تاپس بلاگ

خرید کتاب از گوگل
چاپ کتاب PDF
خرید کتاب از آمازون
خرید کتاب زبان اصلی
دانلود کتاب خارجی
دانلود کتاب لاتین
گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی مطالبه حضور زنان در کابینه سهم‌خواهی نیست / مینو خالقی

مینو خالقی را همه می شناسند. همان بانوی اصفهانی که با رای مردم به مجلس دهم راه یافت، ولی ناگهان خبر ردصلاحیتش بعد از آرای مردم، دنیا را پر کرد. خالقی همان دکتر

مطالبه حضور زنان در کابینه سهم‌خواهی نیست / مینو خالقی

مینو خالقی: مطالبه حضور زنان در کابینه سهم خواهی نیست

عبارات مهم : ایران

مینو خالقی را همه می شناسند. همان بانوی اصفهانی که با رای مردم به مجلس دهم راه یافت، ولی ناگهان خبر ردصلاحیتش بعد از آرای مردم، دنیا را پر کرد. خالقی همان دکترای حقوقی است که هنوز هم پای عقایدش ایستاده، فعال زن سیاسی که حرف هایش را از طریق اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … یا بعضا رسانه ها به گوش مردم می رساند.

مطالبه حضور زنان در کابینه سهم‌خواهی نیست / مینو خالقی

اینبار عدم حضور یک زن در میان وزرای حسن روحانیبهانه خیلی خوبی شد تا با او به گفتگو بنشینیم و از این بپرسیم که آیا واقعا دغدغه زنان کشور عزیزمان ایران همین است؟ و آیا اگر وزیر زنی معرفی می شد، مجلسی که حتی خودش یک عضو زن هم در هیئت رئیسه ندارد به او رای می داد؟ مینو خالقی که خود در عرصه سیاست و پرسشها زنان دستی بر آتش دارد، به پرسش های آفتاب یزد پاسخ می دهد.

خانم خالقی! آیا عنوان وزارت زنان همچنان در صدر مطالبات اجتماعی و سیاسی زنان کشور عزیزمان ایران جای می گیرد؟

مینو خالقی را همه می شناسند. همان بانوی اصفهانی که با رای مردم به مجلس دهم راه یافت، ولی ناگهان خبر ردصلاحیتش بعد از آرای مردم، دنیا را پر کرد. خالقی همان دکتر

به اعتقاد من چنین نیست. زنان کشور عزیزمان ایران در جهت حضور در عرصه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی با پرسشها بسیار فرهنگی یا عرفی مواجه هستند. در عین حال متاسفانه شاهد تنوع این موانع و فرو کاستن انگیزه زنان جهت ورود به عرصه های سیاسی و اقتصادی هستیم. یکصد و یازده سال از شروع تفکر مشروطه خواهی در کشور عزیزمان ایران می گذرد. جنبشی که زنان نقش مهمی در به ثمر نشاندن آن بازی کردند و با وجود تشکیلات متعدد بعضا مخفیانه به مبارزه جهت حاکمیت قانون پرداختند. شاید بتوان بااهمیت ترین خبر جنبش مشروطه را اصل تعیین آینده قلمداد کرد.

هر چند در سال های بعد از انقلاب مشروطه شاهد تحقق شایسته مبانی سیاسی و اجتماعی حقوق زنان در کشور عزیزمان ایران نبودیم، ولی نهضت دستورگرایی خود سنگ زیربنایی حرکت های موثر در زمینه توسعه سیاسی و اجتماعی کشور عزیزمان ایران را نهاد و از آن وقت مطالبات جامعه زنان کشور عزیزمان ایران با توجه به ساختار مطالبات حقوق بشری و اصل تعیین آینده و مبنا قراردادن تعالیم اسلام حقیقی به صورت پیگیر ادامه یافت. تعدادی از عمده پرسشها زنان در کشور عزیزمان ایران به گمان من کمبود درآمد آنها در مقایسه با مردان و عدم وجود انگیزه رشددرون سازمانی، سهم کم آنها از نقش آفرینی در اقتصاد مولد کشور، موانع قانونی و حقوقی در بهره گیری از حقوق مسلم، نگاه مبتنی بر کلیشه های جنسیتی، عدم وجود امنیت روانی و خشونت علیه زنان، عدم حمایت های حقوقی مناسب در وقت سرپرست بودن خانواده، پرسشها از دست دادن شغل به واسطه بارداری و زایمان.

و بسیاری دیگر موارد از جمله دغدغه ها و معضلات جامعه زنان کشور عزیزمان ایران است که حل آنها به رویکردی مطالبه محور نیاز دارد و فرآیندی زمانبر است و البته نیازمند همکاری و تصمیم گیری نهادهای سیاستگذاری و اجرایی به صورت توامان هست، ولی مسئله وزارت زنان یک نمود واضح و مشخص از توجه یک کشور به توسعه سیاسی پایدار زنان با مدنظر قراردادن حضور پررنگ آنها در تصمیم گیری های کلان مدیریتی هست. به گمان من این عنوان مسلما حداکثر مطالبه زنان کشور عزیزمان ایران نیست، بلکه تنها یکی از خواسته هاست.

مطالبه حضور زنان در کابینه سهم‌خواهی نیست / مینو خالقی

نظر شما اطراف آنکه عده ای مطرح می کنند که سهم خواهی زنان در کابینه نباید صورت گیرد و اصل بر شایسته سالاری باشد و به این مباحث نباید خانمانه و مردانه نگریست، چیست؟

مسئله اصلا رویکرد خانمانه و مردانه و جنسیتی کردن مولفه ها و شاخص ها نیست. البته در همه موازین اصل باید بر شایسته سالاری باشد. حتی من یکی از منتقدان این نگاه افراطی نسبت به سهم بندی ها و رویکرد تند در تبعیض های مثبت جهت زنان یا وجود احزاب صرفا خانمانه و امثال آن هستم.

اما مسئله اینجاست که درخواست جهت حضور زنان به عنوان وزیر، منافاتی با اصل شایسته سالاری ندارد. بر این باورم در بین زنان فرهیخته و باتجربه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی افراد شایسته ای که بتوانند جایگاه وزارت را کسب کنند وجود دارد. اگر عزیزان می فرمایند وجود ندارد باید از آنها پرسید یعنی بعد از ۳۸ سال از انقلاب و گسترش نظام آموزشی و پژوهشی و دانش آموختگی زنان در دانشگاه ها و تجربه اندوزی آنها در نهادهای اجرایی و تقنینی و قضایی، این کشور نتوانسته زن ها را آنقدر توانمند کند که امکان اخذ منصبی مثل وزارت را داشته باشند؟ اگر چنین است بعد باید به کلیات سیستم آموزشی و اجرایی انتقاد کرد که توانایی تولید مدیر زن ندارد. البته من چنین اعتقادی ندارم و به صورت روزانه در هر اداره و نهادی که پا می گذارم زنان توانمند زیادی را می بینم که هم نیازمند خودباوری اند هم نیازمند ارائه موقعیت به آنها جهت نشان دادن توانمندی هایشان.

مینو خالقی را همه می شناسند. همان بانوی اصفهانی که با رای مردم به مجلس دهم راه یافت، ولی ناگهان خبر ردصلاحیتش بعد از آرای مردم، دنیا را پر کرد. خالقی همان دکتر

خانم خالقی! هنگامی که یک زن در هیئت رئیسه مجلس رای نمی آورد چه تضمینی است که این مجلس به یک وزیر زن رای بدهد؟

این دو عنوان چندان با یکدیگر قابل قیاس نیستند، در مسئله عدم رای آوری یکی از زن های نماینده مجلس به عنوان اعضای هیئت رئیسه مجلس، ناهماهنگی ها و عدم پایبندی به رای فراکسیونی و در عین حال مسابقه بین فراکسیون ها باعث شد تا این اتفاق ناصحیح بیفتد و زن اولاد قباد نتواند صندلی ای در هیئت رئیسه مجلس به دست آورد. ولی آن صدایی که در مدت گذشته از مجلس شنیده شده است و در مصاحبه ها، صفحات مجازی و در صحبت های نمایندگان تبلور یافت، بیانگر مطالبه اکثر نمایندگان اعم از آقا و زن جهت حضور یک زن در کابینه است.

مطالبه حضور زنان در کابینه سهم‌خواهی نیست / مینو خالقی

مطالبه بحقی که به هیچ عنوان معنای سهم خواهی صرف جامعه زنان را ندارد. این عنوان مولفه ای جهت دستیابی به شاخصه های توسعه پایدار سیاسی است و مسئله استفاده از ظرفیت و توانایی زنان در کابینه خود نمود آن هست. شاید این جمله کلیشه ای شده است باشد، ولی حقیقتی است که نیمی از جامعه ما زنان هستند و تاکنون نمود پررنگی در هیئت وزرا نداشته اند.

ما تاکنون فقط یک وزیر زن در کابینه دولت های بعد از انقلاب داشته ایم، اعتقاد دارم همان یک نفر هم علی رغم شرایط سخت و محدودی که در وقت تحریم ها با آن مواجه بودیم، در قیاس با مدیران و وزرای وقت خود، نسبتا مدیریت خوبی داشتند. ایشان از طرفی، ارزش و جایگاه خود را حفظ کرده و در شرایطی که نظرشان با آنچه در کشور اجرا می شد یکسان نبود، کناره گیری کردند.

به همین جهت این نظر را دارم که زنان ما توانایی وزارت را دارند، ولی باید بزرگواران تعیین کننده کابینه نگاهشان را نسبت به شایستگان جامعه زنان بازتر کنند.

بنابراین از نظر شما مجلس رویکرد مثبتی نسبت به رای اعتماد به وزیر زن داشت؟

بله! شما نامه ای که ۱۵۸ نفر از نمایندگان نوشتند و این درخواست را مطرح کردند تا از ظرفیت زنان در کابینه استفاده شود را مشاهده کنید، ۱۵۸ نفر عدد کمی نیست. از طرفی روسا یا نواب روسای حداقل دو فراکسیون مجلس مداوما در بیانات خود به استفاده از ظرفیت زنان در کابینه اشاره کرده و به عنوان مطالبه مطرح کردند، این موارد بدان معناست که اگر وزیر زنی مطرح می شد- به شرط وجود شایستگی- به احتمال بسیار با رویکرد مثبت مجلس روبه رو می شد.

خانم خالقی! همانطور که می دانید امروز قرار است جایگاه وزارت علوم مشخص شود، فکر می کنید یک زن می تواند این سمت را بگیرد؟

تا وقت است باید از یکی از زنان شایسته در این سمت به عنوان وزیر علوم استفاده شود.

اخیرا توئیتی کردید و بر شایسته و با برنامه بودن زن کولایی به عنوان کاندیدای شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران اشاره کردید و ایشان را به عنوان گزینه مناسب وزارت علوم پیشنهاد دادید، کمی در این خصوص توضیح دهید.

با بعضی از اعضای شورای شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران که صحبت می کنم اذعان دارند که توانایی زن دکتر کولایی و برنامه های او بسیار وزین و شایسته و پرمغز بود، ولی جریان فکری سنتی که در گروه های سیاسی ما وجود دارد به صورت ناخواسته ذهن ها را به سمت کاندیدای مرد و اجماع بر آنها متمرکز می کند.

قبول دارید سوابق اجرایی مردان لااقل در زمینه شهرداری زیاد است؟

سوال این است که ما چه وقت و چه میزان به زنانمان جایگاه مدیریت کلانشهری داده ایم که اکنون از آنها انتظار سوابق بسیار اوج داریم. این عنوان عملا تبدیل به یک دور باطل شده است هست. از سویی جایگاه مناسبی به زنان داده نشده و از آن طرف که فضایی جهت سمت ها و پست های سازمانی فراهم می شود از زن ها توقع یک رزومه اوج داریم.

من فکر می کنم زن کولایی لیاقت شهردارشدن را داشت و البته اکنون هم شخص دانشگاهی و فرهیخته ای همچون جناب دکتر نجفی گزینش شده است که ایشان نیز مدیر بسیار قابلی هستند. تصور می کنم از ابتدا جهت زن دکتر کولایی با توجه به سابقه طولانی و پرتجربه ایشان در دانشگاه جایگاه وزارت علوم خیلی مناسب تر می بود که البته هنوز هم دیر نیست.

پس پیشنهادتان جهت وزارت علوم، زن کولایی است؟

بله! ایشان از اول هم از سوی خیلی از زن ها جهت وزارت علوم معرفی شد. از سویی سابقه ایشان در وزارت علوم بسیار درخشان است و فکر می کنم جهت گزینش او وفاقی در مجلس شکل خواهد گرفت.

آقای عارف بیان کرده اند که باید زنان اصلاح طلب در گفتگو با زنان اصولگرا جهت حل مشکلاتشان پیشرو باشند. علت چنین اظهارنظری را چه می دانید ؟ آیا این یعنی زنان باید از مردان چپ و راست ناامید باشند و خودشان فکری به حال خودشان کنند؟

دقیقا با توجه به اینکه این بخش از بیانات ایشان را مطالعه نکرده ام نمی دانم چه فرموده اند یا مقصود مهم ارزش چه بوده هست، ولی آنچه در بنیان گفتگوها مطرح است زن و مرد نمی شناسد. مسلما طیف ها و تشکیلات سیاسی با نظرات و نظر های گوناگون باید بتوانند با هم گفتگو کنند. شنیدن نظرات مخالف و منتقد خود زیربنای دموکراسی هست. اینکه زنان در این زمینه پیشگام باشند خوب هست، ولی جهت همکاری سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زنان، نیازمند توجه و فعالیت و گفتگوی توامان مردان و زنان در دو طیف فکری هستیم. یک دست صدا ندارد.

وقتی به کشورهای همسایه و کشورهای توسعه یافته نگاه می کنیم و زنانی را می بینیم که در موقعیت های تصمیم گیری کلان سیاسی و اقتصادی و حتی به عنوان وزیر دفاع حضور دارند، زیاد به این توصیه پی می بریم. به عنوان نمونه اخیرا دبیرکل شرکت ملل معاون امور ارتباطات جهانی و اداره اطلاعات همگانی ملل متحد را خانمی انگلیسی قراردادند که جایگزین خانمی اسپانیایی شد، یا زن کریستین لاگارد که یکی از تصمیم گیران مهم دنیا در حوزه اقتصاد و پول و بانک است یا زن موگرینی که در مراسم تحلیف هم حضور داشتند و بزرگواران نماینده بر اهمیت جایگاه بین المللی ایشان اتفاق نظر داشتند و بسیاری موارد دیگر.

وقتی رویکرد جهانی تبعیض های جنسیتی را کنار زده و عملا شایستگی ها را در نظر دارد بعد این همه فاصله بین کشور ما با کشورهای دیگر به چه علت است؟ این فاصله ما نه فقط با کشورهای توسعه یافته، بلکه حتی با کشورهایدر حال توسعه و حتی همسایگانمان از کجا نشات می گیرد؟ آیا ریشه در عرف فرهنگی ما دارد؟ یا عرف سیاسی مردانه است که بعد از صد و یازده سال سپری شدن از مشروطه نتوانستیم زنان را در مناصب سیاسی و اقتصادی کلان ببینیم؟ و بسیاری از پرسش های اینچنینی دیگر که امیدوارم حضور پررنگ تر زنان با روند مستمر مطالبات بحق آنها و توجه دولتمردان به اهداف مصوب برنامه ششم و وعده های خود، به مرور وقت محقق شود.

اخبار سیاسی – آفتاب یزد

واژه های کلیدی: ایران | سیاسی | مینو خالقی | وزارت علوم | زنان شایسته | اخبار سیاسی و اجتماعی

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو