تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری ماجرای اختلاف ۵۰ ساله‌ی «مشایخی» و «انتظامی»

جملات عجیب و تند را جمشید مشایخی ۸۳ ساله روز پنجشنبه در مراسم خوش حالی انجمن منتقدان و نویسندگان در اعتراض به نشان دادن تصویر عزت الله انتظامی ۹۳ ساله در تیزر ب

ماجرای اختلاف 50 ساله‌ی «مشایخی» و «انتظامی»

ماجرای اختلاف ۵۰ ساله ی «مشایخی» و «انتظامی»

عبارات مهم : اداره

جملات عجیب و تند را جمشید مشایخی ۸۳ ساله روز پنجشنبه در مراسم خوش حالی انجمن منتقدان و نویسندگان در اعتراض به نشان دادن تصویر عزت الله انتظامی ۹۳ ساله در تیزر برنامه این مراسم خوش حالی بیان کرد و موجی از شگفتی و حیرت را ایجاد کرد.

به گزارش روزنامه هفت صبح، «من از علی معلم یاد گرفتم که مثل او رک باشم و حرفم را بزنم. من اگر می دانستم که فقط یک هنرپیشه جهت منتقدین مطرح است سال ها بود که این کار را رها کرده بودم و رفته بودم. جدی می گویم ها، فقط در آثارتان یک هنرپیشه را نشان دادید، بقیه نیستند، بازیگر نیستند، زحمت نکشیدند، هیچ کدام زحمت نکشیدند، فقط یک نفر، فقط یک نفر است که آن موقع تنبک می زد جلوی شهبانو، حالا می آید منزل اش را وقف می کند. آیا شما این ها را نمی دانید؟!»

این جملات عجیب و تند را جمشید مشایخی ۸۳ ساله روز پنجشنبه در مراسم خوش حالی انجمن منتقدان و نویسندگان در اعتراض به نشان دادن تصویر عزت الله انتظامی ۹۳ ساله در تیزر برنامه این مراسم خوش حالی بیان کرد و موجی از شگفتی و حیرت را ایجاد کرد. هیچ کس نمی دانست این حجم از خشم جمشید مشایخی از کجا نشات می گیرد و بعد از این همه سال فعالیت هنری ناگهان سر باز کرده است.

ماجرای اختلاف ۵۰ ساله‌ی «مشایخی» و «انتظامی»

در همه دوران زندگی ما عزت انتظامی، جمشید مشایخی و علی نصیریان ۸۲ ساله به عنوان سه ضلع بزرگ هنری کشور آشنا می شوند که همواره مورد احترام بودند و از هر کدام به عنوان ستون های تئاتر و سینمای کشور نام برده می شود. از نمایش و فیلم های مشهور از قبل از انقلاب مانند «گاو» بگیرید تا فیلم های خاطره انگیزی مانند «کمال الملک» و «هزار دستان» مرحوم علی حاتمی.

جملات عجیب و تند را جمشید مشایخی ۸۳ ساله روز پنجشنبه در مراسم خوش حالی انجمن منتقدان و نویسندگان در اعتراض به نشان دادن تصویر عزت الله انتظامی ۹۳ ساله در تیزر ب

هیچ کس گمان نمی برد میان این سه صورت موقر سینما اختلافی وجود داشته باشد، آن هم در این وسعت… از پنجشنبه شب که فیلم صحبت های جمشید مشایخی در اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … پخش شد بسیاری از ناظران با شگفتی به این ماجرا نگاه می کنند و هر کدام در موافقت و مخالفت با صحبت های جمشید مشایخی حرف می زنند.

اتفاق روز پنجشنبه به اندازهای عجیب بود که در همان مراسم خوش حالی انجمن منتقدان سینما بعضی بازیگران مانند حامد بهداد و نوید محمدزاده نیز به تصویر العمل پرداختند و در حمایت از عزت الله انتظامی صحبت کردند. ماجرا ولی چه بود که جمشید مشایخی نتوانست خشم خود را کنترل کند؟ البته بعضی دست اندرکاران این برنامه از فرزاد حسنی به عنوان مقصر مهم این اتفاق نام می برند که بدون هماهنگی قبلی ناگهان از جمشید مشایخی دعوت کرده که به روی سن بیاید ولی ادر هر صورت او نیز آینده نگری نمی کرد جمشید مشایخی قرار است این چنین همه را غافلگیر کند.

آیا اتفاقی رخ داده که این دو بازیگر کهنه کار در سن ۸۳ سالگی و ۹۳ سالگی با یکدیگر به اختلاف بخورند؟ پیگیری های ما ولی نشان می دهد این حجم از خشم جمشید مشایخی ریشه در یک اختلاف قدیمی دارد. یک اختلاف قدیمی حدودا ۵۰ ساله که جمشید مشایخی در طی این سال ها هر لحظه با خودش به همراه داشته و هیچگاه نتوانسته با آن کنار بیاید. شرح این اتفاقات مرور کرده ایم.

ماجرای اختلاف ۵۰ ساله‌ی «مشایخی» و «انتظامی»

قصه از کجا شروع شد؟

یافتن ریشه اختلافات جمشید مشایخی با عزت الله انتظامی و علی نصیریان کار راحتی نیست و تقریبا تمام افرادی که در ریز این ماجراها بودند تلاش می کنند از یادآوری آنها خودداری کنند. یکی از کارشناسان سینما در گفت و گویی از راز این اختلافات پرده بر می دارد که بخش هایی از آن را مرور می کنیم.

جملات عجیب و تند را جمشید مشایخی ۸۳ ساله روز پنجشنبه در مراسم خوش حالی انجمن منتقدان و نویسندگان در اعتراض به نشان دادن تصویر عزت الله انتظامی ۹۳ ساله در تیزر ب

• تقریبا از حوالی سال های ۱۳۴۳، ۱۳۴۴ بود که جمشید مشایخی در تئاتر سنگلج به صورت ای آشنا شده است تبدیل شده است بود و آرام آرام در صحنه اجرا یکه تازی می کرد. در آن سوی میدان دو قطب دوست داشتنی دیگر به نام عزت الله انتظامی و علی نصیریان وجود داشتند که در ابتدا این سه نفر توانستند به خوبی با یکدیگر هماهنگ شوند و تیم مناسبی را ایجاد کردند.

• همه چیز داشت خوب پیش می رفت ولی اختلاف سلیقه ها آرام آرام خودش را نشان داد. علی نصیریان و عزتالله انتظامی به یکدیگر نزدیک تر شدند و جمشید مشایخی دورتر. تفاوت های فکری و شخصیتی نیز در این اتفاق بی تاثیر نبود.

ماجرای اختلاف ۵۰ ساله‌ی «مشایخی» و «انتظامی»

• عزت الله انتظامی و علی نصیریان به عضویت در اداره تئاتر درآمدند و مدیریت اجراها را به عهده گرفتند. از این جا به بعد، اختلافات و سوءتفاهم ها عمیق تر می شود. به بخری اجراهای جمشید مشایخی کمتر بها داده می شود مشایخی اعتقاد بود آن دو نفر به اجراهای افراد و گروه های نزدیک به خودشان توجه خاص تری داشتند و باعث شده است اند مشایخی از صحنه دور شود.

دردسرهای قیصر

با وجود همه اختلافات ولی این سه نفر رد سال ۱۳۴۸ فیلم «گاو» داریوش مهرجویی را بازی کردند و به شهرتی مضاعف در سینما دست پیدا کردند. هر چند سهم مهم موفقیت، نصیب عزت الله انتظامی و بازی شگفت انگیزش شد. استعدادهایی که در صحنه سینما تا آن وقت دیده نشده بود و ناگهان بر سر زبان ها افتادند. بعد از این فیلم بود که درهای سینما به سوی این سه نفر باز شد ولی مشایخی یک موقعیت خاص تر پیدا کرد. او دقیقا در همان سال در فیلم «قیصر» مسعود کیمیایی بازی کرد و در سینمای عامه پسند نیز توانست جای خود را باز کند.

سوء تفاهم ها از اینجا به بعد به اوج خود رسید. جمشید مشایخی عقیده دارد قرار بوده نقش اش در فیلم قیصر زیاد و طولانی تر باشد ولی مشورت های عزت الله انتظامی و علی نصیریان باعث شده است تا بازی اش کوتاه تر شود. همچنین جمشید مشایخی به علت بازی در فیلم های سینمای از اجرا در تئاتر اخراج شد که عقیده دارد شاید عزت الله انتظامی و علی نصیریان در این تصمیم بی تاثیر نبوده اند.

فرار از تئاتر

کافی است به حجم فیلم هایی سینمایی جمشید مشایخی از سال ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۷ نگاهی بیندازید تا ببینید تعداد فیلم ها او فراتر از حد انتظار هست. حدود ۲۵ فیلم سینمایی که اغلب آن ها در کارنامه هنری او جایگاه خاص ای ندارند و به فیلم های فارسی و عامه پسند نزدیک هستند. اگر پای صحبت های جمشید مشایخی بنشینید، او بازی در این فیلم ها را حاصل فشارها در تئاتر می داند و به همین علت تصمیم گرفته از تئاتر به سینما کوچ کند.

معمای اداره نمایش

نکته جالب در اداره نمایش به سال ۱۳۵۵ و ۱۳۵۶ بر می گردد. یعنی زمانی که علی نصیریان مدیر آن اداره بود و بعضی از گروه های بازیگران از جمله جمشید مشایخی نسبت به تصمیمات این اداره اعتراض داشتند. بعد از انقلاب اداره نمایش دوباره بازگشایی می شود و میان بازیگران جهت گزینش مدیر آن رای گیری می شود. حالا این بار قرعه به نام جمشید مشایخی می افتد و بازیگرانی که از تصمیمات قبلی اداره نمایش ناراضی بودند رای به ریاست جمشید مشایخی می دهند.

علی حاتمی واسطه می شود.

با وجود همه اختلاف نظرها ولی علی حاتمی تلاش می کند این سه نفر را در کنار یکدیگر قرار دهد و ساخت سریال هزاردستان را از آخرهای سال ۱۳۵۸ شروع می کند. طبق شنیده ها اختلافات ولی باقی می ماند و بسیاری از سکانس های جمشید مشایخی جداگانه ضبط می شود. ساخت این سریال سال ها طول کشید و در این مدت رفاقت داود رشیدی و جمشید مشایخی با یکدیگر زیاد شد؛ در برابر انتظامی و نصیریان. البته نفر پنجم این دایره بازیگران قدیمی محبوب، محمدعلی کشاورز هست. بعد از ساخت این سریال، مرحوم علی حاتمی تصمیم می گیرد فیلم کمال الملک را بسازد و دوباره این چهار نفر را کنار یکدیگر جمع می کند. آن ها در اوج اختلاف باز هم تصمیم می گیرند کنار یکدیگر قرار بگیرند، فقط به علت شخص علی حاتمی.

راه ها جدا می شود

پس از این فیلم تقریبا راه ها از هم جدا می شود. ولی علی نصیریان و عزت الله انتظامی تا حالا رفاقت خود را حفظ کرده اند. جمشید مشایخی ولی هیچ وقت نتوانست با این عنوان کنار بیاید و هر لحظه عقیده داشته آن دو نفر نتواند به جایگاه مهم خود برسد. خشم و دلخوری که روز پنجشنبه بالاخره سر باز کرد و در مراسم خوش حالی انجمن منتقدان و نویسندگان خودش را نشان داد…

در این میان شاید موفقیت دوباره علی نصیریان در شهرزاد و تمجید و تشویق های مستمر و بدون قطع ار کارنامه بازیگری عزت الله انتظامی، این حس جمشید مشایخی را شدت یافتن کرده است.

علی نصیریان: علت خشم را نمی دانم

برای آن که زاویه دیگری از این حاشیه ها به دست بیاوریم با علی نصیریان گفت و گو کرده ایم. او می گوید: «من واقعا علت خشم آقای مشایخی را نمی دانم و از این اتفاق متعجب هستم که تا آنجایی که من می دانم اختلافی بین این دو نفر نبوده یا حداقل من خبر ندارم. البته بعد از فیلم کمال الملک رفت و آمدمان با آقای مشایخی کم شده است و دورادور از یکدیگر خبر داشتیم ولی نمی دانم از چه موضوعی دلخور هستند.»

• این سه بازیگر…

این سه بازیگر که فعالیت هنری ارزش را با تئاتر شروع کردند، در اوایل دهه ۴۰ در نمایشی به نام «خشت اول» در کنار هم بازی کردند. مشایخی، نصیریان و انتظامی بعدها در سینما هم در فیلم «گاو» کنار هم قرار گرفتند و در بعد از انقلاب هم علیرضا داودنژاد در «خانه عنکبوت» از این سه بازیگر در کنار داود رشیدی بهره گرفت. زنده یاد علی حاتمی نیز در مجموعه «هزاردستان» سراغ این سه آمد و از پیشکسوتان دیگری چون محمدعلی کشاورز و داود رشیدی نیز استفاده کرد تا یکی از به یادماندنی ترین بازی های این بازیگران در قاب دروبین به یادگار بماند. حاتمی در فیلم «کمال الملک» هم بار دیگر این سه بازیگر را کنار هم قرار داد.

واژه های کلیدی: اداره | تئاتر | سینما | اختلاف | مشایخی | سینمای | انتظامی | سینمایی | اختلافات | علی نصیریان | جمشید مشایخی

ماجرای اختلاف 50 ساله‌ی «مشایخی» و «انتظامی»

ماجرای اختلاف ۵۰ ساله‌ی «مشایخی» و «انتظامی»

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو