خودرو از آن دسته کالاهایی است که همواره مورد توجه است و هر نوع تصمیمگیری میتواند این کالا را در حوزه قیمت متاثر کند. زمانی که مهربرجام زده شد یکی ازحوزههایی
پشت پرده رانت ثبت سفارش
عبارات مهم : بازار
اعتماد نوشت: ولی بعد از اجرایی شدن برجام، وزارت صنعت طی بخشنامه ای اعلام کرد؛ از این بعد تنها شرکت هایی می توانند به ثبت سفارش ماشین اقدام کنند که به عنوان نماینده رسمی خودروسازان برتر جهانی در داخل کشور آشنا شوند. حالا ولی سایت
پشت پرده رانت ثبت سفارش
ثبت سفارش نه تنها برای افراد و شرکت های متفرقه، بلکه برای نمایندگان رسمی خودروسازان نیز بسته شده است است.
این سایت که تنها راه ارسال درخواست رسمی برای واردات ماشین به داخل کشور محسوب می شود، بیش از دو ماه است که بسته شده است و هیچ فرد حقیقی یا حقوقی اجازه ثبت ماشین را ندارد. البته از این دست کارها و تصمیم های وزارت صنعت مسبوق به سابقه است آیا کهدی ماه سال گذشته بود که برای مدتی مجددا سایت ثبت سفارش بسته بود ولی در آن وقت لیست خودروهای مجاز برای ورود نیز از روی سایت برداشته شد تا این عنوان مشخص شود که سایت جهت به روزرسانی خودروهای مجاز از دسترس خارج شده است هست. ولی در حال حاضر لیست خودروهای مجاز همچنان روی سایت قرار دارد.
خودرو از آن دسته کالاهایی است که همواره مورد توجه است و هر نوع تصمیمگیری میتواند این کالا را در حوزه قیمت متاثر کند. زمانی که مهربرجام زده شد یکی ازحوزههایی
حال آنکه وزارت صنعت در پاسخ به درخواست های مکرر شرکت های واردکننده، اعلام کرده است که سامانه ثبت سفارش جهت بررسی آمار و ایرادات درون سیستمی از دسترس خارج شده است هست. این وزارتخانه همچنین قطع شدن ارتباط سیستم دفتر مقررات واردات و صادرات با گمرک جمهوری اسلامی را دلیل دیگر این اختلال اعلام کرده است.
این در حالی است که به گفته منابع آگاه، علت اصلی این تصمیم وزارت صنعت، افزایش چشمگیر خودروهای وارداتی به کشور طی ۳ ماه نخست سال جاری هست؛ به نحوی که در این مدت ۳۰ هزار و ۷۱۴ دستگاه ماشین وارد کشور شده است که نشان دهنده رشد ۱۳۵ درصدی واردات ماشین هست. کارشناسان معتقدند علت این افزایش ناگهانی، رشد میزان ترخیص ماشین از گمرک در پی ابلاغ دستورالعمل کنترل بازار ارز از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور هست. به این ترتیب که بسیاری از شرکت های متفرقه وغیر نماینده که خودروهای وارداتی آنها در پشت درب های گمرک به دلایل متفاوت مانده بود، تنها شش ماه وقت داشتند تا کالای خود را ترخیص کنند. لذا آنها همه تلاش خود را انجام داده و تمام سفارشات قبلی خود را در این بازه زمانی از گمرک ترخیص و وارد کشور کردند.
به نظر می رسد وزارت صنعت با بستن سامانه ثبت سفارش خودرو، در پی کنترل هرچه بیشتر میزان واردات خودروهای خارجی به داخل کشور است و برهمین اساس هم قصد دارد فعلا تا سر و سامان یافتن تغییرات کابینه و وزارتخانه های مرتبط با واردات، همین روال ادامه یابد. البته ثبت سفارش شده است های قبلی مشکلی برای ورود ندارند و ورود آنها بلامانع است ولی اینکه وزارتخانه تا چه زمانی قصد دارد بر همین روال پیش برود موضوعی است که مشخص نیست.
پشت پرده رانت ثبت سفارش
موضوعی که بارها مسوولان وزارت صنعت در مورد آن بحث کرده اند و حتی برخی گمانه زنی ها این توقف را به تعیین تکلیف سکاندار جدید وزارتخانه مرتبط کرده بودند، حال که وزیر جدید سکاندار وزارت صنعت شده است است به نظر می رسد که باید این ماجرا به آخر برسد. ولی همین توقف دو ماهه به جای اینکه بازار خودروی وارداتی را به سرانجامی برساند آشفته تر از قبل کرده است به گونه ای که کسانی که دارای برگ ثبت سفارش قبلی هستند این روزها برگه های ثبت سفارش خود را به مزایده و مناقصه برده و با قیمت های خاص می فروشند.
واژه های کلیدی: بازار | خودرو | ماشین | واردات | ثبت سفارش | خودروسازان | بازار خودرو