تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین

پول پاشی با سهام عدالت مصیبتی مشابه توزیع یارانه نقدی به بار می آورد بودجه توسعه کشور دوباره لنگ یک پرداخت نقدی دیگر به مردم می شود

مصیبت سهام عدالت

مصیبت سهام عدالت

عبارات مهم : منابع

پول پاشی با سهام عدالت مصیبتی مشابه توزیع یارانه نقدی به بار می آورد بودجه توسعه کشور دوباره لنگ یک پرداخت نقدی دیگر به مردم می شود

به گزارش شهروند؛حالا که کم کم به روزهای واریز سود سهام های عدالت نزدیک می شویم، حاشیه سازی های سهام عدالت دوباره شروع می شود. رؤسای کمیسیون های اقتصادی و بودجه مجلس به حسن روحانی نامه نوشتند و از او درخواست کردند دستور توقف پرداخت نقدی سود سهام عدالت را صادر کند. اقتصادی های مجلس مصیبت پرداخت یارانه های نقدی را به دولت یادآوری کرده و گفته اند؛ در این شرایط درست نیست که دولت بار مالی پرداخت نقدی سهام عدالت را هم به دوش بکشد و زیاد از این بودجه توسعه کشور را لنگ پرداخت های نقدی به مردم بکند.

مصیبت سهام عدالت

این عنوان در شرایطی رخ می دهد که زمزمه بعد گرفتن بخشی از سهام عدالت به وسیله دولت به گوش می رسد. با این وجود دو سه روزی است از سوی شرکت شخصی سازی جهت مشمولان سهام عدالت پیامکی فرستاده می شود حاکی از این که «مهلت واریز نقدی جهت تسویه مانده ارزش سهام عدالت شما تا آخر مهر تمدید شد.» براین اساس، شرکت شخصی سازی اعلام کرده است مشمولان سهام عدالت می توانند به صورت دلخواه و نه اضطراری تا آخر مهرماه جاری نسبت به پرداخت مانده مبلغ سهام تخصیصی خود اقدام کنند.

با سهام عدالت پول پاشی نشود

محمدرضا پورابراهیمی، مدیر کمیسیون اقتصادی مجلس و غلامرضا تاجگردون مدیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در یک نامه سرگشاده جهت ریاست جمهوری نوشته اند که سود ماهانه ٣ تا ٩ هزار تومانی سهام عدالت قدرت خرید افراد را زیاد کردن نمی دهد و فقط مانند یارانه ها بار تازه ای روی دوش دولت می شود. آنها معتقدند، پرداخت این سود به جز اتلاف منابع ملی، هیچ اثری را جهت مردم و دولت در بر نخواهد داشت و بهتر است به جای پرداخت سود نقدی به مشمولان، اصل سهام را به مردم واگذار کنند و انتفاع ناشی از پرداخت سود در قالب زیاد کردن قیمت سهام به افراد انتقال یافته شود.

پول پاشی با سهام عدالت مصیبتی مشابه توزیع یارانه نقدی به بار می آورد بودجه توسعه کشور دوباره لنگ یک پرداخت نقدی دیگر به مردم می شود

در متن نامه محمدرضا پورابراهیمی مدیر کمیسیون اقتصادی و غلامرضا تاجگردون مدیر کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی آمده است: «در شرایط کنونی کشور که تجهیز منابع جهت اقتصاد ملی مهم ترین عنوان محسوب می شود، این اقدام در عمل به جز اتلاف منابع ملی چیزی به دنبال نخواهد داشت.

تجربه پرداخت یارانه در کشور بیانگر لزوم اخذ تصمیماتی در اقتصاد کشور است که بتواند به جای تقسیم و توزیع منابع، بدون اثرگذاری در اقتصاد، منجر به تجهیز منابع جهت زیاد کردن بهره وری در اقتصاد کشور شود. گزارش های اخذشده از شرکت شخصی سازی از وضع سهام عدالت بیانگر این عنوان هست. با توجه به جمعیت حدود ۵٠میلیونی دارنده سهام عدالت، مقرر شده است که امسال حدود ۴ هزار میلیارد تومان به مشمولان پرداخت شود که براساس روش های محاسباتی انجام شده، به ازای هر نفر دارنده سهام عدالت در سال جاری، ماهیانه بین ٣ تا ٩ هزار تومان تعلق خواهد گرفت. با توجه به عدم تأثیر این سود پرداختی در زیاد کردن قدرت خرید خانوار، پرداخت این سود به جز اتلاف منابع ملی، هیچ اثری را جهت مردم و دولت در بر نخواهد داشت.»

در ادامه این نامه ذکر شده: «با عنایت به شرایط فوق، پیشنهاد می گردد به جای پرداخت سود نقدی غیرمؤثر در پرداخت قدرت خرید خانوار، نسبت به واگذاری اصل سهام، اقدام و انتفاع ناشی از پرداخت سود در قالب زیاد کردن قیمت سهام به افراد انتقال یافته گردد. مسلما پرداخت این رقم نه تنها گره ای از پرسشها مردم باز نخواهد کرد، بلکه به جای آن می توان با ضریب حداقل چهاربرابری معادل ١۶ هزار میلیارد تومان پروژه های مهم اقتصادی در کشور اجرایی نمود که این به فع مردم خواهد بود و حتی درصورت تأخیر در واگذاری سهام عدالت، اثر این نگهداری سود منجر به زیاد کردن سرمایه شرکت های مشمول سهام عدالت و اجرایی شدن طرح های توسعه ای در این شرکت ها گردیده و در هر وقت که این واگذاری انجام گردد، این اثر سود پرداخت نشده و در زیاد کردن قیمت سهام به مردم انتقال یافته خواهد شد.»

مصیبت سهام عدالت

کامران ندری، مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی این پیشنهاد را قابل تامل دانسته و به «شهروند» می گوید: دولت باید در درجه نخست منابع مالی پرداخت این سود را تأمین و مشخص کند. با توجه به وضع فعلی کشور و پرسشها بودجه ای دولت، پرداخت چنین مبلغی به صورت نقدی می تواند پرسشها دولت را زیاد کردن دهد. چنین تصمیمی به نوعی هم به دولت کمک می کند هم به مردم.

این درحالی است که مهدی تقوی، اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه به «شهروند» می گوید: در جامعه ما اختلاف طبقاتی شدیدی وجود دارد. گروهی هنوز با درآمد های زیر یک میلیون تومان در ماه سرنوشت می گذرانند و با توجه به وعده پرداخت سود نقدی به آنها، من فکر می کنم این سود هرچقدر هم کم، باید به دهک های پایین جامعه پرداخت شود، همان طور که اقشار ضعیف سایر کشورها نیز از یارانه نقدی برخوردارند.

پول پاشی با سهام عدالت مصیبتی مشابه توزیع یارانه نقدی به بار می آورد بودجه توسعه کشور دوباره لنگ یک پرداخت نقدی دیگر به مردم می شود

در چه صورتی سهام شمابه دولت واگذار می شود؟

با همه این ولی و اگرها، اگر از مشمولان سهام عدالت هستید و مابقی سهام خود را هنوز پرداخت نکرده اید، میزان باقیمانده سهام تان از آن دولت می شود. مدیر شرکت شخصی سازی در این باره گفته است: اگر مشمولان مابقی سهام خود تا یک میلیون تومان را نپردازند، تنها به اندازه همان میزان کنونی سهام خود سود دریافت می کنند و باقی سهام بعد از آخر مهلت مقرر (پایان مهرماه) به مالکیت دولت خواهد رسید. از این جهت، همان طور که در پیامک ها اعلام کردیم، مهلت واریز نقدی جهت تسویه مانده ارزش سهام عدالت تا آخر مهرماه تمدید شده است است.

مصیبت سهام عدالت

این مهلت قبلا تا آخر شهریورماه تعیین شده است بود که با توجه به مصوبه شورایعالی اصل ۴۴، مهلت تسویه مانده مبلغ سهام تخصیصی مشمولانی که ارزش سهام آنان به طور کامل تسویه نشده، تا آخر مهرماه جاری تمدید شد.

بر این اساس، کلیه مشمولان می توانند با مراجعه به سامانه سهام عدالت از مانده سهام تخصیصی خود مطلع شده است و در صورت تمایل، قبض پرداخت از طریق این سامانه را دریافت و مبلغ مدنظر خود را از طریق شعب بانک ملی کشور عزیزمان ایران پرداخت کنند.

پرداخت باقیمانده اقساط اضطراری نیست

سازمان شخصی سازی بارها و بارها اعلام کرده که مردم در صورت میل به نسبت به تسویه باقیمانده اقساط سهام عدالت خود اقدام کنند و در این زمینه اضطراری وجود ندارد.

میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی روز گذشته گفت: بسته به دهک های متفاوت مشمولان سهام عدالت، رقم پرداختی تفاوت دارد و مشمولان باید با مراجعه با سامانه سهام عدالت از میزان اقساط سهام خود اطلاع پیدا کنند.

با مشمولان سهام عدالت تماس تلفنی گرفته نمی شود

مراقب کلاهبرداران باشید. درحالی که پیامک های اخیر شرکت شخصی سازی راه کلاهبرداران را باز کرده هست، شرکت شخصی سازی صراحتا اعلام کرد هیچ گونه تماس تلفنی یا تقاضای پرداخت پول از مشمولان نکرده و نخواهد کرد.

گفتنی هست، پیامک های شرکت شخصی سازی به مشمولان سهام عدالت صرفا با سرشماره ٣٠٠٠٠٠٠٠ ارسال می شود.

بر این اساس، از مشمولان خواسته شده است است مراقب افراد سودجو باشند و ضمن هوشیاری لازم، فریب افراد در زمینه های متفاوت جهت سوءاستفاده از عنوان طرح سهام عدالت را نخورند.

چرا تاکنون سودی به سهامداران پرداخت نشده است؟

«اگر اول مردادماه همه سود به شرکت شخصی سازی واریز می شد، شرکت شخصی سازی قادر به پرداخت به موقع آن بود.» به گفته پوری حسینی، مدیر شرکت شخصی سازی، از اول مرداد تا آخر اسفندماه شرکت های سرمایه پذیر موظف به پرداخت سودهای مربوط به سهام عدالت به شرکت شخصی سازی بوده و شرکت شخصی سازی موظف به پرداخت آن به سهامداران است.

پوری حسینی با اعلام این که از اول مردادماه شرکت شخصی سازی آمادگی دریافت سود سهام و پرداخت آن به مشمولان را داشته هست، گفت: تاکنون تنها ۵٠٠ میلیارد تومان به حساب شرکت شخصی سازی جهت پرداخت سهام عدالت واریز شده است است و شرکت ها ۵ ماه دیگر وقت قانونی جهت پرداخت دارند.

رئیس شرکت شخصی سازی همچنین با ابراز این که ۴٧ میلیون سهام گیرنده دهک بندی شده است اند و پرداخت ها با توجه به واریزهای صورت گرفته به صورت هدفمند براساس اولویت به سهام گیرندگان داده می شود، گفت: پرداخت ها از دهک های پایین شروع می شود.

پوری حسینی با ابراز این که «از ابتدا نیز قرار بود شروع پرداخت ها از آخرهای شهریورماه باشد، نه این که ما در آن تاریخ تمام سود سهام را به همگی پرداخت کنیم» گفت: پرداخت ها ممکن است تا آخر فروردین سال ٩٧ طول بکشد.

سود سهام عدالت بالاخره چقدر است؟

سود کنونی سهام عدالت بین ١٣ تا ١۵ درصد اعلام شده است هست. پوری حسینی ضمن اعلام این مطلب گفته است: جهت سال مالی آتی ممکن است این مقدار زیاد کردن یا کم کردن یابد.

رئیس شرکت شخصی سازی با اظهار این که اگر یکی از مشمولان فوت کرده باشد حق سود سهام او با وراث خواهد بود، یادآور شد: وراث حتما بایستی گواهی حصر وراثت داده باشند و بعد از اعلام شرکت شخصی سازی مدارک را تحویل این شرکت داده تا سود متوفی را در اختیارشان قرار دهیم.

گفتنی هست، طی ١٠ سال گذشته حدود نیمی از سهام عدالت یک میلیون تومانی به مالکیت مردم درآمده است و با وجود اعلام دولت جهت تسویه نیمی دیگر به وسیله خود مردم، استقبالی از این پیشنهاد نشده هست، بنابراین تا آخر مهرماه، مالکیت حدود نیمی از کل سهام عدالت به دولت بازخواهد گشت و از مردم بعد گرفته خواهد شد.

واژه های کلیدی: منابع | اقتصادی | سهام عدالت | پرداخت یارانه | سامانه سهام عدالت | اخبار اقتصادی و بازرگانی

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو