تصویر العمل نشان داد و در جلسه هفتگی مسئولان عالی قضایی با تاکید بر لزوم نقش آفرینی مطبوعات در جهت ارتقای سطح فرهنگی جامعه، انتشار مطالب مبتنی بر افترا، توهین و شایعات از سوی رسانه ها را شرعا و قانونا ممنوع دانست و با بیان اینکه چنین مطالبی باید جهت همه مطبوعات خط قرمز باشد، تاکید کرد: متاسفانه قوه قضاییه در همه جا مظلوم واقع می شود لیکن کار این قوه، قضاوت است و در هر پرونده ای ممکن است یک طرف ناراضی یا حتی هر دو طرف ناراضی باشند. در مورد مطبوعات نیز همین گونه است یعنی گاهی مطبوعات شاکی شخصی دارند یا دادستان از جنبه عمومی به عنوان ورود پیدا می کند که این را نباید تقیید مطبوعات بدانیم.

آتش‌بس لطفا!

آملی لاریجانی افزود: بعضی فشار می آورند که آیا فلان روزنامه را نمی بندید و بعضی دیگر فشار می آورند که آیا فلان رسانه را توقیف کرده اید؛ در پاسخ به تمام این فشارها ما یک سخن داریم و آن اینکه ما راه خود را بر اساس قوانین کشور و موازین شرعی طی می کنیم و اگر عنوان مجرمانه ای بر اقدام یک روزنامه یا رسانه صدق نکند دلیلی ندارد به عنوان ورود پیدا کنیم.

وی در این بخش از صحبت های خود با انتقاد از بیانات رییس جمهور خاطرنشان کرد: بعضی می گویند قلم ها را به بهانه های واهی نشکنیم یا دهان ها را به بهانه ای غیراساسی نبندیم؛ واضح است خطاب آنان به دستگاه قضایی هست. این نوعی افترا به قوه قضاییه است و بلکه توهین و عجیب است کسانی که چنین افتراها و اهانت هایی را به قوه قضاییه روا می دارند، مدام هم دم از اخلاق و اسلام می زنند. این گونه افتراها و توهین ها با کدام اخلاق و اسلام، سازگار است!؟ اینگونه افتراها به قوه قضاییه و تضعیف دستگاه قضایی به سود چه کسی است؟

این چندمین بار است که مستقیم و غیرمستقیم از تریبون‌های عمومی شاهد کنش و تصویر العمل هایی غیرمعمول هستیم. گویا در این بین جهت روسای قوه مجریه و قضاییه هم عادی شد

آملی لاریجانی خطاب به گوینده این سخنان تصریح کرد: برادر بزرگوار شما خودتان شفاهاً یا کتباً با واسطه یا بی واسطه بارها گفته اید که آیا با فلان روزنامه یا فلان سایت برخورد نمی کنید یا نزد مقام معظم رهبری گلایه می کنید که آیا دستگاه قضایی با فلان روزنامه برخورد نکرده هست. ولی هنگامی که در بین اهالی مطبوعات و رسانه حضور می یابید ندای آزادی مطبوعات سر می دهید و اینکه قلم ها را نشکنید و دهان ها را نبندید! البته ما به هیچ کدام از این سخنان کاری نداریم و راه قانونی خود را می رویم.

در این عنوان ابتدا رییس جمهور به صورت غیرمستقیم انتقاداتی را نسبت به قوه قضاییه بیان کرد که با تصویر العمل مستقیم رییس قوه قضاییه مواجه شد.اما نمونه بعد برعکس آن اتفاق افتاد.

آتش‌بس لطفا!

در ۲۶ اردیبهشت و اوج تبلیغات انتخاباتی، حسن روحانی در جمع مردم زنجان تاکید کرد: ما پای صندوق های رای می رویم تا حصر را بشکنیم. به آن هایی که می خواهند قدرت در انحصار یگ گروه خاص باشد، می گویم که قدرت کشور عزیزمان ایران متعلق به همه ملت کشور عزیزمان ایران هست. ما حصر قدرت در کشور، حصر کشور عزیزمان ایران و تحریم کشور عزیزمان ایران را نمی پذیریم.

برخی این بیانات را اشاره به مساله حصر محصورین و عده ای انتقاد از کسانی که باعث تحریم و حصر کشور عزیزمان ایران می شوند، دانستند. به هر روی رییس جمهور در میتینگ انتخاباتی خود این سخنان را بر زبان رانده بود ولی این بار و چند روز بعد از انتخابات که روحانی جهت دومین بار به عنوان منتخب ملت کشور عزیزمان ایران آشنا شد این آملی لاریجانی بود که به رییس جمهور تاخت.

رییس قوه قضاییه ۸ خرداد و باز هم در جلسه مسئولان عالی قضایی با اشاره به عملکرد نامزدهای انتخاباتی و بیانات آنان در دوران تبلیغات، نسبت به نقض بعضی قواعد اخلاقی و همچنین عبور از خطوط قرمز نظام و بیانات خلاف امنیت ملی ابراز تأسف کرد و گفت: سخنان نامزدها باید در جای خود مورد ارزیابی مورد نیاز قرار گیرد. گرچه بعضی مدعی هستند که بسیاری از این بیانات محصول تب انتخاباتی است و نامزدها مرفوع القلم هستند، البته قطعاً این سخن درستی نیست، انتخابات در جمهوری اسلامی با انتخابات در سایر کشورها تفاوت دارد و قرار نیست که افراد با توسل به هر وسیله ای اهداف و منویات خود را دنبال کنند بلکه رعایت ارزش های دینی و اخلاقی، باید محور همه فعالیت ها باشد.

وی در ادامه افزود: در فضایی قرار داریم که عده ای به دنبال جریان سازی پوپولیستی جهت ایستادن در برابر تصمیمات قانونی نهادهای قانونی کشور هستند. از اتاق های فکر آنان خبر می رسد که می گویند تا التهابات انتخاباتی باقی است و فضا داغ هست، باقی منویات خود را دنبال کنیم و سخنان خود را به کرسی بنشانیم. بنده از چنین فضایی بوی فتنه استشمام می کنم. در سال ۸۸ نیز بعضی تلاش داشتند با فشارهای پوپولیستی در برابر نهادهای قانونی بایستند ولی از مردم سیلی محکمی خوردند. امروز نیز همین معنا به شکل دیگری بروز کرده است و بعضی به دنبال این هستند تا موضوعاتی را که جهت آن راهکار قانونی وجود دارد با فشارهای پوپولیستی پیش ببرند.

آملی لاریجانی، عنوان برطرف حصر را از جمله این مباحث دانست و تصریح کرد: همه دیدند که بعضی در مورد این عنوان قبل و حین انتخابات چه کردند و هم نوایان آنان چه گفتند. ما این پرسشها را هم از دور می بینیم و هم از نزدیک شاهد اتفاقاتی که در پشت پرده رخ می دهد هستیم. ماهیت این کار شبیه همان کاری است که در فتنه ۸۸ صورت گرفت؛ نقل کرده اند که کاندیدایی در جمع هواداران خود خطاب به آنان گفته است که ما آمده ایم حصر را بشکنیم. شما چه کاره اید که بخواهید حصر را بشکنید؟

وی همچنین تاکید کرد: عالی ترین نهاد امنیتی کشور در این زمینه تصمیمی را اتخاذ کرده هست. برطرف حصر نیز مانند سایر مصوبات شورای عالی امنیت ملی جهت معتبر بودن پروسه خاص خود را دارد و اینکه بخواهیم عواطف مردم را جهت ایستادگی برابر این قبیل تصمیمات قانونی جنبش کنیم همان روح و باطن فتنه ۸۸ هست. بر همین اساس به این قبیل رسانه ها و افرادی که تلاش می کنند به صورت زنجیره ای و هم نوا چنین مسائلی را دائماً تکرار کنند و از این طریق فشار وارد آورند هشدار می دهیم که این بساط را جمع کنند وگرنه قوه قضاییه با اقتدار، خود این بساط را جمع خواهد کرد.

آملی لاریجانی اضافه کرد: به فرض که شورای عالی امنیت ملی مصوبه خود را ملغی کند و برطرف حصر اتفاق بیفتد، در این صورت تازه کار قوه قضاییه جهت پیگیری قضایی به این عنوان شروع می شود و تصمیم در مورد این اتهامات و نحوه واکنش‌ها با متهمان با قاضی پیگیری کننده به پرونده و در چارچوب مقررات قانونی خواهد بود.

شاید این سخنان تندترین واکنشی بود که از سوی رییس قوه قضاییه در قبال سخنان رییس جمهور اتخاذ شد. آیا که به هر حال رییس جمهور رییس شورای عالی امنیت ملی هم است و به فرض اگر راجع به حصر سخنی بگوید یا بخواهد تصمیمی بگیرد این جایگاه قانونی را دارد و اینکه خطاب به او گفته شود شما در این زمینه چه کاره هستید، از نظر بعضی عجیب به نظر آمد.

نمونه سوم این بگو مگوهای غیابی هفته گذشته رخ داد. هنگامی که رییس جمهور صبح شنبه ۱۵ مهر در مراسم شروع سال تحصیلی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری که در دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران برگزار شد، با تاکید بر اینکه باید همواره میان دانشگاه ها، کلاس درس و گروه های دانشجویی مسابقه وجود داشته باشد، گفت: ما در جامعه یک مسابقه آن هم ناسالم تحت عنوان جناح های سیاسی ایجاد کرده ایم؛ در همه انتخابات ها این جناح ها همکاری می کنند ولی در آخر به جای آنکه همه به خاطر همکاری ارزش تشویق شوند و جایزه بگیرند، یکی جایزه می گیرد و جناح دیگر تنبیه می شود. آیا نتیجه این روش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی ایجاد می کند؟

روحانی در ادامه با بیان اینکه ممکن است بعضی از دستگاه ها بدون کار باشند و جهت ایجاد شغل جهت خود عده ای را احضار کنند، اظهار کرد: اگر در جناحی که از ابتدا ساختمان دیوارش کوتاه ساخته شده است هست، کسی خیلی هم تاثیرگذار باشد و مردم را جهت همکاری تشویق کند و تکرار کند که مردم پای صندوق بیایند، باز هم آنها نباید تشویق شوند.

همین سخنان کافی بود تا دو روز بعد رییس قوه قضاییه به آن تصویر العمل نشان دهد. آملی لاریجانی این بار هم جلسه مسئولان عالی قضایی با بیان اینکه پیگیری های قضایی و به تبع آن احضار و تحقیق از وظایف ذاتی و مهم دستگاه قضا هست، به کسانی که به هر بهانه ای به قوه قضاییه توهین می کنند یا اتهام می زنند، هشدار داد: تسامح دستگاه قضایی جهت حفظ فضای آرام جامعه، حدی دارد و اگر بیانات بی مبنا علیه قوه قضاییه ادامه یابد ناچاریم طبق قانون با مرتکبان برخورد کنیم.

وی همچنین با انتقاد از بعضی توهین ها به دستگاه قضایی از سوی بعضی از مسئولان، خاطر نشان کرد: اخیراً برادر بزرگواری گفته است که قوه قضاییه از سر بیکاری دائماً اقدام به احضار افراد می کند. این سخنان بسیار کم لطفی هست. در پاسخ باید گفت که قوه قضاییه حسب وظیفه مهم و ذاتی خود اقدام به پیگیری قضایی و اجرای عدالت می کند. دستگاه قضایی با دریافت گزارش ها و یا دریافت شکایت، باید در صورت اقتضا افرادی را احضار کند و از آنان تحقیق به عمل آورد. بنابراین قوه قضاییه از سر بیکاری افراد را احضار نمی کند. اگر بیکاری وجود دارد این شما هستید که چهار سال کشور را رها کردید و دور برجام سینه زدید، گویی کشور کار و مسئله دیگری ندارد. ما هم کار داریم و هم محکم در مسیر قانونی خود ایستاده ایم.

رییس قوه قضاییه اظهار کرد: شما موظفید از قوه قضاییه بعنوان رکن نظام حمایت کنید، کما اینکه ما در طول سال های گذشته از کلیّت دولت به عنوان رکن نظام حمایت کرده ایم این درست نیست در هر محفلی، هر آنچه به ذهن شریفتان گذشت، علیه قوه قضاییه بیان کنید. هنگامی که شکایتی از یک مرجع رسمی می رسد، دادستان و دادسرا موظف به پیگیری هستند و در این مسیر باید احضارهایی صورت گیرد البته ممکن است این اشخاص بعد از انجام تحقیقات و بعد از پیگیری تبرئه شوند ولی اینکه بخواهیم جلوی احضارها را بگیریم علاوه بر اینکه خلاف قانون است مردم خواهند گفت که پیگیری های قوه قضاییه فقط جهت افراد بی بضاعت و ضعیف است و کاری با مقامات و مسئولان ندارند.

آملی لاریجانی با بیان اینکه دستگاه قضایی رانت های خاص را کنار می گذارد و بحمدلله تاکنون نیز به پرونده افراد در هر جایگاهی که بوده اند پیگیری شده است هست، خاطر نشان کرد: توصیه برادرانه ما این است که اگر قوه قضاییه احتمالاً در جایی اشتباه دارد در مورد آن اشتباه، تذکر معقول بدهند نه اینکه علیه احضار و پیگیری به پرونده افراد که بر حسب قانون صورت می گیرد، سخن بگویند. چنانچه دستگاه قضایی نیز در جایی که مرتکب اشتباهی شده است موظف است از اشتباه خود برگردد ولی اینکه بعضی در هر جمع و محفلی بخواهند علیه قوه قضاییه بیانات بی مبنا داشته باشند به هیچ عنوان پذیرفته نیست. مسئولان نباید فراموش کنند که این پیگیری ها به نفع همه است و نباید در جایی که موضوعی به سود ماست از پیگیری قضایی دفاع کنیم و در جای دیگر اگر بررسی های قضایی به ضرر ما بود علیه قوه قضاییه سخن بگوییم.

این ها تنها سه نمونه از انتقادات و کشمکش هایی است که میان روسای دو قوه کشور در این چند ماه اخیر و از طریق تریبون های عمومی به وجود آمده هست. از نمونه های دیگر می توان به توییت رییس جمهور راجع به حساب های قوه قضاییه یا انتقادات تند رییس دستگاه قضا به برجام اشاره کرد. در نزدیک به پنج سال حضور روحانی در راس قوه مجریه از این دست سخنان از او و آملی لاریجانی زیاد شنیده شده است که گاه با پاسخ طرف برابر مواجه شده است و گاه نزدیکان آن ها در مقام پاسخگویی برآمده اند.

مواضع و سخنانی که هربار بسیاری از سیاستمداران و مسئولان کشور بعد از آن این دو رییس قوه را دعوت به آرامش می کنند ولی باز اتفاق می افتد. در همین منازعه اخیر هم تعدادی از مسئولین و نمایندگان روسای قوا را به حل اختلافات ارزش در جلسه سران قوا و نکشاندن آن به عرصه عمومی دعوت کردند.

دراین باره علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایسنا ضمن انتقاد از بیانات اخیر روحانی و آملی لاریجانی در پاسخ به یکدیگر اظهار کرد: من اعتقاد دارم ادبیات هر دو بزرگوار ادبیات خوبی نبود و در شأن روسای قوا نیست. آقای رییس جمهور با گوشه و کنایه انتقاد خود را بیان می کند در حالی که ایشان رییس قوه مجریه است و اختیارات زیادی دارد. شخص اول اجرایی و شخص دوم کشور باید از موضع قدرت صحبت کند. اگر انتقادی به قوه قضاییه دارد باید به صراحت آن را بگوید که این کار شما خلاف قانون اساسی است و من که مطابق اصل ۱۱۳ مسوول اجرای قانون اساسی هستم به شما تذکر می دهم.

وی در ادامه تصریح کرد: ادبیات رییس جمهور نباید کنایه آمیز و احیانا همراه با استهزاء باشد. شاید این ادبیات از یک دانشجو و یا خبرنگاری که قدرتی ندارد پذیرفته باشد ولی از رییس جمهور کشور که آرای زیادی اعتبار اوست و اختیارات زیاد قانونی دارد، پذیرفته نیست. بنابراین اگر رییس جمهور انتقادی دارد باید صریح و با ذکر مصادیق بیان کند. از طرف دیگر ادبیات رییس قوه قضاییه هم مناسب نبود. این نحوه صحبت که چهار سال همه کارها را رها کرده و دور برجام سینه زده اید، اولا واقعیت ندارد و منصفانه نیست و ثانیا لحن خوبی ندارد و توام با استهزاء هست. به هر حال این گفت وگوی رسانه ای که ادبیات آن در ارزش روسای دو قوه نیست، ممکن است باعث ناامیدی و دلسردی مردم شود.

مطهری همچنین خاطرنشان کرد: بهتر است روسای قوا حرف های خود را با صراحت و ادبیات فاخر و حتی المقدور در جلسات شخصی بیان کنند. بهتر است روسای قوا این حرف های خود را در جلساتی که با هم دارند بیان کنند و اگر موثر نبود و مورد نیاز بود آشکارا بیان شود، حرفشان را با صراحت و ذکر مصداق و بدون طعنه بیان کنند تا موجب ناراحتی مردم نشود.

الیاس حضرتی عضو هیئت رییسه فراکسیون امید مجلس هم نسبت به این عنوان تصویر العمل نشان داد و به ایسنا گفت: باید دبیرخانه برگزاری جلسات یکسان سران سه قوا تشکیل شود تا با برگزاری مرتب و با برنامه از پیش تعیین شده است این جلسات تنش ها و مباحث اختلافی بین قوا کمتر شود. علت اینکه آیا جلسه سران قوا به صورت مرتب تشکیل نمی شود را نمی دانم، آن هم در شرایطی که باید این جلسات در روز و ساعت معین به صورت هفتگی و ثابت برگزار شود.

وی پیشنهادی هم جهت برطرف مسئله داد و افزود: طبیعتا با برگزاری این جلسات به صورت منظم اختلاف برداشت، نظرات، نظر ها و حتی اعتراضات نسبت به کارکرد و عملکرد یکدیگر برطرف می شود چون قوای سه گانه دارای پرسشها و ماموریت متفاوت و در عین حال اشتراکاتی هستند که مورد نیاز است با تشکیل دبیرخانه ای تمامی این موارد در جلسات سران قوا مورد گفت وگو قرار گیرد.

این نماینده اصلاح طلب مجلس همچنین تاکید کرد: طبیعتا باید فردی به عنوان سخنگو جهت چنین جلساتی وجود داشته باشد تا در آخر جلسه موارد مطروحه اعم از اختلاف برداشت ها، اعتراضات و نقطه نظرات یکسان و راه حل های پیدا شده است جهت پرسشها را جهت مردم توضیح دهد تا مردم بدانند سران قوا در جلسات ارزش در چه مواردی صحبت می کنند. اگر جلسات به صورت منظم، مرتب و با دبیرخانه ای تشکیل شود دیگر در تریبون ها مباحث اختلاف برانگیز کمتر مطرح شده است و تنش ها پایین می آید.

جلال میرزایی عضو فراکسیون امید مجلس هم در این زمینه با اشاره به فلسفه برگزاری جلسات سران قوا اظهار کرد: به نظر می رسد در ابتدا جلسات سران قوا به منظور بررسی راه های مبارزه با فساد بود که به نوعی کار جدی در این زمینه انجام شود. در واقع چنین تصور می شد که از عهده یک قوه ساخته نیست و نیاز به همکاری سایر قوا دارد. در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی برگزاری این جلسات حالت عرفی پیدا کرده و این جلسات جهت هماهنگی بین سه قوه می تواند موثر باشد، لذا برحسب ضرورت در صورتی که مسئله یا مساله ای پیش آید قوا جهت همفکری در مورد مسایل تشکیل جلسه می دهند.

این نماینده ایلام در مجلس راجع به این که چه دلیلی جهت کشاندن اختلافات سران قوا به تریبون ها وجود دارد، بیان کرد: برداشتم این است که احتمالا سران قوا در جلسات به جمع بندی نمی رسند و هنگامی که به جمع بندی نمی رسند کار به تریبون ها کشیده می شود. نباید هر نقدی که می شود از کوره در برویم، این کار زیبنده ای نیست؛ لیکن هر کسی باید در حوزه کاری خودش عمل کند و سعه صدر داشته باشد.

بسیاری دیگر از کارشناسان و سیاستمداران هم تقریبا چنین موضعی داشتند و نقطه اشتراک صحبت آن ها حل پرسشها در جلسه روسای قوا هست. این در حالی است که جلسه روسای قوا با فواصل طولانی برگزار می شود و به عنوان نمونه از آخرین جلسه آن ها بیش از دو ماه است که می گذرد. جالب اینجاست که در این جلسات روسای قوا از همدلی و همکاری زیاد سخن می گویند ولی بعد از جلسه انگار همه چیز فراموش می شود.

در جلسه اخیر روسای قوا (۸ مرداد) که به میزبانی رییس جمهور برگزار شد و روسای سه قوه راجع به بااهمیت ترین پرسشها کشور و منطقه با هم گفت وگو کردند روحانی گفت: اکنون فصل شروع همدلی و همکاری است و دیگر دوران انتخابات تمام شده است و همه باید دست به دست هم دهیم تا مطالبات مورد نظر در زندگی مادی و معنوی مردم را پاسخ دهیم. در این جلسه راجع به وحدت و انسجام زیاد داخلی میان قوای سه گانه و همه نیروهایی که در مسیر خدمت تلاش می کنند، مباحثی میان سران سه قوه سران مطرح شد.

یا پارسال و در جلسه ۱۹ بهمن روسای قوا که در آستانه ۲۲ بهمن برگزار شد آملی لاریجانی تاکید کرد: برگزاری این جلسه را در آستانه ۲۲ بهمن به فال نیک می گیریم که خبر آن، وحدت و هماهنگی سران قوا در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و حل پرسشها مردم هست. اگر پرسشها اقتصادی در کشور وجود دارد، باید با همکاری قوا و مردم و تلاش مسئولان حل شود. دشمن های جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران بدانند حتی اگر اختلاف سلایق بین مردم و مسئولان وجود دارد، ولی در پرسشها امنیت و منافع ملی همه قوا و مردم متحد هستند.

این نمونه ها نشان می دهد که خود مسئولان قوا هم تعامل را عامل موفقیت می دانند ولی تکرار این منازعات بین آن ها کمی عجیب به نظر می رسد آن هم در حالی که رهبر معظم انقلاب به عنوان فصل الخطاب نظام جمهوری اسلامی بارها بر وحدت و تعامل قوا و روسای ارزش تاکید کرده اند.

به طور مثال حضرت آیت الله خامه ای ۱۲ مرداد سال ۹۲ و در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری، مسئولان قوای اجرایی، مقننه و قضاییه را به حداکثر همکاری جهت حل پرسشها توصیه کردند و افزودند: باید با تکیه بر امکانات فراوان کشور، به کارهای بزرگ همت بگماریم.

یا ایشان در ۲۰ مهر ۹۰، مسئولان را به قدرشناسی مردم و نیت خدمتگزاری خالصانه توصیه کردند و در خصوص توقعات مردم از مسئولان گفتند: تعامل و همکاری و وحدت مسئولان بویژه در رده های بالا، تمرکز بر اولویت های کشور و پرهیز از پرسشها فرعی و حاشیه ای، کار و تلاش بی وقفه، صداقت، عمل به وعده ها، دوری از مناقشات، امانت و پاکدستی، برخورد با متخلف خائن، حل مسئله اشتغال، تقویت تولید، کشاورزی و صنعت از مطالبات مهم مردم هستند.

رهبر انقلاب همچنین ۱ تیر ۹۳ در دیدار رییس و مسئولان قوه قضائیه تاکید کردند: سفارش همیشگی و مؤکد من به روسای قوا، زیاد کردن همکاری ها است که این همکاری ها مشمول بر دو عرصه پرسشها درون دستگاهی و پرسشها کلان کشور هست. در مجموعه نظام اسلامی باید در پرسشها گوناگون، «هم صدایی» از رؤسای قوا شنیده شود.

ایشان در ۶ خرداد ۹۴ و در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیان کردند: دولت مسئولیت میان داری را در میان قوا و دستگاه های دیگر به عهده دارد و عملکرد موفق آن در حرکت سایر دستگاه ها تأثیرگذار خواهد بود، بنابراین تعامل با دولت مورد نیاز و مظهر واقعی همدلی و هم زبانی هست. یکی از لوازم تعامل، «حسن ظن» هست. تعامل با سوءظن و بنا را بر سازش، خیانت و سوءاستفاده طرف برابر گذاشتن، به وجود نخواهد آمد ضمن آنکه حسن ظن به معنای خوش باوری و فریب خوردن نیز نیست.

مقام معظم رهبری همچنین ۲ شهریور ۹۱ و در دیدار رییس جمهور و اعضای هیأت دولت بیان کردند: ما نباید تعامل قوا با یکدیگر را دست کم بگیریم. البته مخاطب این حرف، فقط قوه مجریه نیست؛ قوه قضائیه و قوه مقننه هم مخاطب این قضیه اند؛ دستگاه های گوناگون اجرائی هم که داخل دولت نیستند – مثل نیروهای مسلح و دیگران – داخل در همین خطابند. همه باید به این معنا توجه کنند. البته رسانه ها و منبردارها و تریبون دارها نقش دارند. رسانه ها خیلی نقش دارند در این که وحدت ایجاد کنند یا اختلاف ایجاد کنند. امروز با گسترش مراکز و پایگاه های اطلاع رسانی و خبری و اینترنتی، حرف از هر زبانی، از هر حنجره ای در بیاید، به گوش همه می رسد. خیلی ها هم رعایت نمی کنند. آن کسانی که مسئولند، چه در دولت، چه در بیرون دولت، باید خیلی اهتمام بورزند به این که این آزادی هایی که نظام اسلامی به بیان حقائق داده، در جهت درستی به کار بیفتد؛ در جهت ایجاد نشاط کار، امید، همدلی و همبستگی.

با وجود همه این اتفاقات و تفاسیر، بنا به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب بهتر است نه تنها رسانه ها به این اختلافات زیاد دامن نزنند بلکه مسئولان عالی کشور و به خصوص روسای قوا با اعلام آتش بس دست کم در تریبون های رسمی این گونه با یکدیگر برخورد نکنند و تلاش کنند اختلافات خود را در جلسات شخصی برطرف و انتقادات ارزش نسبت به یکدیگر را به گونه ای شایسته تر مطرح کنند؛ آیا که هرچه آتش این اختلافات زیاد شود، دود آن به چشم نظام جمهوری اسلامی و مردمی خواهد رفت که از مسئولان فقط توقع برطرف کردن پرسشها ارزش را دارند نه منازعات بیهوده.

آرین افخمی

واژه های کلیدی: مسئولان | رسانه ای | رسانه ها | قوه قضاییه | رییس جمهور | دستگاه قضایی | ریاست جمهوری | مسئولان کشور

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو